Slik unngår du hotellsvindelen

Trestjerners hotellrom med alle fasiliteter? Øøøhhh, kanskje ikke. Vis mer


AAAAARGH! Hvor forbanna blir du ikke, når du ankommer hotellet, og oppdager at ikke alt er som det skal. Slike opplevelser gir en dårlig start på ferien, for å si det mildt. Som regel går det jo bra, og alt er i skjønneste orden både med hotellet og bestillingen din, men noen ganger smiler ikke verden til deg.

Her er noen av tingene som kan gå galt, og hva du kan gjøre for å forhindre at det skjer:

Skjulte kostnader

Problem: Regningen du får er betydelig høyere enn du hadde forespeilet. Her er lagt til både frokostkostnader, moms, service, tillegg for sengeklær, håndklær og hva det ikke er.
Slik forebygger du: Sørg for å få en detaljert skriftlig bekreftelse på bestillingen. Be om at alle kostnader inkluderes når hotellet oppgir pris på overnattingen, og at det spesifiseres hva det som evt. ikke er inkludert (frokost, internett, sengetøy ...) koster. Ta med den skriftlige bekreftelsen når du reiser.
Dette gjør du: Dersom du ikke har en skriftlig bekreftelse på prisen, blir det ord mot ord. Sjekk for sikkerhets skyld websiden til hotellet, og se om det står noe om ekstrakostnadene der. Står det ingenting, kan du argumentere med at hotellet ikke har opplyst om ekstrakostnadene på en skikkelig måte (dersom de da ikke ga deg detaljene over telefonen da du bestilte).

  • Irriterende "lurekostnader"
  • Dobbeltbooking

    Problem: Hotellet har rotet med bestillingene. Det er ingen ledige rom til deg og reisefølget.
    Slik forebygger du: Igjen er det viktig at du sørger for å få en skriftlig bekreftelse på bestillingen. Dersom du bestiller over nettet, sender hotellet eller bookingtjenesten som regel en bekreftelse til deg på epost. Dersom du ringer og bestiller, ber du likevel hotellet sende deg en epost der dato og pris, type rom, og hva som er inkludert (frokost eller ikke, sengetøy etc.) blir bekreftet. Ta gjerne kontakt en uke i forveien for en siste bekreftelse, og ta med den skriftlige bekreftelsen når du reiser. Det kan også være smart å si fra om du ankommer sent. Det er vanlig at hotellene vil prøve å selge rommene om gjestene ikke har ankommet innen en viss tid på ettermiddag/kveld.
    Dette gjør du: Dersom du ikke har med bekreftelse, eller hotellet likevel er fullt, skal du insistere på at hotellet ordner overnatting til deg et annet sted. Samme standard, samme prisklasse. Det er det minste de kan gjøre.

    Feil type rom

    Problem: Du har ikke fått rommet du bestilte. Det mangler balkong/en-suite bad/internettilgang e.l., eller rommet ligger vendt mot veien, når du presiserte havutsikt.
    Slik forebygger du: Igjen, vær så spesifik som mulig når du bestiller, og sørg for å få en skriftlig bekreftelse, som du tar med på reisen. Understrek at det er svært viktig at du får rommet med balkong og havutsikt, hvis det er det du ønsker.
    Dette gjør du: Har du ikke skriftlig bekreftelse der det står spesifisert, forklarer du likevel at det var et slikt rom du bestilte. Dersom hotellet har et ledig rom som passer til dine preferanser, får du sikkert det (husk å få presisert prisen, så du ikke plutselig oppdager at rommet er dyrere enn du trodde). Har de ikke, kan du enten si at du vil avbestille der og da, eller at du kan ta rommet du har blitt tildelt, men ikke til prisen som er avtalt. (Her kommer det jo litt an på hva som mangler. Dersom det ikke er eget bad, som du bestilte, bør prisen senkes betydelig. Mangler balkongen, kan du ikke forvente så stor reduksjon.) Igjen, har du ikke skriftlig bekreftelse, er det ord mot ord, så i verste fall kan hotellet nekte å yte noen som helst service. Finn et annet hotell, dersom det er mulig, eller bit det i deg, og skriv en flengende kritikk av hotellet på Tripadvisor eller Fodor's når du kommer hjem.

    Lavere standard enn forventet

    Problem: Du har bestilt et trestjerners hotell, men kommer til en rønne.
    Slik forebygger du: Ikke la deg lure av stjerner, smil og andre påfunn for å gradere standarden på hotellet. Stjerner er vanligst, men det er forskjellig fra land til land hvem som setter standarden (ofte myndighetene, noen ganger organisasjoner). Stjerner sier lite annet enn om det er bad på rommene, om rommene har tv, om stedet har restaurant osv. Let litt på nettet for å finne bilder av hotellet, men vær obs på at virkeligheten kan være en annen. Som regel tas det bilder av det fineste rommet, og noen ganger er det ikke sikkert bildet er fra hotellet en gang (som familien Britt fikk erfare i New York). Sjekk Tripadvisor og Fodor's nettsider og se hva andre gjester har skrevet om stedet (men pass på, for noen hoteller later som om de er gjester, og skriver utelukkende positivt om stedet). Les også reiseartikler og guidebøker om destinasjonen på forhånd, for de pleier å ha med hotellalternativer som er bra.
    Dette gjør du: Der står du, i et hotellrom som ikke svarer til forventningene i det hele tatt. Dersom det ikke er konkrete mangler (som at det ikke er bad, tv, nok senger etc.), er det ikke stort annet å gjøre enn enten å be om et bedre rom, som antagelig koster deg mer, eller avbestille. Da må du belage deg på at du må betale for minst én natt. De fleste hoteller godtar bare avbestillinger som kommer 24 timer i forveien.

    Møkkete hotellrom

    Problem: Det er hår i sluket, søppel i søppelkassen, og du er usikker på om sengetøyet er skiftet.
    Slik forebygger du: Ikke så lett å forebygge, men det er som regel slik at jo bedre (og dyrere) hotellet er, jo mindre er sjansen for å oppleve noe slikt.
    Dette gjør du: Gå sporenstreks ned til resepsjonen og be om å få et nytt rom, eller at rommet vaskes skikkelig. Dersom de ikke innfrir, avbestiller du straks oppholdet (selv om du kanskje må betale for én av nettene).

    Dårlig frokost

    Problem: Juicen er som saft, kaffen er harsk, og brødet fra i forigårs.
    Slik forebygger du: Dersom du ikke skal bo på et fire- eller femstjerners hotell, kan du ikke forvente fin frokost á la Lillebjørn Nilsen. Mange hotell tar dessuten ekstra betalt for frokost, så da kan det kanskje være like greit å droppe den. Du kan heller gå på nærmeste kafé og spise der.
    Dette gjør du: Dersom frokosten er skikkelig dårlig, kan du høre med hotellet om du kan avbestille den resten av oppholdet, og slippe å betale for den. Husk da å sjekke at det har skjedd når regningen skal betales. Dersom den likevel er inkludert, får du nok ikke penger igjen, selv om du lar være å spise.

    Frekt personale

    Problem: Sure miner, null service og en nattevakt som ligger og sover når du skal inn på hotellet.
    Slik forebygger du: Vanskelig å forebygge, men les gjerne om andre gjesters erfaringer på overnevnte websider.
    Dette gjør du: Ikke begynn å diskutere med den uhøflige ansatte. Ta det heller opp med hotelldirektøren. Dersom hele hotellet består av frekke folk, eller det er direktøren selv som er en surpomp, kan du kontakte ledelsen av hotellkjeden, dersom hotellet er medlem av en slik, eller skrive en sviende kritikk på nettet.

    Sjekkliste

    Noen enkle steg for å sikre at ferien blir bra:

  • Sjekk hotellets nettside nøye før du bestiller, og se hva andre gjester mener om hotellet på Tripadvisor eller Fodor's. (Dessverre er ikke alle byer og land like godt representert på disse sidene.)
  • Skaff deg en skriftlig bekreftelse på bestillingen, med dato, pris, type rom, hva som er inkludert osv.
  • Sjekk hva hotellets avbestillingsregler er. Da vet du hva du har å forholde deg til skulle det vise seg at du ikke vil bo der likevel.
  • Skriv opp navnene på andre hotell du vurderte da du skulle finne overnatting. De kan komme godt med hvis du plutselig må finne deg et nytt hotell.
  • Nyttig på nett:
    Tripadvisor
    Fodor's