Star Tour melder at selskapets første Dreamliner skal settes i drift fra desember i år. I rute fra Danmark. Foto: Star Tour
Star Tour melder at selskapets første Dreamliner skal settes i drift fra desember i år. I rute fra Danmark. Foto: Star TourVis mer

Star Tour får premiere med Dreamliner i desember

Men ikke for de norske passasjerene.

I mai i fjor kunne vi fortelle at det var flere nordiske selskaper enn Norwegian som satset på Dreamliner. Da gikk nemlig også Star Tour ut med informasjon om at Dreamliner inngår i selskapets nye langdistanseplaner. De flagget muligheter for å nå svært fjerne destinasjoner med denne flytypen, som for eksempel Hawaii, Los Angeles, Singapore, Filippinene, Buenos Aires og Cape Town.

Så hva skjer?

Bjørn Kjos sitt drømmefly på Oslo-besøk: Se hvordan Boeing 787 Dreamliner kan se ut innvendig

Dansker, svensker og finner står foran

Denne uken meldte den danske delen av Star Tour at selskapets første Boeing 787 Dreamliner vil være på plass fra vintersesongen 2013/14. Det første flyet skal settes i rute mellom København og Den dominikanske republikk, med premiere 14. desember i år. Ingen norske ruter her, altså.

Elisabeth Larsen-Vonstett i Star Tour håper de etterhvert kan by norske passasjerer direkteruter med Dreamliner. Foto: Star Tour Vis mer


Det bekreftes av Star Tours norske pressemedarbeidere overfor DinSide. Til vinteren vil Star Tour fly passasjerer med Dreamliner først og fremst fra danske, svenske og finske flyplasser, rett og slett fordi flere reisende herfra velger langdistanse.

Selskapet skal ha flere 787 inn i stallen etterhvert, men det er ingen konkrete planer for når Star Tour-passasjerer skal få tilgang til direkteruter med Dreamliner fra Norge, forteller informasjonssjef Elisabeth Larsen-Vonstett til DinSide.

Les også: Hit kan du reise med all inclusive i 2013

Skrytelisten

Rekkevidde og drivstofforbruk vil for de fleste selskaper være hovedårsaken til å velge fly av typen Dreamliner, men Star Tour fremhever også flere fordeler for passasjerene.

  • Mer beinplass
  • Mindre problemer med jetlag på grunn av bedre klimaforhold og trykkforhold i kabinen.
  • Bredere seter
  • Mindre motorstøy i kabinen
  • Kortere flytid
Mer om hva som er nytt med Dreamliner: Slik virker flyets vinduer og slik kan vingene motvirke turbulens.

Norwegian fra mai

Star Tour skal altså få sitt første 787 i drift før jul i år. Norwegian på sin side skal være i sving allerede fra månedsskiftet mai/juni.

Bjørn Kjos og Co. la ut billetter med flytypen til New York og Bangkok allerede i november 2012, og salget tok av i en slik grad at de fikk problemer med bestillingstjenestene sine. De billigste billettene fikk bein å gå på, og Norwegian fikk kritikk på grunn av markedsføringen.

Ikke bare en drøm

Men nye fly kan også ha sine utfordringer, og de siste dagene har Boeings drømmefly opplevd usedvanlig mye motgang.

Hele fem forskjellige episoder på fem dager har fått amerikanske luftfartsmyndigheter til å be Boeing gjennomføre grundige undersøkelser av 787-flyene. Det melder nyhetsbyrået AP