Sol-Koster

Gressklipperne freser friskt over standhaftige løvetannblomster, og blå og gule vimpler vinker sommerblidt til oss når vi ankommer Nordkoster. >> BILDESPESIAL: Kosterøyene

Vis mer


KOSTERØYENE (DinSide Reise): Kosterøyene er kjent for å ha mer sol enn resten av Sverige. Akkurat det er vi glade for denne dagen, da vi reiser fra Oslo i gråvær og lett regn. Men når vi ankommer Strömstad halvannen time senere, blinker solen blidt mot oss og de ikke rent få andre fremmøte på havnen i Strömstad, som skal med katamaranene over til Kosterøyene.

Nordkoster eller Sydkoster? Det er to båter som skal ta passasjerer over til Kosterøyene fra havnen i Strömstad; en går til Nordkoster, og den andre til Sydkoster. Båten til Sydkoster er tydlig den mest populære; her er det trengsel for å komme ombord, og det er imponerende mange pakkenelliker av diverse sort som skal med; her er matvarer, husdyr i bur, og ikke så rent få kasser med fargerike sommerblomster. Det er tydelig at her skal sommerhusene tas i bruk!

Vis mer


Fra 300 til 8.000 mennesker

Kosterøyene er Sveriges vestligste bebodde øyer, og den største delen av øyene er naturresevrat. Nordkoster er den minste av de to øyene, med et areal på 4 kvadratkilometer. Sydkoster er dobbelt så stor: 8 kvadratkilometer. Det er rundt 300 innbyggere på Koster; fordelt på 100 mennesker på Nordkoster og 200 på Sydkoster. Gjennomsnittsalderen på beboerne er høy, mye på grunn av de voksne husprisene her, og fordi mange pensjonister flytter ut til sommerhusene sine. I høysesongen om sommeren svermer ferieturistene inn over øyene, og befolkningen øker fra 300 til mellom 6.000 og 8.000 gjester daglig i sommersesongen. Man regner med at mellom 160.000 og 200.000 mennesker besøker Kosterøyene i løpet av ett år. Det er en veldig populær ankringsplass for båtturister, i høy grad også for nordmenn på båtferie.

>> BILDESPESIAL: Kosterøyene
>> Nyttig å vite

Nordkoster

Vi velger båten til Nordkoster. En godslig fergeansatt har forklart oss at vi må ta linfergen over fra Nordkoster til Sydkoster, og at den på denne tiden av året betjenes av øyboerne selv - men at det bare er å stille seg opp ved linfergen og vente, så kommer det saktens en eller annen som skal over.

Skjærgårdsjeepene leker sisten med blinkende krusninger mellom matte skjær på vei ut skjærgården. Det er selvbetjening i kafeen ombord; kaffe og sjokolade står fremme på disken - sammen med et plastbeger til å legge pengene i. Her overlates regnskapet til den enkeltes samvittighet.

Det blåser friskt når vi ankommer Nordkoster en drøy halvtime senere, men himmelen er blåere enn vi kunne drømme om da vi reiste fra Oslo et par timer tidligere. Vi legger i vei på gruslagte veier som slynger seg vei mellom markblomster og idylliske svenske stugar. I det "tettbebyggde området" summer det friskt i gressklippere, og barna plukker solgule løvetannblomster i grøftekantene.

Vis mer


Tut-tut

Vi skjønner fort at det lønner seg å være rask på foten, eller alternativt å holde seg godt uti grøftekanten. For selv om det er langt mellom bilene på Kosterøyene, er det derimot ganske tett mellom de særegne trampemopedene ("flatmopeder") som fiser rundt på de smale grusveiene. På lasteplanet foran fraktes både bagasje, mennesker og dyr. Her er det tydeligvis ikke hjelmtvang, så det er nok best å holde seg ekstra godt fast om du sitter på - for mopedene er ikke beskjedne med hastigheten. Det kryr av disse kjøretøyene på både Nord- og Sydkoster, og sammen med syklene og de gode gamle apostlene, er dette de mest brukte fremkomstmidlene på øyene.

I informasjonsavisen Kosterbladet -06 står det en foruroligende formulering om at "høyretrafikk så vel som vanlige trafikkregler gjelder på øyene, men trafikken blir ofte tett og ustrukturert og antallet nestenulykker er stort. Iblant går det ille. Man bør være oppmerksom på at i neste sving kan det for eksempel dukke opp en stor, bred lastebil eller et terrengkjøretøy i stor fart" ... Vel, vi overlevde uten varige mén, men skjønner gjerne at det kan bli tett trafikk i høysesongen. Det er sykkel- og golfbilutleie på Sydkoster. Det skal også sies at det er mer motorisert trafikk på Sydkoster enn på Nordkoster.

Utsikt fra Högen

Nordkoster er den minste øya, men kanskje også den mest sjarmerende øya. Her ligger de hyggelige svenske stugane sammenlynget i et idyllisk "tettsted", og landskapet er mer kupert enn Sydkoster. Vi tar turen innom den lokale butikken på Nordkoster, som forøvrig kun er åpent i sommersesongen. Her er vareutvalget begrenset, som ikke er veldig unaturlig når man snakker om en sesongåpen butikk. Men skulle du dumpe innom, så prøv sukkerbollene - og bli gledelig overrasket over deilig vaniljekrem i midten. Faller grantert i smak hos både stor og liten.

Fra Kosters fyrar på berget Högen er det fabelaktig utsikt over Nordkoster, skjærgården og Sydkoster - og du kan se silhuetten av Norge i det fjerne. Dette er den høyeste utsiktsplassen på Koster. Det er overraskende frodig på øyene, og trær og vimpler kjemper om vindkastene.

Vis mer


Bindeleddet

- Søren og, tenker vi da vi ankommer fergeleiet for linfergen. For der har linfergen akkurat forlatt Nordkoster og er på tur over. Vel, intet annet å gjøre enn å stille seg opp og blomstre i påvente av at fergen skal fraktes tilbake, og at det skal komme noen av lokalbefolkningen som skal på ekskursjon til naboøya. Vå må vente toppen 10 minutter, før fergen er tilbake på Nordkoster - og et hyggelig svensk ektepar skal over til Sydkoster.

- Vi skal promenera på syd i dag, sier de blide, og herremannen setter fergen i bevegelse.

Vis mer


Selve overfarten tar noen få minutter, og vi putter ti svenske kroner per hode på bøssen som står fastmontert i fergen med en oppfordring til betaling. Det er sannerligen ganske bemerkelsesverdig at en slik farkost får stå i fred, og at den opereres av lokalbefolkningen og behandles så pent som den tydeligvis gjør - for her er verken søppel eller forspølende tagging. I høysesongen er fergen bemannet, og går altså i skytteltrafikk mellom øyene.

Sydkoster

Mens det var apostlene som gjaldt på Nordkoster, er det sykkel som gjelder på Sydkoster. Her er det flatere, veinettet er lengre, og avstandene er selvsagt også lengre. Ikke for det; det går fint an å komme seg fram til fots også her, men det er gode vilkår for sykkelturer også.


Det er tett trafikk foran den lokale kirken, og enda tettere foran butikken. Her er det bikkjer, sykler, mopeder, barn og voksne i en glad forening, og issalget på Ica Nær og Café Torget må gå strykende. Dagligvarebutikken her er åpent året rundt, i motsetning til butikken på nord, som altså holder stengt i lavsesongen. Vi promenerer forbi minigolfbanen, gymnastikksalen og badstuen, fotballbanen (som nesten er mer gul enn grønn, på grunn av løvetannblomstene som har fått lov til å boltre seg der) og tennisbanen. Det er friluftsaktiviteter som gjelder på øyene sommerstid; du kan drive med sportsdykking, leie havkajak, dra på guidede vandreturer eller bade ved en av de mange badestrendene. For deg som er interessert i kunst, eller som rett og slett bare liker ting, tang og malerier, finnes det cirka ti kunstutstillingssteder og atelieer rundt omkring på de to øyene.

Vi skal returnere til Strömstad fra Ekenäs på Sydkoster. Mett på stekt makrell i dillsaus og salt sjøluft, lar vi oss vugge med bølgene tilbake til Strömstad.

>> BILDESPESIAL: Kosterøyene
>> Nyttig å vite

Les også:

Barnas Sverige
Planlegg familieferien med DinSide Reise
Vilt og våt: Vannparker i Norge og resten av verden
Helårsåpen familiemoro - dyreparker og Nordens Ark