Til neste år vil det bli dyrere å fly, takket være EUs miljøavgift.  Foto: Colourbox.com
Til neste år vil det bli dyrere å fly, takket være EUs miljøavgift. Foto: Colourbox.comVis mer

Snart blir det dyrere å fly

EUs miljøavgift gjør at det kan bli dyrere å fly over nyttår.

Fra nyttårsskiftet innfører EU avgifter på flyselskapenes klimagasser, til tross for store protester fra amerikanske flyselskaper.

Det kommer et nytt system for handel med utslipp fra luftfart i EU, akkurat som det finnes i andre bransjer. Flymaskiner er blant miljøverstingene og står for cirka ti prosent av utslippene, som nå vil inngå i EUs forurensingsavtale, ifølge svenske DN.se

Flyselskapene tvinges til å kjøpe en del av utslippsrettighetene for å få fly, og EU håper at dette vil få dem til å redusere utslippene sine på sikt. Et par amerikanske flyselskap har allerede henvendt seg til EU-domstolen og krevd at selskaper som er utenfor EU skal få slippe.

– Uansett hvor mye EU foretrekker internasjonale tiltak, er det uforsvarlig å la luftfartsektoren bli ekskludert fra kvotesystemet, bare fordi vi ikke kan få til en internasjonal avtale, sier Connie Hedegaard, EUs klimakommissær, til avisen.

Les også: Slik kan du "tjene" penger på å ta neste fly

SAS ser situasjonen an

Knut Morten Johansen, informasjonssjef i SAS sier det stemmer at alle flyselskaper vil få høyere kostnader på grunn av EUs miljøavgift, og at flyselskapene antakelig vil kompensere for dette på ulike måter.

Knut Morten Johansen er informasjonsjef i SAS. Foto: SILJE ULVESETH Vis mer


– Noen vil kanskje legge på prisen tilsvarende som miljøavgiften, andre vil si at de ikke rører prisene, men gjør det i skjul ved for eksempel å heve bagasje- og seteavgiften sin i stedet, sier Knut Morten Johansen, informasjonssjef i SAS, til DinSide.

SAS har foreløpig ikke besluttet hvordan de skal gjøre dette.

– Vår holdning er at det er markedet som setter prisene. Vi må forholde oss til den betalingsvillighet som finnes hos flypassasjerene og den konkurransen som vi lever i hver eneste dag. Med reduserte kostnader og økt konkurransestyrke, er SAS i en langt bedre posisjon for å holde prisene nede enn på svært lenge, opplyser Johansen.

Norwegian vil også gjøre en innsats i å sikre billige flybilletter.

– Norwegian har en målsetning om at alle skal ha råd til å fly. En økning i gebyrer vil vi alltid forsøke å kompensere med effektivitetsforbedringer slik at vi sikrer billige billetter til våre passasjerer, sier Lasse Sandaker-Nielsen, kommunikasjonsrådgiver i Norwegian.

Forventer tilleggskostnader på 1,170 milliarder

Lufthansa har derimot andre planer.

– Vi forventer at passasjerene må dekke den ekstra kostnaden fra EUs miljøavgift. Dermed vil det bli dyrere for alle å fly, dessverre, sier Aage Dünhaupt, kommunikasjonsdirektør for Lufthansa i Europa, til DinSide.

Foreløpig vet ikke Lufthansa akkurat hvor mye ekstra passasjerene må betale.

– Vi forventer at vi får minst 150 millioner euro i årlige tilleggskostnader, forteller Dünhaupt.

Dette tilsvarer omtrent 1,170 milliarder norske kroner.

Les også: Halvparten av Norwegians fly får WiFi

Kan bli opptil 12 euro dyrere

Flytrafikken har økt kraftig de siste årene, noe som kan medføre at mange av flyselskapene må betale cirka 30 prosent av utslippene sine.

EU-kommisjonen regner med at en flybillett vil stige ned 2-12 euro i pris. 12 euro utgjør 94 norske kroner, ifølge dagens kurs. Sjekk kursen selv ved hjelp av DinSides valutakalkulator

Men akkurat hvor mye prisen vil øke, kommer an på hvordan konkurransen blant flyselskapene utarter seg.