Foto: Marianne Bakke
Foto: Marianne BakkeVis mer

Ladestasjoner for elsykkel

– Slike burde vi få også i Norge

Tyskerne har allerede over 1.400 av dem.

Å se fjorder og fjell fra et sykkelsete er fantastisk. Men like fantastisk er det kanskje ikke når du står nederst i en steil oppoverbakke.

Det er her elsykkelen kommer inn. Med motorhjelp klarer du selv de hardeste kneikene uten å være helt utkjørt når du når toppen.

Elsykkelen har likevel sine utfordringer på langtur.

Selv om du er snill mot batteriet og gjør mesteparten av jobben selv, kan du ikke forvente en rekkevidde på mer enn mellom 6 og 10 mil – alt etter terreng, vind og dagsform.

OFFENTLIG LADING: Ladepunkter som dette finnes nå mange steder i Tyskland. Foto: Bike-energy.com Vis mer

Nøye planlegging

Dermed trenger du sannsynligvis å lade minst én gang om dagen. Dette kan man naturligvis løse med å forhåndsbestille hotellrom eller Airbnb før man drar, slik at man får ladet hver kveld.

Litt verre blir det dersom du har med telt og skal overnatte i friluft, vil sykle lenger enn batteriet tillater enkelte dager eller kanskje rett og slett vil oppnå den deilige frihetsfølelsen du får ved å sykle på måfå.

I Tyskland har de allerede begynt å legge til rette for denne elsykkelturisme. Mange steder er det installert offentlige ladestasjoner som lar elsyklister få opp dampen igjen når batteriet begynner å bli flatt.

Kan hjelpe norsk turisme

– Slike burde vi absolutt få på plass i Norge også. Selv om de fleste nok lader batteriene sine hjemme eller på jobb, kan slike stasjoner åpne for en ny og interessant målgruppe innen turisme, sier seniorrådgiver for elektrisk mobilitet i Norsk elbilforening til Dinside.

LADESTASJONER: Dette kartet viser hvor du kan lade elsykkelen din på offentlig sted i Tyskland i Tyskland. Foto: Fahrrad.de Vis mer

Sammen med venninnen Marianne Bakke har Tronstad nylig tilbakelagt 46 mil med avstikkere på strekningen Berlin-Rostock. Deretter gikk turen med ferje til Falster før endestasjonen i København etter ytterlige mil på sykkelsetet i Danmark.

– Fordelen med å bruke ladestasjoner er at du kan sykle mer på lykke og fromme og ikke behøve å planlegge så mye. Elsykkelbatteriene har bare godt av klattlading, og du får jo 100–150 wattimer ekstra om du tar deg et par timers lunsj mens du lader.

Låser inn batteriet for lading

Ifølge det tyske nettstedet Fahrrad.de (app: iOS, Android) er det nå 1.407 ladestasjoner for elsykkel i Tyskland.

Hele 407 av dem er plassert i den vestlige delen, mange av dem i de naturskjønne områdene langs Rhinen. I den nordøstlige den av landet, der Hulda og Marianne syklet, er det litt lengre mellom ladepunktene.

LADESKAP: Marianne Bakke (til vesntre) og Hulda Tronstad fikk god hjelp til å lade elsyklene sine på Tysklands-turen. Foto: Privat Vis mer

– Mange av dem fungerer omtrent som norske garderobeskap. Du legger på en mynt som du får tilbake igjen når du henter lader og batteri. Men vi kom også over en ladestasjon der du måtte bruke et spesielt, tysk chip-kort som vi naturligvis ikke hadde.

Ja til mobil, nei til elsykkel

Selv om Tyskland er elsykkellandet framfor noe med over tre millioner solgte, kan man fremdeles møte skepsis hos enkelte, forteller Hulda Tronstad.

– Flere steder gikk det greit å få lade mobiltelefonen, men elsykkelbatteri sa de nei til. Muligens trodde de at elsykkel kan sammenliknes med elbil når det gjelder strømforbruket under lading. Det er jo på ingen måte tilfelle.

BRUKER SOLA: I Oslo og andre steder i landet planlegges det nå ladestasjoner for elsykkel drevet med solceller. Fotoi: Møller Solenergi Vis mer

Lading med solenergi

Norge har etter hvert blitt godt utbygd med ladestasjoner for elbil. Men Tronstad kjenner så langt ikke til én eneste offentlig ladestasjon for elsykkel i Norge.

I Danmark har hun heller ikke sett noen så langt på turen, selv om det her er muligheter for mer uformell opplading i både private og offentlige stikkontakter.

Det er likevel lys i tunnelen for norske elsyklister.

I Oslo planlegger nå Møller-gruppen å sette opp ladestasjoner for elsykler drevet med solenergi. Dette kan komme til å bli et tilbud også andre steder i landet.