METER FOR METER: SAS tester ut muligheten for å følge kofferten meter for meter, ved hjelp av RFID-sporing og en app til smarttelefon. Foto: Colourbox.com/Kristin Sørdal
METER FOR METER: SAS tester ut muligheten for å følge kofferten meter for meter, ved hjelp av RFID-sporing og en app til smarttelefon. Foto: Colourbox.com/Kristin SørdalVis mer

Snart kan du følge bagasjen fra mobilen

– Vi ser på det som absolutt mulig å ta i bruk innen kort tid.

Snart vil du kunne følge med på hvor bagasjen din befinner seg i bagasjehåndteringen, via en app på smarttelefonen din. Den kan fortelle deg hvor kofferten din befinner seg, og nøyaktig når du kan forvente å kunne plukke opp kofferten fra bagasjebåndet.

– Det er ikke noen konkrete planer om det nå, men vi ser på det som absolutt mulig å ta i bruk innen kort tid. Teknologien finnes jo, sier sjef for teknikk og kundeservice i Avinor, Terje Orskaug, til DinSide.

SAS holder på med uttesting av bruk av såkalt RFID-sporing av bagasjen. Informasjonssjef Knut Morten Johansen sier til DinSide at det riktignok ligger litt fram i tid, men at teknologien er under utvikling.

– Vi ser i prosjektet også på muligheten for å teste ut en permanent bagasjetag med tilhørende app som kan gjøre det mulig for passasjeren å følge sin egen koffert på hele reisen, sier Johansen til DinSide.

Les også: Avinor tester ut fjernstyrt flytårn

Med en bagasjetag med et slikt RFID-merke, kan man spore bagasjen etter hvilken RFID-portal merket, og dermed kofferten, har passert. Foto: colourbox.com Vis mer


Dette er RFID

Bagasjesporingen blir mulig ved hjelp av RFID - eller Radio Frequency Identification: en teknologi som er i ferd med å bre om seg i luftfarten.

– Med RFID kan hvert enkelt kolli spores fra innlevering av bagasje, gjennom bagasjeanlegget, og inn i flyet. Vel fremme kan du følge med på bagasjehåndteringen hele veien til bagasjebåndet, forteller Terje Orskaug til DinSide, og legger til:

– Det er utvilsomt mange passasjerer som vil synes det er spennende å følge sin egen bagasje med en app på mobilen.


Slik fungerer det

RFID er egentlig en trådløs teknologi for å spore ting med. Det brukes innen mange ulike profesjoner i dag, både innenfor handel, logistikk, frakt, luftfart med mer.

Orskaug forteller at systemet har vært noe brukt innenfor luftfarten inntil nå, og da hovedsakelig til bagasjehåndtering.

Rent praktisk fungerer systemet med bagasjesporingen slik at du skriver ut en bagasjelapp med en RFID-brikke, som du fester på kofferten. Så kan denne leses når kofferten passerer en portal med en RFID-leser. Teknologien ligger også til rette for at du kan scanne denne brikken med smarttelefonen din før du sender den avgårde, og - forutsatt at flyplassen er utstyrt med portaler til å lese RFID-brikken - så vil du kunne følge koffertens ferd fra du setter den på bag-drop, via sorteringsanlegget og inn i flyet - og videre ut av flyen og på veien mot bagasjebådet ved ankomstflyplassen.

Avinor er først i verden til å bruke innflygningssystemet Point Merge System (PMS)

Dette kan det brukes til

Ifølge Orskaug ser man to bruksområder for RFID-teknologien innenfor bagasjehåndteringen i luftfarten: Den ene er selve sorteringen av bagasjen - som i dag gjøre ved hjelp av strekkoder. Ulempen med strekkoder viser seg spesielt ved transferbagasje, hvor strekkoden kan bli slitt og dermed ikke kan leses automatisk. Da blir bagasjen liggende igjen, for å sorteres manuelt, men da tar det lenger tid.

Med RFID-merking av bagasjen vil man ifølge Orskaug få en mye sikrere avlesing, og dermed være enda sikrere på at bagasjen kommer til riktig sted.

– Det andre bruksområdet, som er litt mer framtidsvisjoner, er at reisende kan bruke dette til å følge med på hvor bagasjen er til enhver tid. Det er fullt mulig å få til i dag. Det avhenger imidlertid av at man må ha flere portaler i bagasjeanlegget, og i rampa som laster bagasjen om bord på flyet - men det er det fullt mulig å legge til, sier Orskaug til DinSide.

– Dette er en spennende funksjonalitet som kan komme. Vi ser at de reisende er veldig interessert i selvbetjening, de liker best å ordne ting selv, så vi tror reisende ville like å ha muligheten til å følge hvor bagasjen er til enhver tid. Man kunne for eksempel se at «nå ligger kofferten i flykroppen, og du kan forvente å få bagasjen om fire minutter,» sier Orskaug.

Her er Norges mest moderne sikkerhetskontroll

SAS tester det ut

SAS har planer om å starte testing på OSL og fem-seks andre norske lufthavner i løpet av kort tid. Målet her er i første omgang å finne ut hvor bagasjen forsvinner - med det formålet å få ned antallet forsinket bagasje. Tapt bagasje medfører store kostnader for flyselskapene - det koster fra 1.000 til 1.500 kroner per kolli som forsvinner og som flyselskapene må frakte ut.

– Et stadig voksende nettverk av stasjoner med RFID-teknologi gir oss mulighet til å teste en "track and trace" for våre passasjerer. I en testfase vil vi bruke eget flygende personell som reiser med bagasje, og på et senere tidspunkt kan vi begynne å teste med alminnelige passasjerer, sier informasjonssjef Knut Morten Johansen til DinSide.

RFID teknologien gjør det altså mulig å følge bagasjen fra den blir sjekket inn, via lasting og lossing ut og inn av fly, mens den overføres til andre fly på reisen og helt fremt til endestasjonen.

– Vi ser i prosjektet også på muligheten for å teste ut en permanent bagasjetag med tilhørende app som kan gjøre det mulig for passasjeren å følge sin egen koffert på hele reisen. Man kan da for eksempel tenke seg at passasjeren også får et varsel om at bagasjen ikke er med flyet, men da med tilleggsinformasjon om når den vil ankomme, hvordan passasjeren skal forholde seg og så videre. Dette ligger litt fremme i tid, men teknologien er under utvikling, forteller Johansen.

Orskaug i Avinor sier til DinSide at ambisjonen er å i alle fall få til et europeisk nettverk med RFID-systemet. Men han påpeker at reisende kun kan spore bagasjen på flyplasser som har installert portaler som kan lese RFID-brikkene.