Mange forsikringstakere finansierer ferier med å anskaffe seg fiktive legeerklæringer og uriktig dokumentasjon. Illustrasjonsfoto: Colourbox
Mange forsikringstakere finansierer ferier med å anskaffe seg fiktive legeerklæringer og uriktig dokumentasjon. Illustrasjonsfoto: ColourboxVis mer

Slik svindler vi på reiseforsikringen

Fantasien løper løpsk hos norske forsikringstakere.

Kolossale regninger fra sykehus som ikke eksisterer og fiktive historier om døde slektninger for å få "gratistur" hjem - det er mye rart norske kunder prøver å få reiseforsikringen til å dekke.

Det går mot et rekordår for erstatningsutbetaling fra reiseforsikring. Statistikk fra Finansnæringens Hovedorganisasjon for første halvår i 2008 viser at erstatningene på reiseforsikring har økt med nær 20 prosent sammenlignet med fjoråret.

Reiseforsikring er også et av de områdene hvor det er mest forsikringssvindel. Vi svindler grovt og forsikringsselskapene setter inn store ressurser for å avsløre forsikringstakere.

- Noen år tilbake ble det avdekket at hele ti prosent av alle erstatningskrav i forsikringsnæringen var svik i en eller annen form. Det er grunn til å anta at tallet er noe høyere når det gjelder reiseforsikringer, sier utreder for Europeiske Reiseforsikring, Askjell Hjellvik, til DinSide Reise.

Han sier at det har blitt større fokus på svindelsaker og at saksbehandlere har blitt flinkere til å avdekke juks.

De villeste forsikringskravene

- Vi lærer opp saksbehandlere til å stole på magefølelsen og se etter tegn. De er gode til å plukke de som de har dårlig følelse på. Vi har en høy treffprosent på de sakene som vi velger å granske nærmere, forteller han.

Se flere eksempler på svindelforsøk lenger ned i saken

Flere og flere blir "syke" på ferien. Illustrasjonsfoto: Colourbox Vis mer


- Stor fantasi

Leif Osland, kommunikasjonsdirektør i Finansnæringens Hovedorganisasjon, sier at hovedkategoriene av reiseforsikringssvindel går på tap av reisegods og ulykker/sykdom. Felles for begge kategoriene er at mange saker dreier seg om forfalskning av dokumentasjon.

- Det handler for eksempel om fingerte tjuveri, ulykker, ran, materiell skade, innbrudd, alvorlig sykdom og dokumentforfalskning. Fantasien er stor, sier han til DinSide Reise.

- I en periode var det mange studenter i Australia som finansierte hjemreiser og fester med forsikringspenger. Vi hadde også en trend med falske tannlegeregninger fra Balkan, fortsetter han.

Hjellvik bekrefter også at fantasien blant forsikringstakerne er stor:

- Jeg har jobbet her i åtte år, og blir hver dag overrasket over hva folk kan finne på, forteller han.

Se flere eksempler på svindelforsøk lenger ned i saken.

DinSides kjappisguide til forsikring

Ender med anmeldelse

Forsikringsnæringen har i dag flere utredere i sving, og et verdensomspennende kontaktnett hvor de aller fleste regninger utsendt i utlandet blir kontrollert.

Forsikringssvindel

Har du svindlet på reiseforsikringen? (Avsluttet)
Nei! Det er uakseptabelt. De som svindler må straffes.(89%)
Nei, ikke ennå, men har jeg et skadekrav, er det ikke så farlig å plusse på litt ekstra penger.(7%)
Ja, jeg har svindlet på reiseforsikringen.(4%)
Avstvemningen er ikke styrt og reflekterer kun lesernes egne meninger.


Olav Fjælberg er utredningsleder i Gjensidige Forsikring og sier de har et godt internasjonalt nettverk som brukes til å kontrollere dokumentasjon, hendelsesforløp, kvitteringer, sykehusinnleggelser og politianmeldelser.

- Fiktiv dokumentasjon og grove verdioverdrivelser kan rimelig enkelt avklares ved hjelp av kontaktnettet, internett eller lignende. Avsløres svindel, mister man enhver rett til erstatning, selv på annen forsikringsdekning om det er ved samme hendelse. Foreligger grovt tillitsbrudd, blir man oppsagt som kunde i selskapet, mens grove overtredelser blir politianmeldt, sier Fjælberg til DinSide Reise.

Slik takler du sykdommen på ferie

- Urovekkende holdninger

Fjældberg sier at presumptivt ærlige folk blir fristet til å finansiere ferieturen sin ved hjelp av forsikringsordningen.

Jo lenger man er hjemmefra, jo større blir også fristelsen. Det er lett å tro at den faktiske hendelsen er vanskeligere å kontrollere. Noen tror også at mindre utviklede land ikke har så gode datalagringssystemer utstyr som i Norge, men her er det lett å brenne seg.

- De tenker ikke på at i disse landene er man kanskje mer påpasselige enn vi er med å føre protokoller og lignende, forteller Fjældberg.

- Holdninger i enkelte ungdomsmiljø er urovekkende. Av ungdom under 30 år, sier nesten halvparten at det ikke kan være så farlig å plusse på noe i skadekravet. Du blir nesten betraktet som litt undermåler om man ikke skor seg på forsikringen, sier Fjældberg.

Han sier det er en skremmende utvikling, ikke minst fordi ungdom lett tar med seg slike holdninger inn i voksenlivet og at de heller ikke tenker på konsekvensene av å få en straffedom som kan skape problemer i ulike sammenhenger senere.

- Smitteeffekten er stor. Selv i etablerte miljøer som syforeninger kan man høre de mest utrolige historier bli fortalt om forsikringssvindel på reise, fortsetter han.

Les også: Disse forsikringene trenger du

Her er noen eksempler på svindel fra forsikringsselskapene:

Askjell Hjellvik, utreder, Europeiske Reiseforsikring:

Død bestefar
Nylig hadde vi en sak hvor to unge jenter var på ferie i Tyrkia kontaktet alarmtelefonen vår og fortalte at bestefaren til den ene jenta var død. Vi arrangerte derfor flybilletter og hjemreise for dem. De ble så bedt om å få tilsendt dokumentasjon for hjemreisen. Vi fikk et brev fra den ene jenta som hadde fått dårlig samvittighet og la alle kortene på bordet. Sannheten var at jentene ikke fant seg til rette i Tyrkia, de hadde problemer på hotellet og guttene var innpåslitne. Jentene endte opp å betale tilbake alle utgiftene til forsikringsselskapet. Siden de var så unge og de til slutt var ærlige om hva som hadde skjedd, ble det derfor ingen anmeldelse.

Opphold på ikke-eksisterende sykehus
Vi ser ofte at folk skaffer seg dokumentasjon på et krav som ikke er reelt. Dette gjelder spesielt sykehusopphold i Asia, spesielt Pakistan og India – ofte på sykehus som ikke eksisterer.

Kvitteringsjuks er veldig vanlig. Ofte har de fiktive butikk og -gatenavn. Illustrasjonsfoto: Colourbox Vis mer


Kvitteringsjuks
Vi hadde nylig en episode hvor en mann dro på forretningsreise og kofferten ble forsinket. Han kunne derfor handle klær frem til kofferten kom til rette. Han sendte oss en bunke kvitteringer. Datoen på noen kvitteringer var før kofferten kom til rette, noe som var greit. På ti-tolv kvitteringer, derimot, hadde han klippet bort datoen. Det viste seg at datoen også stod nederst på kvitteringene, han hadde altså glemt å klippe vekk begge datoene. Det viste seg at de aller fleste innkjøpene var gjort etter bagasjen hadde kommet til rette.

Fusking med småbeløp
Vi fikk henvendelse fra en som hadde vært på ferie i Marokko. Han hadde blitt undersøkt av lege mens han var borte. Han presenterte en regning på et forholdsvis lite beløp på 1.400 kroner, men når vi så nærmere på regningen, viste det seg at tallene har blitt skrevet med en annen farge. Etter å ha sjekket med legen, viste det seg at regningen egentlig var på 400 kroner. Vi ser mange slike episoder hvor småbeløp blir forandret til større beløp.

Frastjålet koffert
En annen forsikringstaker hadde vært på jobbreise i Canada og meldte at han hadde blitt frastjålet en koffert. Verdien på alt han hadde mistet var rundt 20.000 kroner. Hans kollegaer som var på jobbreise med mannen kunne derimot fortelle at han hadde kofferten sin med seg hele turen og at de til og med hadde tatt flytaxi hjem. Mannen fikk ingen erstatning, endte opp å miste jobben, ble anmeldt til politiet og fikk en bot på 10.000 kroner.

Olav Fjælberg, utredingsleder, Gjensidige Forsikring:

"Brystskader"
Vi har også hatt brystskader etter overfall og knivstikking som har vist seg å gjelde planlagte brystoperasjoner (implantasjon).

Hjerteoperasjoner
For å unngå køen i her i landet har vi avdekket bestilte hjerteoperasjoner som er fremstilt som akutt sykdom.

Ran
Det hevdes at man har vært utsatt for ran/tyveri, men utredning avslører at man har "surret rundt" i fylla og mistet/glemt eller ikke vært i stand til å ta vare på sine eiendeler.

Reise-/sykeforsikring
Det er godt kjent av selskapet at en del kunder finansierer ferier m.v. med å anskaffe seg fiktive legeerklæringer, uriktig dokumentasjon for hospitalisering, medisinutgifter e.l. Likeså at man forandrer beløpet på reelle regninger for å utnytte forsikringsordningen.

Kommer med ny forklaring
Presumptivt ærlige mennesker ringer til selskapet og forteller om en skade. Noen ganger er hendelsen av en slik art at den ikke er dekket av forsikringen. Noen dager etter gjør man en ny henvendelse til en annen del av selskapet og kommer med en ny skadedato og/eller en helt ny versjon av hendelsen eller skaden.

Mistet kamera
Senest i går fikk vi en henvendelse fra en person som hadde mistet kameraet ned på brygga slik at det trillet ut i sjøen. Da dette ikke dekkes av forsikringen, kom han senere med en ny forklaring om at han hadde vært i en båt og at denne hadde kantret slik at han falt i vannet. Da var det ikke bare kamera som var ødelagt, men også en GPS. Vi mener at det kan være god grunn til å la kravstiller få anledning til å komme med en nærmere forklaring.