<B>LUKSUS:</B> Slik ser første klasse ut på Qantas' A380-fly. Beinplassen er blant annet ganske generøs. Foto: Qantas
LUKSUS: Slik ser første klasse ut på Qantas' A380-fly. Beinplassen er blant annet ganske generøs. Foto: QantasVis mer

Snart kan en by på første klasse

Litt penger er bedre enn ingen penger for flyselskaper som ikke blir kvitt luksusbillettene.

Forskjellen på en flytur på første klasse og økonomiklasse er omtrent som forskjellen på en busstur i rushtida og en tur med turnébussen til et mer enn godt kjent rockeband. Flyselskapenes utfordring er likevel å fylle de stort sett veldig dyre luksusbillettene, mens passasjerenes utfordring er å få råd til drømmen om første klasse.

Nå kan det være flyselskapene og flypassasjerene møtes på halvveien.

By på setet på første klasse

Ifølge det australske nettstedet news.com.au vil det snart bli mulig å by på både første og forretningsklasse-billetter for passasjerer på økonomiklasse, så sant det finnes ledige plasser idet en allerede har boardet flyet.

Det er GuestLogix, et selskap som blant annet utvikler betalingsløsninger for nett og mobil, som påstår at dette vil bli «den største fly-nyvinningen i nær framtid». En skal alltid ta slike påstander med minst to klyper salt, men ifølge selskapet har et ikke navngitt kanadisk flyselskap allerede tatt i bruk løsningen, mens de jobber med to heller ikke navngitte kinesiske selskaper om innføring av GuestLogix-teknologien. Noen er med andre ord interessert i prosjektet.

Hele prosessen skjer via håndholdte enheter, som tilbys interesserte passasjerer etter at flykapteinen har annonsert over høyttalerne at auksjonen for plasser på første klasse er i gang. Budgivningen skjer via de håndholdte enhetene, og passasjeren(e) med det høyeste budet vinner.

Villig til å doble prisen

Brett Proud fra GuestLogix sier ifølge News.com at erfaringene fra Canada så langt tyder på at passasjerene er villig til å betale godt for seg for å flytte over til flyadelen på øverste klasse.

– I Canada ser det ut til å at folk vil doble prisen de allerede har betalt. Passasjerer som betalte 1.000 canadiske dollar (cirka 5.900 kroner) for billetten er fornøyd med å betale 1.000 nye dollar for å oppgradere, sier Proud.

Han gjør også et poeng av at dette ikke har vært mulig å gjøre tidligere fordi man måtte bruke kontanter, men da underspiller han samtidig at det har vært mulig å bruke kredittkort i lufta i mange, mange år.

Proud hevder at alle fly i verden vil være tilknyttet tilsvarende betalingssystemer innen to til tre år. Det er en særdeles ambisiøs påstand, men etter det famøse "Internett er en flopp"-innlegget i Dagens Næringsliv i 1996 har vi lært at vi ikke skal si så mye om framtida.