Det er mange norske turister som har fått ufrivillig lang ferie i Tyrkia. Foto: Daniel Duchon
Det er mange norske turister som har fått ufrivillig lang ferie i Tyrkia. Foto: Daniel DuchonVis mer

Stengte nettside etter ulovlig reisesalg

Oslo/Stavanger (NTB-Mette Estep): Nettsidene til Tyrkia Solreiser ble stengt torsdag ettermiddag, etter at de fortsatt tilbød ugyldige flybilletter til Tyrkia. 35-åringen bak salget er som sunket i jorda.

Tyrkia Solreiser har i en måneds tid solgt flyreiser med turoperatøren Via Tours til Izmir i Tyrkia, til tross for at det ikke lenger forelå noen avtale med turoperatøren.

Onsdag ble 67 Tyrkia-turister informert om at returbillettene deres fra byen Izmir til Norge ikke var gyldige. De måtte selv sørge for nye billetter hjem.

- Vi har denne reisen til Izmir noen ganger i måneden, men sa opp avtalen med Tyrkia Solreiser 7. juli etter at de misligholdt betalingene. Dessverre viser det seg at de har fortsatt å selge billetter til folk, og disse er ugyldige, sier konsernsjef Egil Riisnes i Via Travel til NTB.

Via Travel har eieransvaret for Via Tours.

Stengte nettsiden

Da Via Tours ble klar over at Tyrkia Solreiser fremdeles utstedte reisedokumenter til deres flyginger, sendte de ut pressemelding om forholdet og forsøkte å advare reisende før de forlot Norge.

- Vi har forsøkt å kontakte ham som er ansvarlig, men han er som sunket i jorda. Vi håper at kunder som har kjøpt reiser har fått dette med seg i media, og at de kontakter oss for å få sjekket gyldigheten for sine billetter sier Riisnes.

Torsdag morgen averterte Tyrkia Solreiser fremdeles for reisene til Izmir på sine hjemmesider, og Via Travel vurderte å politianmelde den ansvarlige for å få fjernet tilbudet. Det slapp de da Forbrukerrådet torsdag sørget for at nettsidene ble stengt ved 13.30-tiden. Forbrukerrådet er oppgitt over situasjonen:

- Dette ser ut som bevisst svindel. En ting er å selge ugyldige billetter ved en feiltakelse. Noe helt annet er det å gjøre dette etter at en avtale er sagt opp, for deretter å gjøre seg utilgjengelig. Den ansvarlige har overhodet ikke stilt opp for de reisende, verken på stedet eller på telefon, sier seniorrådgiver Halgeir Jansen i Forbrukerrådet.

Kompleks sak

I mellomtiden står et ukjent antall reisende med verdiløse flybilletter fra reisearrangøren. Hva som skjer for deres vedkommende, er foreløpig uvisst. I første omgang må de komme seg hjem for egen regning, deretter må de eventuelt fremme krav om erstatning.


Fra 1. januar 2007 ble reisegarantiordningen utvidet, slik at reisearrangør, i dette tilfellet Via Tours, plikter å stille reisegaranti for «seat-only»-arrangement der kundene har bestilt kun flybilletter av en charteroperatør.

- Det som kompliserer denne saken er at de som skal stille garantien for setene er Via tours. Men de er ikke er gått konkurs, og de har heller ikke det juridiske ansvar overfor dem som er strandet i Tyrkia ettersom avtalen med Tyrkia Solreiser ikke står ved lag, sier direktør Rolf Forsdahl i bransjeorganisasjonen HSH.

Han mener dette blir en privatrettslig sak mellom de som har solgt ugyldige billetter og kundene. Slår Tyrkia Solreiser seg konkurs, ser det dårlig ut for de reisende.

Advokat Signe Eriksen i Reisegarantifondet har fått flere telefoner fra reisende som ber om råd. Hun er ikke like sikker på Forsdahl når det gjelder hvem som kan stilles til ansvar:

- Dette er en svært kompleks sak. Vi kan bare råde kundene til å forsøke å få saken sin mot Via Tours prøvd, sier Eriksen.