<i>Foto: Josh Ulfers</i>
Foto: Josh UlfersVis mer

Spik spenna hotellbeskrivelser

Hotellbeskrivelsene pynter gjerne litt på sannheten. Les hva beskrivelsene egentlig betyr.

Har du opplevd at hotellet som så så fint ut på nettsiden, og som skrøt av å være både sjarmerende og sentralt, ikke levde opp til forventningene? Du er ikke den eneste. På samme måte som eiendomsmeglere smører på med flosklene når de skal selge boliger, brer også hotellene om seg med beskrivelser som ikke alltid er like sannferdige.

Vi vet allerede at en boligannonse som skryter av "fjordgløtt" i virkeligheten betyr at du må stå på tærne i stuevinduet i leiligheten og bruke kikkert for å få et glimt av havet. Har boligen "stort potensial" betyr det at her er det bare å belage seg på å bruke noen måneder og titusenvis av kroner på å pusse opp. (Test om du kan meglerspråket her.)

På sett og vis ser vi etter de samme kvalitetene når vi ser etter bolig, som når vi skal finne et hotellrom. Beliggenhet, størrelse, standard, utsiktsforhold og miljø skal passe oss. Det vet hotellene, og derfor smører de gjerne litt ekstra på når de skal prøve å overbevise deg om hvorfor du skal velge akkurat dem.

De vanligste klagene på hotellrom er at de ikke er rengjort skikkelig, at de er fuktige, at badet er møkkete, at rommet er trangt, eller at gjestene blir forstyrret av renovasjonsarbeider eller bygningsarbeider rett utenfor hotellet. Dersom du ikke er fornøyd, er det viktig at du sier fra til hotellet med en gang, så de har muligheten til å gi deg et nytt rom, dersom de har flere ledige. Har du kjøpt en pakkereise, melder du fra til reiseselskapet. Blir du ikke fornøyd, kan du klage til Reklamasjonsnemda for pakkereiser når du kommer hjem. Husk å ta bilder for å dokumentere manglene. Har du bestilt hotellet på egenhånd, er det ikke stort annet å gjøre enn å be om nytt rom, eller avbestille de resterende nettene.

Slik tolker du hotellbeskrivelsene

Først og fremst - bilder lyver. Bildene av hotellet som du finner på nettet viser deg alltid de fineste og største rommene. Og hotellene bruker de samme triksene som boligselgerne. De tar bilder med vidvinkel.

Dersom hotellet utbroderer hvilke flotte severdigheter som ligger i nærheten, men ikke nevner selve hotellet med mer enn to setninger av typen "rommene har egne bad, kabel-tv og telefon", kan du regne med at det ikke er det fineste hotellet du har bodd på.

Her er et knippe typiske hotellbeskrivelser, og hvordan du bør tolke dem:

På badeferie:

"Strandområde med lokaltrafikk" - Glem bølgeskulp, her snakker vi om at tre lastebiler og 15 mopeder ørner forbi i minuttet. Passer ikke for deg med barn.

"Hotellet preges av en livlig og ungdommelig atmosfære" - Forvent deg hørselsskadelig diskomusikk og ståkete ungdommer som gjør det umulig å sove.

"Internasjonal atmosfære, mye ungdom og et intenst kveldsliv i løpet av sommermånedene" - Usjarmerene rølp som sprader rundt halvnakne og drikker sin egen kroppsvekt i alkohol hver kveld.

"Barnevennlig" - Det kryr av unger. Ikke bo her dersom du ikke reiser med unger selv.

"Voksent" - Her ferierer pensjonistene. Ikke mye liv og røre.

"Leilighetene har utsikt mot basseng, gate eller andre bygninger" - Andre bygninger? Du ser rett inn i veggen til nabohotellet.

"Et steinkast fra stranden" - Ja, hvis du bruker en katapult.

"Fem minutter fra stranda" - Dersom det hadde vært motorvei til stranda fra hotellet, og du var i besittelse av en Ferrari. Finn ut hvor mange meter det er til stranda.

"Havutsikt" - Ja, kanskje fra noen få av hotellrommene, men sjansen er stor for at det ikke akkurat er panoramautsikt.

"Komfortable rom med moderne innredning." Eehh, minimalistisk er kanskje moderne, men asketisk? Foto: Christian Steffensen Vis mer


Generelt om standard:

"Sjarmerende hotell" - Hotellet har ikke sett en malerkost på 20 år. Tenk falmede blondegardiner, vegg-til-vegg teppe fra 1982 og et badekar som hører hjemme på historisk museum.

"Pittoresk" - Igjen, ikke akkurat nyoppusset. Malingen flasser, og det er ikke varmtvann på badet i mer enn fem minutter.

"Turistklasse" - Langt fra luksus. Forvent deg et bittelite rom og ingen ekstra fasiliteter. Du kommer ikke til å ville tilbringe mye tid på rommet, men det skal du vel ikke, uansett.

"Enkle, noe slitte rom ..." - Når det til og med står i hotellbeskrivelsen, vet du at dette hotellet ikke er noe å skrive hjem om (eller bo på, for den saks skyld).

"Moderne fasiliteter inkluderer kabel-tv, telefon, bad med badekar, dusj og hårtørker." - Disse fasilitetene er ikke akkurat moderne nyvinninger. Uten hadde hotellet rett og slett vært middelaldersk.

"En fredelig og rolig atmosfære vil glede gjestene når de sjekker inn ..." - Dette storbyhotellet er ikke glad i barn.

Beliggenhet:

"Gangavstand til sentrum" - Husk å ta med sjumilsstøvlene og kompass.

"Sentralt beliggende" - I en storby kan det bety at hotellet ligger helt i utkanten av det som regnes som bykjernen. Det kan bety at det er laaang reisevei til sentrumsattraksjonene.

"Nær bysentrum" - Enda lenger ut. Regn med å bruke en del tid på å komme deg inn til sentrum.

"Bytrafikk" - Et konstant trafikksus høres utenfor hotellet, og eksoslukten river i nesen straks du åpner vinduet. Store muligheter for at du våkner i otta, når byens innbyggere tuter ilskt i morgenrushet på vei til jobben.

Beskrivelsene er hentet fra forskjellige hotellers nettsteder, hotellsøkesider og reiseselskapenes nettsider.

Denne artikkelen ble første gang publisert i september 2006.

Les også:
Hotellsvindel - ikke la deg lure
TEST: Avslør meglerspråket

Flere artikler om reisejuss finner du her.