Knærne fikk kjenne det da en mann på nesten to meter festet setebeltet i et normalt ryanairsete. Foto: Stian Gihle
Knærne fikk kjenne det da en mann på nesten to meter festet setebeltet i et normalt ryanairsete. Foto: Stian GihleVis mer

Snaut to meter høy mann tester Ryanair

Alle må spare, og da gjelder det å handle billig. Ryanair er billig, men har også noen åpenbare ulemper.

«Det kan da ikke være nødvendig å både spise, drikke og sitte på ramma på en halvannentimes tur i lufta. Dette er bare snakk om planlegging og å kjenne til kroppens primærfunksjoner.»


Som biljournalist hender det svært ofte at jeg må ut av landet for å få tak i det siste fra bilindustrien. Norge har på ingen måter en sentral posisjon når det gjelder biler og bilindustri, og derfor blir fly noe jeg dessverre benytter forholdsvis flittig.

Ikke nok med at jeg er nesten to meter høy, men jeg er også proposjonalt fyldig. Før sa jeg gjerne at vekta var 100 pluss moms, men nå er momsen så høy at det ikke stemmer lenger. Uansett er et flysete ikke noe drømmested.

Stian Gihle er redaktør for DinSide Motor. Foto: Per Ervland Vis mer

Jeg hadde veldig lyst til å besøke bilmessa i Frankfurt, som går av stabelen nå. Det måtte være billig, så jeg tastet inn Ryanair dott com på pc'en. Jeg kom da til en gulblå glorete side som man kan mistenke er inspirert av Ikea.
Ikea-gründeren, Ingvar Kamprad, har med sitt lavpriskonsept blitt en av verdens rikeste og det er heller ingen tvil om at Ryanair-sjefen, Michael O'Leary, er en kremmer av rang. I det siste har det både vært snakk om å ta vekk toaletter for å erstatte dem med seter og til og med innføre ståplasser for å få flere inn i flyene. Kreativt.

Vis mer


Bestilling av tur med Ryanair er lekende lett. Nettsiden fungerer utmerket og man kommer seg så og si dit man vil. Jeg må si så og si. Torp og Rygge er ikke i Oslo (det er ikke Gardermoen heller, men det er nærmere), og Frankfurt Hahn som jeg skulle til ligger nesten i Luxembourg, ikke ved Frankfurt som var reisens mål. Det finnes flere eksempler på dette. Turen til Wien ender opp i Bratislava - i feil land, altså.

Les mer om misvisende flyplassnavn

«Som en advarsel burde det kanskje vært en lapp på boardingkortet hvor man angir en maksimal høyde på passasjerene.»


Men, bestiller du uten noen ekstra tilvalg blir billetten billig. Svært billig! Vår billett kostet to kroner tur/retur pluss avgifter på 100 kroner, håndbagasje inkludert. Håndbagasje med målene 55x40x20 centimeter og 10 kilo tung følger med i denne prisen. Er bagasjen for stor og tung må den sjekkes inn. Straffen er en regning på 30 euro hvis du blir tatt med for drøy håndbagasje.

Jeg kjøpte ikke noe ekstra, men de har priser på alt. Innsjekket bagasje koster 200 kroner (kjøpt på forhånd), priority boarding koster 60 kroner og tekstmelding for bekreftet booking på sms koster 10 kroner.

Innsjekking må du gjøre på nett og skrive ut boardingkort på forhånd. Kommer du på flyplassen uten boardingkort, resulterer det i en regning på 40 euro for at Ryanair må gjøre det for deg. Med andre ord lønner det seg å lese regler og betingelser nøye. Den omtalte priority boarding som koster 60 kroner, kan være en god investering, men en annen passasjer i køen sammen med meg sa at man gjerne kan oppleve at nesten hele flyet har kjøpt prioritet.

Men har du litt flaks, er dette gull verdt. Selv Ryanair må ha nødutganger. Ryanair ser ikke ut til å ha funnet en løsning for å selge disse, og hvem som helst kan ta dem. Jeg kjørte med en bortimot ny Boeing med 12 nødutgangplasser midt i flyet. Priority Boarding vil gjøre det lettere å få disse, og jeg vil gamble med 60 kroner for å få til det neste gang.

Romslig på nødutgang. Vis mer


Jeg klarte nødutgang hjem fra Tyskland, og det er en betydelig forbedring fra vanlige seter. De vanlige er rett og slett trange (for meg altså) og nødutgang gjorde turen hjem svært hyggelig.

Alle seteryggene hos Ryanair er låst i oppreist stilling. Det har både fordeler og ulemper. Man kan ikke legge seg bakover selv, men enda bedre, du slipper å måtte sitte med ryggen til en uten sosiale antenner og dømmekraft i fanget. Veldig behagelig og lurt. (Ja, jeg har diskutert stolrygger med passasjeren foran meg før).

Vel på plass i setet er kabinpersonalet kjapt i gang med salgsarbeidet som skal redde overskuddet på ruta. O'Leary mener at passasjerene bør være i stand til å gå på toalettet på bakken. Jeg er helt enig, og føyer til at hvis du er sulten, så spiser du også på bakken! Det kan da ikke være nødvendig å både spise, drikke og sitte på ramma på en halvannentimes tur i lufta. Dette er bare snakk om planlegging og å kjenne til kroppens primærfunksjoner.

Dyr mat. Vis mer


På min tur selges det både vått og tørt, og det koster en god del. 4,5 euro (40 kr) for en ølboks, vannflaske 3 euro (26 kroner) og kaffe 3 euro (26 kroner). Hamburger koster 5 euro (43,5 kroner). Det blir med andre ord fort 100 kroner for et simpelt måltid.

I tillegg selges det lodd, taxfreevarer og ikke minst på slutten av turen forsøker man å skumme penger av de røyksugne med røykfrie sigaretter som kan brukes på flyet. Med andre ord, her lar man ingen muligheter til å ta inn penger være uprøvd.

Skal jeg gjøre dette igjen? Ja, helt klart. Dette er godt alternativ til "vanlige" flyruter. Det er så billig at jeg mener man må akseptere at Ryanair ikke tilbyr det samme produktet som de andre. Dessuten er det et fint alternativ at man kan velge bort tjenester man ikke vil ha, og heller ikke betale for det. Tur/retur Frankfurt Hahn koster litt mer enn en enveis med toget fra Oslo til Drammen. Enten er Ryanair helt idioter i kalkulering, eller så er toget her hjemme ekstremt dyrt. Jeg kan ikke komme til noe annen konklusjon på denne prislikheten.

Det eneste du må være nøye med er å lese betingelser og regler som Ryanair har. Ikke bare krysse av for lest, men faktisk lese dem. Da sparer du fort mange hundrelapper.

Som en advarsel burde det kanskje vært en lapp på boardingkortet hvor man angir en maksimal høyde på passasjerene. Akkurat som det står røyking dreper på sigarettpakken. Det er helt i grenseland at dette går, men det er billig. Jeg gjør det igjen.