<b>STARTER BUSSTRANSFER:</b> Stena Line starter busstransfer, i første omgang fra Lillehammer og sørover til Stena Lines terminal på Vippetangen. Stena Line-sjefen Rickard Ternblom har forhåpninger om flere ruter. Foto: Per Ervland
STARTER BUSSTRANSFER: Stena Line starter busstransfer, i første omgang fra Lillehammer og sørover til Stena Lines terminal på Vippetangen. Stena Line-sjefen Rickard Ternblom har forhåpninger om flere ruter. Foto: Per ErvlandVis mer

Stena Line-bussen

Stena Line lanserer egen busstransport.

De fleste forbinder Stena Line med et fergeselskap. Men nå skal de også starte bussrute. Stena Line lanserer nå StenaBussen, som skal frakte danskebåtreisende fra Lillehammer-området og sørover.

I fjor åpnet Stena Saga ny spa-avdeling om bord

Fra Lillehammer til Vippetangen

Bussen skal kjøre fra Lillehammer alle dager Stena Saga har avgang fra Oslo, og kjører hjem igjen etter endt reise. Den nye transferbussen starter opp 15. september.

I tillegg til Lillehammer, stopper bussen på mange steder på veien via Hamar, Minnesund, Jessheim og Kløfta - og til Oslo. De har også tilbringer-taxier fra Gjøvik og Elverum.

Bussturen må bestilles sammen med båtreisen - du kan altså ikke reise kun med StenaBussen til Oslo og hoppe av der.

Rabattjakt gir billigere ferie, også på fergereisen

Kan komme flere ruter

StenaBussen Foto: Per Ervland Vis mer


Stena-sjefen sier til DinSide at han håper på å lansere flere bussruter etterhvert.

– Nå vil vi først lansere denne, men vi har absolutt ekspansjonstanker, sier Ternblom.

Han sier at de allerede har planer for ekspansjon relativt klare, og at Lillehammer-bussen er det første trinnet i et større prosjekt.

– Vi har planer klare for fem-seks ruter, men først er det viktig å jobbe opp dette markedet, sier Ternblom.

De anser tre til fire timer til Vippetangen som maks reisetid med en StenaBuss.

Ikke gratis, men billig

Busstjenesten er ikke gratis, men heller ikke spesielt avskrekkende i pris: Reisende på strekningen fra Lillehammer til Minnesund betaler 99 kroner hver vei, og reisende fra Minnesund og sørover inn mot Oslo betaler 69 kroner hver vei. Det er pris per sete, og her er det ingen honnør- eller barnerabatt.

Det er selvsagt også andre måter å ta seg til Oslo og Vippetangen på, dersom du skal på båttur med Stena Line eller en annen båt:

  • Med tog tar det 2 timer og 30 minutter fra Lillehammer til Oslo S, og koster 363 kroner én vei (ordinær pris). To voksne og to barn (gratis for barn) koster 726 kroner hver vei med NSB.

  • Lavprisekspressen tar 279 kroner hver vei for strekningen Lillehammer-Oslo. To voksne og to barn (over tre år) må ut med 916 kroner for billigste billettkategori på Lavprisekspressen én vei. Merk: Denne korresponderer dårlig med båtavgangene.
  • Nor-Way bussekspress bruker tre timer og koster 330 kroner per voksen per vei (Nordfjordekspressen) eller 150 kroner per voksen per vei (Gudbrandsdalekspressen). Barn 3-15 år får 50 prosent rabatt.
StenaBussen bruker rett i underkant av fire timer, men er altså ganske mye billigere enn de ovenfor nevnte transportmulighetene.

Den åpenbare fordelen med StenaBussen er selvsagt at den kjører deg rett til Vippetangen, mens du med tog eller andre busstjenester må komme deg fra sentrum for egen maskin. Det er selvsagt mulig å spasere, det kan ta cirka 15 minutter fra Oslo S.

Hvor er lugarene flottest? Stena Saga, Crown of Scandinavia og Color Magic sjekket (fra 2010)

En del av opplevelsen

Bussturen med StenaBussen legges opp som en del av hele båtreisen.

– Det er viktig at bussen er en del av opplevelsen, sier prosjektleder for StenaBussen, Pål Anders Sveen.

Det vil være informasjon om båten og båtreisen på bussen, og ifølge Sveen kan det også godt hende at det vil være en taxfreekatalog eller to tilgjengelig ombord.

Det vil imidlertid ikke være servering på bussen, kun enkelt salg av mineralvann.

Bussjåførene skal være ikledd Stena Line-uniform, og de skal ha gjennomført opplæring i Stena Line-skolen.

Ønsker å utvide markedet

Grunnen til at Stena Line nå lanserer busstjenester, er at de ønsker å utvide båtpassasjer-markedet sitt.

– Vi er mange som fisker i Oslo-gryta, men vi må få tak i andre grupper også; vi må utvide vårt markedsgrunnlag, sier Ternblom, som også påpeker at det for mange kan virke skremmende å skulle ta seg inn til Oslo og Vippetangen på egenhånd.

– Dette er en måte å senke tersklene, det skal være enklere å ta seg til vårt produkt, sier Ternblom.

Busstransfer også i andre land

Selv om buss og Stena Line er nytt i Norge, er ikke dette helt nytt for Stena Line. De har allerede slike transferbusser i andre land hvor de seiler - eksempelvis i Skottland hvor passasjerer busses på strekningen fra Ayr til Cairnryan i Skottland - som en forbindelse til båten til Belfast.

Stena Line har til sammen 17 fergelinjer i Skandinavia og Storbritannia, og har en flåte på 35 skip. I tillegg til passasjertrafikk, har de også fraktskip.