Beach-området var også nokså tomt til å begynne med.
Beach-området var også nokså tomt til å begynne med.Vis mer

Slik var nye Quart

Vi tok temperaturen på den gjenfødte festivalen - se bildene!

Til tross for at svært mange tunge navn i hovedstadens musikkbransje har vært involvert i Quarten i år, så musikk-kredibiliteten er definivt der, så er den kanskje ikke umiddelbart synlig for utenforstående. Av en eller annen grunn er de mer eller mindre etablerte festivalene som Hove, Øya eller nykommeren Oslo Live sett på som kredible og anerkjente. Quarten derimot, gjenreist etter fjorårets mye omtalte konkurs, blir sett på som mindre seriøs og ganske ufortjent kritisert. Eller verre - ignorert.

Vi tok turen til Kristiansand på festivalens siste dag, en dag som i hovedsak fokuserte på hip hop, og hadde et forbløffende sterk utvalg av artister, med noen ordentlig modige bookinger.

Mindre mas

Førsteinntrykket er nok at Quart setter mindre preg på byen enn tidligere. I gamle dager var Markens fullt av kjente Oslotryner, og en spasertur langs hovedgaten kunne raskt fortone seg som en uendelig hilserunde. I år var tilstandene roligere, i alle fall denne siste dagen. Det var defintivt mindre folk der enn i, la oss si, 2006, og det var egentlig noe merkelig å se rett og slett vanlige Kristiansand-beboere traske rundt på lørdagsshopping.

Men mindre folk betyr mindre stress, og logistikken var definitivt bedre enn fjorårets Hove-mareritt, for eksempel. Akkredittering, innsjekking, fremkomst, alt gikk glatt og effektivt.

Tidlig på ettermiddagen bar ikke byens sentrum spesielt preg av festivalen.
Beach-området var også nokså tomt til å begynne med.
Folk foretrakk å bade fremfor å drikke øl på dette svære skipet.
Lars Vaular og Girson dro imidlertid opp stemningen
Norges beste hip hop.
Selv om mange tok det veldig rolig.
Julian Alexander beholdt solbrillene på.
En stund vurderte vi å spolere hele konserten til Young Jeezy.
Et VIP-område på siden av festivalen var temmelig tomt da vi var innom.
Unge RZA-fans
RZA feiret sin bursdag på Quart
Det var stor forvirring angående lokasjonen til etterfesten.
DJ Cake og artistansvarlig Seth Raknes koste seg med sol og øl.
Mektige DJ Herkules var også i strålende humør.
Superprodusenten Nasty Kutt fulgte med sine venner på scenen.
Forsidepiken Lea smilte fra øre til øre dagen lang.
Det gjorde Kingsizes Hallgeir også.
Endelig kom Jeezy.
Christine Dancke og bookingguru Christoffer Hjelm var storfornøyde med Jeezy
Jeezy var i fin form.
Men Girson og Pete'n var virkelig i slaget.
Sent på kvelden var det fortsatt fullt liv på Quart.
Method Man hilser.


Quartens layout er annerledes nå enn tidligere, festivalen dominerer fremdeles Odderøya, men scenene er blitt stokket om og flyttet på. Ikke så dumt: Den såkalte Beach-scenen, for eksempel, legger opp til en avslappende opplevelse i solvarmen, og ikke minst takket være det faktum at det faktisk er en strand der. Slik at det går an å bade! Problemet er at med konsertgjester som stort sett ligger og slenger, uteblir de store musikkopplevelsene.

Lars Vaular og Girson dro imidlertid opp stemningen Vis mer


Det fikk lørdagens første artist erfare, nemlig Bergens store sønn, Lars Vaular. Mannen bak årets desidert beste norske hip hop-utgivelse måtte forholde seg til et ganske apatisk publikum som heller fokuserte på å slikke sol enn å følge med på hva som skjedde på scenen. Men, som Lars' evig entusiastiske sidekick Girson senere innrømte, «han hadde gjort akkurat det samme selv».

Lars leverte imidlertid en som alltid solid konsert, og sommerslageren «Solbriller på» har vel egentlig aldri passet så godt som på denne hete og solfylte ettermiddagen. Og vi har sett Lars live vel fire eller fem ganger allerede bare i år, så vi vet.

Legendene fra Staten Island

De virkelig store opplevelsene begynte imidlertid ikke før senere på kvelden, på den store scenen. En knallsterk lineup, beståene av Wu-Tang Clan-legenden RZA og hans band Stone Mecca, Method Man og Redman, samt headlineren Young Jeezy, skulle stå for en hip hop-opplevelse som bare kunne måles med Hove i 2007.

Sent på kvelden var det fortsatt fullt liv på Quart. Vis mer


Dessverre var slapt publikumsoppmøte igjen en hindring. RZA spilte foran noen hundre, noe som er egentlig en skam, mannens legendestatus tatt i betrakning. Og ikke minst fordi Stone Mecca gjorde en glimrende jobb, der de ikke bare tolket beats slik de fleste andre hip hop-liveband pleier å gjøre. Nei, de spilte faktisk musikk. Og det var forfriskende å høre et par av Wu-Tang-klassikere i liveversjon.

Method Man & Redman løp inn på scenen kort tid etter, og selv om de spilte i Oslo for bare en måneds tid siden, var det et hyggelig gjensyn for oss som var der også. Energinivået hos de to nesten 40 år gamle herrene er fremdeles skyhøyt, og Method Man stagedivet som han pleier, mens Redman tok seg tid til å hilse til oslobaserte Nasty Kutt, som produserte fantastiske City Lights fra Blackout 2-albumet. Godt å høre at Redman følger med på hvilke land hans produsenter kommer fra, i det minste.

Snømannen fra sør

Young Jeezy toppet plakaten, og selv om denne allerede ekstremt godt etablerte rapperen kanskje ikke har noen enorm fanskare i Norge, var det likevel en booking vi var ekstremt fornøyd med. (Fordi vi er skikkelige fans.) Jeezys opptreden skilte seg lite fra din sedvanlige hip hop-konsert, snømannen gjorde ingen store forsøk på å sjarmere publikum, og hans korte Michael Jackson-hyllest fremstod som unødvendig. Men det er Jeezy. Mannen har allerede bagen full av hits, og det var stort å se ham spille konsert på norsk jord etter å ha fulgt hans karriere nesten helt fra starten. Men hvor ble det av Standing Ovation?

Endelig kom Jeezy. Vis mer


Utpå kvelden bar det tilbake til Beach-området, der en avslutningsfest ble avholdt. Nykommeren BoB fra Atlanta hadde ikke rukket å spille dagen i forveien, og dermed hadde vi flaks og fikk med oss stjerneskuddet som kjørte en liten konsert for de ganske mange fremmøtte. Utover kvelden overtok Redman og Nasty Kutt som Djer, mens vi trakk oss tilbake til backstage-området for å mingle litt. Det ble en god kveld til slutt.

Må gjøre om strategien

Quart trakk altså ikke til seg ekstremt mange folk, i alle fall ikke denne siste dagen, men mye tydet på at oppstartsproblemene festivalen slet med de første dagene ble løst, selv om ikke alt stemte hele veien. Vi koste oss, men det er tydelig at festivalledelsen må tenke litt gjennom strategien om det skal bli Quart neste år også, da konkurransen er knallhard.

Alle bilder: Thomas Marynowski