Blir det streik fra og med onsdag, bør du sjekke rettighetene dine som flypassasjer. Foto: Mariusz Basiak AG
Blir det streik fra og med onsdag, bør du sjekke rettighetene dine som flypassasjer. Foto: Mariusz Basiak AGVis mer

Streikefare hos Norwegian

Blir reisen din innstilt på grunn av streik, kan du ha krav på kompensasjon.

Nylig kunne DinSide fortelle at det er fare for streik hos Norwegian fra og med onsdag 10. oktober.

De kabinansatte som er organisert i Parat mener arbeidsforholdene er for dårlige, og vil bli tatt ut i streik dersom partene ikke kommer til enighet innen meglingsfristen ved midnatt tirsdag.

Skulle du som flypassasjer blir rammet av streiken, kan du ha krav på kompensasjon. Dette slås fast i en fersk avgjørelse i EU-domstolen, som også vil kunne gi norske flypassasjerer bedre rettigheter om de blir rammet.

>> Så enkelt sender du bagasjen selv

Krav på kompensasjon

Dersom partene ikke kommer til enighet innen meglingsfristen vil 836 kabinansatte bli tatt ut i streik, noe som vil berøre en rekke av Norwegians passasjerer.

Tradisjonelt har flyselskapene gjerne kalt en streik en ekstraordinær omstendighet som er utenfor deres kontroll, som det dermed ikke skal gis kompensasjon for ifølge felles, europeiske regler for flypassasjerers rettigheter.

I den ferske dommen mot det finske flyselskapet Finnair, slår domstolen derimot fast at flyselskap skal gi kompensasjon til passasjerer som blir nektet ombordstigning i dagene etter en streik, skriver forbrukermagasinet Which?.

Forbrukerrådets jurist Elise Korsvik, som også sitter i Flyklagenemnda, sier at dette kan få innvirkning på avgjørelser som blir tatt i nemnda.

– Avgjørelser fra EU-domstolen vil få betydning som rettskilde i lignende saker, også i saker for den norske nemnda, sier hun til DinSide.

Her kan du lese mer om alle klagenemndene

Les også: Du kan få reise med konkurrenten, om flyet blir kansellert

Ekstraordinært kun samme dagen

EU-domstolen slår fast at en streik kun kan kalles en ekstraordinær omstendighet samme dag som den finner sted. Når flyselskapet i dette tilfellet utsatte flyreisen til to dager etter streiken, vil det også måtte betale en kompensasjon til passasjerene det gjelder.

– Det kan ikke skyldes på streik som årsak i lengre tid enn nødvendig. Det er forståelig at streik får ringvirkninger, men selskapet må gjøre sitt for å begrense skaden for passasjerene, sier Korsvik.

Skulle noen oppleve å få reisen flyttet på denne måten, bør de altså be om kompensasjon fra flyselskapet og eventuelt klage til flyklagenemnda om flyselskapet avslår kravet.

– Når det gjelder forsinkelser og kanselleringer som følge av streik, kommer det helt an på tidspunktet for når passasjerene blir rammet. Med bakgrunn i dommen, kan man si at dersom flyselskapet begrunner uregelmessigheter i flytrafikken med at det har vært en streik, er det ikke opplagt at dette anses som en ekstraordinær hendelse som fritar for ansvar. Man kan klage til selskapet og eventuelt nemnd, sier Korsvik.

Les også: Slik er den nye terminalen på Gardermoen