Snart klart for SAS i ny drakt

Oslo (NTB-Geir Lillesund): Flere av de norske fagforeningene i SAS-gruppen er i mål i forhandlingene med ledelsen om oppretting av et nytt norsk innenriks flyselskap. Men kabinforeningene sliter med å finne en felles plattform.

- Dette er de tøffeste forhandlingene jeg har deltatt i som tillitsvalgt, og vi er innom alt som dreier seg om arbeids- og lønnsbetingelser, sier leder for den norske kabinforeningen i Scandinavian Airlines, John Lyng, til NTB.

Fagforeningene innen Scandinavian og Braathens har frist på seg til onsdag morgen for å bli enige med konsernledelsens forhandlere om grunnlaget for dannelsen av det nye selskapet. Onsdag 10. mars er det ventet at SAS-styret skal vedta å opprette selskapet.

Flere enige

Informasjonsdirektør Simen Revold i SAS-gruppen og hans kollega Knut Løvstuhagen i Braathens sier begge til NTB at de berørte fagforeningene generelt ikke er i mål.

Men leder for SAS' norske funksjonærer, Asbjørn Wikestad, sier til NTB at de er ferdig med forhandlingene - trolig til SAS-ledelsens tilfredshet. Det samme sier Olav Lie på vegne av de verkstedsansatte på Gardermoen.

Peggy Hessen Følsvik, som er leder for funksjonærene i Braathens, sier at de er så godt som i mål - bare detaljer gjenstår. Også Braathens piloter er ferdig, men Hessen Følsvik vet at Braathens kabinansatte fortsatt sliter med sine forhandlinger.

Og det gjør også Scandinavian Airlines norske kabinansatte. Da NTB snakket med leder John Lyng tirsdag formiddag, hadde de forhandlet mer eller mindre sammenhengende i et par døgn. Og han så for seg mange, lange timer før det eventuelt blir noen enighet.

Reduserte vilkår

Styret i SAS-gruppen ga 11. februar administrasjonen i oppdrag å gå videre med planene om å slå Scandinavian Airlines norske virksomhet og Braathens sammen til ett konkurransedyktig selskap på det norske markedet. Fra dette tidspunkt har det vært ført forhandlinger med samtlige norske fagforeninger, og SAS-ledelsens forhandlere har hatt ett utgangspunkt: Etablering av et nytt selskap som de hevder skal føre de to virksomheten videre i Norge har ingen ting for seg hvis ikke de ansatte gjør innrømmelser på lønns- og arbeidsvilkår.

Ingen av partene har så langt ønsket å gi offentligheten innsyn i hvilke konkrete krav SAS-ledelsen ønsker at de ansatte i Norge skal gå med på. Men konsernsjef Jørgen Lindegaard sa til NTB 11. februar at enhetsomkostningene - det koster å frakte en passasjer én kilometer i luften - i det nye selskapet må ned mot 60 øre, altså ned mot det nivå konkurrenten Norwegian i dag opererer på.

Når SAS-styret onsdag 10. mars trolig bestemmer seg for å satse på et helt nytt selskap, får offentligheten trolig vite detaljer om navn, hvor mange ansatte, skisse av ruteplan, hvor mange fly etc. Men man vet i dag at flåten vil bestå av rundt 50 fly, at selskapet trenger de fleste av de piloter og kabinmannskaper man disponerer i dag, og at rutenettet foruten Norge også kan dekke reisemål i Skandinavia og ellers i Europa.

  • Mer om fly og transport
  • [email protected]