<B>NEGATIVE TIL NEGATIVE TILBAKEMELDINGER:</B> På Tripadvisor kan både fornøyde og misfornøyde hotellgjester si fra hva de synes om oppholdet. Det er det ikke alle hotelleierne som er fornøyd med.
NEGATIVE TIL NEGATIVE TILBAKEMELDINGER: På Tripadvisor kan både fornøyde og misfornøyde hotellgjester si fra hva de synes om oppholdet. Det er det ikke alle hotelleierne som er fornøyd med.Vis mer

Sterk misnøye med Tripadvisor

Det kan være gøy å skrive negative hotellanmeldelser, men ikke alle synes de er like morsomme å lese. Bare spør hotelleierne som nå truer med søksmål.

Verdens mest troverdige reiseråd. Det er hvordan den svært populære hotell- og reisetejenesten Tripadvisor.com framstiller seg selv på sine nettsider. Her finner du blant annet millioner av hotellanmeldelser fra svært fornøyde, passe fornøyde og så til de grader misfornøyde gjester.

Rosen er enkel å takle for hotelleierne, men nå melder britiske Guardian at noen takler de elendige anmeldelsene dårligere enn andre.

Les også: Se hotellenes verste lokkebilder

Flere hundre klager

Et firma ved navn KwikChex har spesialisert seg på såkalt "ryktekontroll" på nettet, og har som formål å hjelpe bedrifter og andre etablissement med å bekjempe det de mener er urettmessig eller skadelig nettkritikk.

Guardian skriver at hele 700 medlemmer av reisebransjen nå enten har forpliktet seg til, eller vurderer å forplikte seg til, et gruppesøksmål mot Tripadvisor.com fordi de altså mener nettstedet videreformidler urettmessige påstander rettet mot hoteller og moteller.

I sin begrunnelse for et eventuelt søksmål skriver KwikChex blant annet at de ønsker å få fjernet innlegg som beviselig inneholder feil, samtidig som de krever at Tripadvisor sletter bestemte innlegg som anklager hotelleiere eller ansatte for rasisme.

Anklaget for rasisme

Eksemplene fra Guardians artikkel er mange. De nevner blant annet en eier av et pensjonat som vurderer å kvitte seg med virksomheten etter 30 år i bransjen - alt fordi en gjest beskrev rommene som "mer møkkete enn et kloakkrenseanlegg". Eieren av et annet overnattingssted, Sarah-Jane Ashman, oppsøkte politiet etter at en velstående gjest anklaget henne for å være rasist i en anmeldelse på Tripadvisor.

SÅNN KAN DET GÅ: Et tilfeldig valgt hotell i New York får så flettene flagrer på Tripadvisor.com. Vis mer


Ashman forteller til Guardian at hun fikk besøk av en ung IT-selger av indisk opprinnelse, som forlangte å få omvisning i lokalene før han sjekket inn. Ashman sier hun forklarte at hun ikke hadde tid ettersom det var fullt på overnattingsstedet, og noen dager seinere ble hun altså beskyldt av en anonym anmelder kalt "Ferdi" for å ha hatt lite edle motiver:

"Jeg hater å måtte si det, men finnes det fortsatt folk der ute som har problemer med hudfargen til folk? Jeg tror nok jeg holder meg unna dette stedet, og anbefaler at alle andre "etniske" gjør det samme", skrev "Ferdi" blant annet på Tripadvisor.

Anmeldelsen ser nå ut til å være fjernet fra Tripadvisor. Stedet det gjelder - Brook Barn - får ellers svært gode skussmål fra tidligere gjester.

Krever svar

Tripadvisor vil ikke kommentere aktuelle eller potensielle søksmål, men sier på generelt grunnlag følgende:

- Vi tror at de mer enn 35 millioner anmeldelsene er autentiske og ærlige, og kommer fra faktiske reisende. Det er grunnen til at vi nyter så stor brukerlojalitet og brukervekst. Brukerne ville ikke kommet tilbake hvis ikke anmeldelsene de leste tegnet et troverdig bilde av forholdene, sier en talksvinne ifølge Guardian.

KwikChex har gitt TripAdvisor 14 dager på å komme med en tilbakemelding vedrørende de mest alvorlige anklagene.