Sovedoktorens flyråd

British Airways ansetter en søvnekspert for å tipse dem om hvordan gjøre det lettere for passasjerene å sove om bord.

Spray hodeputen med kjent duft, og du skal få sove bedre, mener søvneksperten. Foto: Karoline Brubæk Vis mer

Sovedoktorens flyråd


  1. Spray hodeputen med en kjent duft, gjerne med assosiasjoner til soverommet
  2. Kjøl ned sokkene før du tar dem på for å sove
  3. Det er to av sovetipsene søvndoktoren, Chris Idzikowski, har fått fra vante reisende. Søvneksperten fra Edinburgh Søvnsenter skal i løpet av seks måneders engasjement hos British Airways finne ut mer om hvordan flypassasjerer bedre kan sove om bord, også om de ikke kjøper seg dyre businesseter som kan legges helt flatt.

    >> Flygende senger

    Fremskritt

    Søvneksperten skryter av søvnvennlige fremskritt BA har innført for enkelte passasjergrupper; Det gjelder for eksempel seter som kan legges flatt, mørklegging av kabinen og matservering før ombordstigning.

    - Det viktigste for å få sove om du ikke har sete som kan legges flatt, er å prøve å legge deg så flatt som du kan, sier han til avisen Guardian.

    Dessuten råder Idzikowski reisende til å velge nattflygninger om mulig. Passasjerer som flyr 12 timer nattestid, vil i snitt få fem til syv timers søvn mot to til tre timer om man flyr på dagtid.

    Konkurrentene ler

    Konkurrentene Virgin Atlantic og Ryanair fnyser av tiltaket, og den irske lavprisgiganten sier ifølge Guardian at den viktigste grunnen til at BAs passasjerer sover dårlig, er selskapets høye prispåslag på grunn av dyrere drivstoff.

    Mer for trøtte flypassasjerer

  4. Egoister flyr best: Kommentar
  5. Flyreisens redselskabinett
  6. Syv bud mot jetlag
  7. Flere overlevelsestips for reisende