Sterling er konkurs etter at ryktene har vært i luften en stund. Norwegian prøver å hjelpe. Les hvordan du går frem under om du er berørt.
Sterling er konkurs etter at ryktene har vært i luften en stund. Norwegian prøver å hjelpe. Les hvordan du går frem under om du er berørt. Vis mer

Sterling konkurs

Sterling er konkurs, Norwegian blir også påvirket og vil hjelpe.

- De siste ukene har Sterlings ledelse, styre og hovedaksjonærer kjempet for å holde selskapet flytende. Dessverre forgjeves, og vi har derfor besluttet å inngi konkursbegjæring senere i dag, skriver flyselskapet i på sine nettsider onsdag morgen.

Alle fly er tatt ut av trafikk og selskapet hevder videre å ha tatt kontakt med alle kunder som blir påvirket av konkursen.

"Passasjerer som befinner seg i utlandet, boende på hotell eller som har leid bil gjennom Sterlings samarbeidspartnere, har stadig mulighet til å bli boende på hotellet eller ha bilen i den periode som de har betalt for, da disse er betalt direkte til Sterlings samarbeidspartnere. Med hensyn til returbilletten blir man dessverre nødt til at finne andre alternativer for å komme seg hjem."

Sterling hjelper deg ikke...

...om du har booket bilettene via internett. Følgende opplyser de på hjemmesiden sin:

  • Kunder som har bestilt billetter direkte på Sterlings hjemmeside får ikke refundert billettene. Dette gjelder også returreiser.
  • Passasjerer som har betalt billettene med kredittkort bør kontakte kortselskapet eller banken for eventuell refundering.
  • Passasjerer som har booket fly gjennom reisebyrå bør straks henvende seg til den aktuelle turoperatør.

Norwegian vil hjelpe...

– Norwegian beklager at en konkurrent og code share partner er konkurs. Vi jobber nå med å finne alternativer, slik at vi kan hjelpe passasjerene som nå har kjøpt billetter hos Sterling og skal fly enten med opprinnelig Sterling-rute eller på Norwegians eksisterende ruter, sier adm. direktør Bjørn Kjos i en fersk pressemelding.

- Vi har ledig flykapasitet grunnet våre planer om å fase ut MD80. Disse flyene tar vi nå inn i driften igjen. I tillegg endrer vi planene for besetningen som skulle vært kurset i forbindelse med innfasing av nye fly. Dette utsettes i en periode. Norwegian har ansatte som er vant til å snu seg raskt. Vi har fokus på våre passasjerer hver dag og nå trår vi til litt ekstra. Nå har vi fokus på å ivareta de passasjerer som er berørt, fortsetter Kjos.

Dette gjør du om du er berørt av konkursen:

Passasjerer til og fra Stockholm – kjøpt billett med Norwegian med reisen (flys av Sterling):
Disse passasjerene vil Norwegian finne alternativer til på en nyopprettet rute eller via Oslo. Hvis andre alternativ ikke finnes vil Norwegian forsøke å finne andre løsninger. Passasjerene får også valget om å bytte til en annen destinasjon operert av Norwegian ut fra Stockholm. Vi tilbyr full refusjon for de som ikke ønsker å reise.

Passasjerer til og fra Oslo - kjøpt billett hos Sterling (flys av Norwegian):
Disse passasjerene har vi allerede blokkert seter til på våre fly, så disse passasjerene frakter vi tilbake til opprinnelsessted med reise innen 9. november, men kun på dato/flightnummer som opprinnelig bestilt, og kun mot fremvisning av gyldig reisedokument fra Sterling. Sterling-passasjerer som ønsker å reise tilbake på en annen dato/flightnummer eller ikke kan vise til et gyldig reisedokument fra Sterling må kjøpe ny billett. Kundene må kontakte Norwegian.

Passasjerer som har bestilt hos Sterling, på avganger hvor Sterling skulle ha fløyet:
Disse passasjerene tilbys en billett hos Norwegian til 50 % av tilgjengelig pris + skatter og avgifter. Viktig: De må oppgi referansenummer fra Sterling ved bestilling, samt ha med seg gyldig reisedokument fra Sterling ved avreise. Dette gjelder for reiser som opprinnelig skulle ha vært gjennomført innen 9. november.

Disse passasjerene må ringe Norwegians kontaktsentre:
Innen Norge – tlf.nr.: 815 21 815
Innen Sverige – tlf.nr.: 0770-45 77 00
Utenfor Skandinavia – tlf.nr.: + 47 21 49 00 15

Passasjerer kan også møte opp på Norwegians billettskranker på Oslo Lufthavn Gardermoen, Stockholm Lufthavn Arlanda og København Lufthavn Kastrup.

For de passasjerer som ikke dekkes av ovenstående retningslinjer bes ta kontakt med sitt reiseforsikringsselskap eller kredittkortselskap.