<b>PÅ DET LYSESTE:</b> Slik ser vinduet ut før det har blitt dimmet. Foto: Silje Ulveseth
PÅ DET LYSESTE: Slik ser vinduet ut før det har blitt dimmet. Foto: Silje UlvesethVis mer

Slik virker Dreamliner-vinduene

Vinduer med elektronisk dimming er snart hverdagskost for flypassasjerer.

Norwegians aller første 787-8 Dreamliner er ventet ved årsskiftet. Flyselskapet har totalt sikret leveranse av seks Boeing 787-8 Dreamliner langdistansefly, og den foreløpige planen er at disse skal fly direkteruter til New York og Bangkok.

I februar besøkte DinSide flere av Boeing-fabrikkene i Seattle, og fikk se hvordan den kommende Dreamlineren vil se ut innvendig.

Et nytt fly er i seg selv spennende, men det som er ekstra spesielt med Dreamliner er vinduene. Du kan bare glemme dagens "rullegardiner", for vinduene fungerer som en slags solbrille. Her er det nemlig elektronisk dimming som gjelder.

DinSide fikk testet ut hvordan den elektroniske dimmingen fungerer under et besøk på Everett Factory.

Slik ser en mock-up ut. Foto: Silje Ulveseth
Trykk for å dimme lyset. Foto: Silje Ulveseth
PÅ DET LYSESTE: Slik ser vinduet ut før det har blitt dimmet. Foto: Silje Ulveseth
Litt mørkere ... Foto: Silje Ulveseth
Enda mørkere ... Foto: Silje Ulveseth
Nesten ferdig ... Foto: Silje Ulveseth
Sånn! Solbrilleskjermen er på. Foto: Silje Ulveseth

Se bildeserie:

Les også: Her er Norwegians nyeste fly

Større vindu

Vinduene til Dreamliner er 65 prosent større enn vinduene i Boeing 747-830.

Vinduene er 65 prosent større enn Boeing 747-830. Men det er mest den ovale formen som gjør at vinduene virker mye større enn vanlig. Foto: Silje Ulveseth Vis mer


Vinduene er designet slik at uansett hvor du sitter i en Dreamliner, skal du kunne se ut vinduet.

– Man skal alltid kunne se at man flyr, sier Colleen Kottlowski, en av Boeings markedsdirektører, til DinSide.

Det er passasjerene ved vindusplassen som selv styrer mørkhetsgraden, men kabinmannskapet kan overstyre dimmingen. Blant annet kan de simulere natt i fullt dagslys for å redusere jet-lag.

Les også: Se de nye Norwegian-flyene bli til

Lurt av lyset

Passasjerer savner ofte større plass når de flyr, men ifølge Kottlowski ville dette ha ført til færre seteplasser og økt bruk av drivstoff, noe flyselskapene ikke er interessert i.

– Derfor bruker vi lys til å skape en større romfølelse, forklarer markedsdirektøren.

Flyet har altså ikke vokst i dimensjon, men interiøret gjør at det virker større. Hvert flyselskap kan selv bestemme hva slags humør flyet skal være i. Lyset kan lage soloppgang, eller ulike fargenyanser.

787 Dreamliner har lik belysning. Denne har 16 programmerte lysscener, mens flyet Norwegian bruker nå har åtte. Foto: Silje Ulveseth
Lyssettingen til Dreamliner skal være fantastisk til soloppganger. - Det føles mer som at du er i luften enn at du er under himmelen, ifølge Colleen Kottlowski. Foto: Silje Ulveseth
Et varmere lys. Foto: Silje Ulveseth
Legg merke til krysset på veggen. Det er det lyset som skaper stemningen i taket og langs veggene på flyet. Foto: Silje Ulveseth
Ønsker du et disco-fly? Ja, vel. Her er alt mulig. Foto: Silje Ulveseth
Lyset skaper definitivt stemning i flyet. Foto: Silje Ulveseth
Her er de ulike lysprogrammene flyselskapet kan variere mellom. Foto: Silje Ulveseth

Se hvordan lyset virker:

Les også: Går du på do i sokkelesten?

Bedre hattehyller


Boeing har også doblet kapasiteten på hattehyllen, og designet den slik at passasjerer skal slippe å slå hodet i den. Den er rundere i kanten, som også gjør at flypersonalet lettere hører hva passasjerer ved vindusplassen sier.

– Du skal alltid klare å åpne hattehyllen på første forsøk, forteller Kottlowski.

Det er intet mindre enn fire måter å åpne denne hattehyllen på.

En flyvertinne viser hvordan hattehyllen enkelt kan åpnes fra undersiden. Foto: Silje Ulveseth
Det er mer plass i de nye hattehyllene. Foto: Silje Ulveseth
Du kan også åpne fra oversiden. Eventuelt kan du dytte i hattehyllen. Foto: Silje Ulveseth
Colleen Kottlowski og Blake Emery fra Boeing forklarer hva som er nytt med flyet. Foto: Silje Ulveseth

Bare se her:

Dersom du lar deg irritere over parfyme- og alkoholstank på flyet, så kan du glede deg over at Dreamliner har et gassfiltreringssystem som skal fjerne lukt og uønsket luftforurensning. Så gjenstår å se hvor effektivt det er i praksis.