<b>LUKSUSBÅT:</b> Til og med slitet fra treningsøkta bidrar ... Foto: Solar Sailor
LUKSUSBÅT: Til og med slitet fra treningsøkta bidrar ... Foto: Solar SailorVis mer

Snakk om superyacht

Den går riktignok ikke på luft og kjærlighet - men det er ikke langt unna.

Superyachten fra Solar Sailor skal bevise at grønn luksus ikke er et paradoks, men at det er fullt forenelig - og løsningen heter Soliloquy.

Yachten blir drevet av sol- og vindkraft, og "pedalkraft": Trimapparatene i yachtens helsestudio bidrar nemlig også til å lade båtens batterier.

Luksus-yacht for 1 dollar per sekund

Solar Sailor har god erfaring med å bygge ferger og skip med sol- og hybridkraft, for eksempel har de nylig levert verdens første kommersielle solcelledrevne hybridferge til Kina.

Det er også flere og flere båtprodusenter som leverer båter med hybridmotorer til privatmarkedet - vi så flere modeller på årets Båtmesse på Lillestrøm.

Motorseiler

Båten er 58 meter lang og spekket med luksus, i tillegg til innovativ teknologi. Båten er designet av Alastair Callender ved designbyråt Callender Designs, og har fått mange utmerkelser for sitt design og sin teknologi.

Soliloquy er en motorseiler drevet av fornybare energikilder, som altså vil føre til null-utslipp og betydelige reduksjoner i drivstoffutgifter. For det er vel neppe noen hemmelighet at drivstoffutgiftene for en 58-meters superyaht kan bli betydelige.

Cruisene du ikke har råd til

All solenergien blir lagret i båtens batteri, som kan drive all elektronikken ombord - uten bråket fra en generator. Yachten kan gå i 6-8 knop på solkraft alene, i 8-10 knop på vindkraft og 16-18 knop på motor.

Foto: Solar Sailor
Foto: Solar Sailor
Foto: Solar Sailor
Foto: Solar Sailor
Foto: Solar Sailor
LUKSUSBÅT: Til og med slitet fra treningsøkta bidrar ... Foto: Solar Sailor


Luksus

Grønn drift utelukker ikke luksus, altså - og her er noen av godbitene ombord: Spa og grill-område, samt bar og spiseområde utendørs på øverste dekk; innendørs på øverste dekk i tillegg til bro og kontrollrom og kontorer for kapteinen og rederen, finnes også cocktailbar, spisestue og salong. Nedenunder er det soveplass for 12 gjester, fordelt på varierende lugarer med tilliggende baderom, det er helsetudio, vaskerom og lugarer for skipets øvrige bemanning.

På en båt som denne går selvsagt ikke noe energi til spille: Til og med den energien som produseres ved bruk av treningsapparatene på helsestudioet, føres tilbake til båtens hovedbatterier og lader disse, når trimapparatene er i bruk.