Flyavgangene ble kansellert etter terrorkatastrofen i USA.
Flyavgangene ble kansellert etter terrorkatastrofen i USA.Vis mer

Strandet i New York

Flyplassene i USA er igjen åpnet for trafikk, men for noen førte terrortragedien til et uønsket langt opphold i Amerika.

«Vi er i New York på ferie, og skulle etter planen ha reist hjem i dag. Men slik forholdene er ble flyavgangen kansellert. Etter de beskjedene vi fikk ser det ut til at vi må være her en ekstra uke, og vi lurer på om vi får dekket ekstrautgifter til hotellopphold, enten fra forsikringsselskap eller flyselskap.»

Dette skrev to lesere til DinSide Reise 15. september.

Flyselskapene

- Nei, det dekker vi dessverre ikke, sier pressetalskvinne i SAS, Siv Meisingseth. Reglene er sånn – og det er ikke bare for SAS – at så lenge reisen ikke er påbegynt, så er det ikke flyselskapets ansvar. Man får altså dessverre ikke dekket noen ting. De som ble omdirigert tilbake tok vi oss selvsagt av, og de fikk dekket kost, losji og til dels klær, forteller Meisingseth.

- På grunn av at terroristangrepene i USA var "force majeure" så har vi ikke mulighet til å refundere utgifter for passasjerer som måtte bli i USA inntil flyene begynte å gå igjen. Hvis passasjerer skulle reise Oslo - USA med British Airways og bare kom til London, så ble de sendt tilbake til Oslo og fikk full refusjon av billetten, skriver markedssjef Juliet Strømme i en uttalelse for British Airways.

Forbrukerrådet

Flyselskapenes standpunkter blir støttet av Forbrukerrådet.

- Man kan ikke kreve at flyselskapet dekker ekstrautgifter i dette tilfellet, fordi det er en force majeure-situasjon, sier Jon Andreas Lange, rådgiver og jurist i Forbrukerrådet.

Force majeure er et eget uttrykk som dekker ekstreme situasjoner som voldsom storm, krigshandlinger, generalstreik i et land, eller altså en slik situasjon som terrorhandlingene i USA. Fellesnevneren for force majeure-situasjoner er at det er noe ingen av partene kan noe for.

- Det kreves mye for at en skal si at noe er force majeure, men dette er helt klart innenfor de grensene, sier Lange.

Dersom flyselskapene kansellerer en flyavgang uten at det er forårsaket av slike ekstreme hendelser, har man normalt krav på erstatning.

- Man har alltid krav på pengene tilbake dersom årsaken til kanselleringen er innenfor selskapets kontroll. Men når årsaken er så ekstrem, og et resultat av noe ingen av partene kan noe for, er det et unntak, forklarer Lange. Han oppfordrer reisende som er rammet til å undersøke om de har en forsikring som dekker slike ekstrautgifter.

Forsikringsselskapene dekker utgiftene

- Det er vel nettopp slike tilfeller en reiseforsikring skal dekke, sier pressetalskvinne Siv Meisingseth i SAS.

Både Gjensidige Forsikring og Europeiske Reiseforsikring dekker ekstrautgifter som reisende måtte ha hatt i forbindelse med forsinket hjemreise fra USA etter terrorkatastrofen.

- Dersom kunden ufrivillig, som konsekvens av det som skjedde i New York, har fått ekstra oppholdsutgifter, så dekker vi dette dersom ingen andre gjør det, sier Bjarne Risstad, informasjonsrådgiver i Gjensidige Forsikring.

Dette gjelder altså de som har en ordinær reiseforsikring hos Gjensidige Forsikring. Også en reiseforsikring hos Europeiske dekker ekstraomkostninger.

- Vi dekker ekstraomkostninger som våre kunder måtte ha fått i dette tilfellet. Vi dekker det som er nødvendig og rimelig. Formelt er det et tak på 2.000 kroner per person, men vi vurderer det opp mot hver enkelt sak, og hvis det er alvorlig ser vi stort på det, sier administrerende direktør i Europeiske Reiseforsikring, Ivar Leren.

DinSide følger USA-katastrofen

Kommentar: Frykt lammer turistnæringen
Farlig håndbagasje
Frykter copycats
Strengere kontroll på flyplassene
Vanskeligere å reise til USA
USA-reisen: Dette kan du gjøre
Enestående i verdenshistorien
Vil Internett aldri bli det samme?
Svindel i kjølvannet av katastrofen
Ingen terror for norsk økonomi