Spansk lyntog-revolusjon

Spania satser knallhardt på hurtigtog. Nå kan du ta toget mellom Madrid og Barcelona på 2 1/2 time. Får vi snart hurtigtog i Norge?

Tidligere har det vært Japan og Frankrike som har vært foregangslandene når det gjelder hurtigtog, men nå kommer spanjolene susende.

20. februar i 2008 åpnet hurtigtoglinjen mellom Madrid og Barcelona. Med en toppfart på 300 km/t tar det bare 2 1/2 time å reise de 660 kilometrene mellom de to byene. Tidligere tok denne turen 4 1/2 time.

Dermed vil AVE-toget kunne konkurrere med flyet, som bruker 1 time og 15 minutter på turen. Dette er en av verdens mest trafikkerte flyruter.

Billige billetter

Lyntog i Norge

Er lyntog i Norge en god idé? (Avsluttet)
Ja, jo før jo heller!(62%)
Joda, men først må det vanlige tognettet bedres(19%)
Nei, sats heller på bedre veier(19%)
Avstvemningen er ikke styrt og reflekterer kun lesernes egne meninger.


Også prisene er ganske bra. Billetten for en hurtigtogtur mellom Madrid og Barcelona koster fra 40 til 164 euro (315 til 1.300 kroner). Er toget mer enn 30 minutter forsinket, får passasjerene igjen billettpengene. Om bord kan passasjerene kjøpe mat fra en meny laget av michelinstjernekokken Jordi Cruz.

Satser stort

Hurtigtoglinjen mellom Madrid og Barcelona er bare en av flere linjer som nylig ble åpnet i Spania. De siste to månedene har også hurtigtoglinjer mellom Madrid og Cordoba (2 1/2 time), Madrid og Malaga (2 1/2 time) og Madrid og Valloid (55 min) åpnet. Se video av åpningen av ruten Madrid-Cordoba lenger ned i saken.

Innen 2010 mener den spanske regjeringen at de vil ha det største hurtigtognettet i verden. Innen 2020 skal Spanias hurtigtognett måle imponerende 10.000 kilometer.

Illustrasjon: Per Ervland Vis mer


Hva med Norge?

I fjor høst fikk Samferdselsdepartementet overlevert en tysk utredning om muligheten for et hurtigtognett i Norge. Konklusjonen var at det er mulig å bygge et lyntognett Oslo-Bergen, Oslo-Trondheim, Oslo-Gøteborg, Oslo-Kristiansand-Stavanger. Men det vil koste mye.

Det er ikke tatt noen avgjørelse på om Norge skal bygge ut et hurtigtognett. Lars Erik Nybø i Jernbaneverket mener det er interessant, men sier at det er langt frem til det kommer et beslutningsvedtak.

Les også: - Lyntog er tingen, ikke feig ut nå

- Det er vedlikehold av eksisterende nett, godstransport, nærtrafikk og inter-city på Østlandet som har prioritet i transportetatenes innspill til Nasjonal Transportplan. Regjeringen legger fram stortingsmeldingen høsten 2008.

I forslaget til transportplanen, som gjelder for 2010 til 2019, uttaler Jernbaneverket at høyhastighetsbaner er interessant, men at kostnader ved bygging, markedspotensiale og sammfunnsøkonomiske virkninger må utredes videre.

- En satsing på høyhastighetstog krever ekstraordinær finansiering. En realisering vil være avhengig av hvordan finansieringen løses. Med de økonomiske rammene som er gitt for arbeidet med Nasjonal transportplan blir det ikke start på utbygging av hurtigtognett før 2020. Innenfor eksisterende finansieringsmodell er en eventuell satsing på høyhastighetstog veldig langt frem, sier Nybø.

- Men det er klart at det satses stort på høyhastighetstog i Europa og også andre steder i verden. Her i Norge er dette spesielt krevende med hensyn til både kostnader og landskap/terreng, sier Nybø.

Så fort går det

23. desember i 2007 åpnet Spanias statsminister Rodríguez Zapatero den nye hurtigtoglinjen mellom Madrid og Cordoba. Se video under.