SJEKK INN BAGASJEN PÅ HOTELLET: Tjenesten Airportr henter bagasjen din på hotellet eller på annen adresse i London, og kan også sjekke den inn for deg. Så slipper du logistikken med bagasjeoppbevaring og -henting før flyavreise. Vi testet tjenesten i London. Foto: Berit B. Njarga
SJEKK INN BAGASJEN PÅ HOTELLET: Tjenesten Airportr henter bagasjen din på hotellet eller på annen adresse i London, og kan også sjekke den inn for deg. Så slipper du logistikken med bagasjeoppbevaring og -henting før flyavreise. Vi testet tjenesten i London. Foto: Berit B. NjargaVis mer

Test Airportr

Slik slipper du å drasse på bagasjen

Tjenesten Airportr henter bagasjen din hjemme hos deg eller på hotellet, sjekker den inn og frakter den til flyplassen. Du ser ikke mer til den før du er fremme på ankomststedet.

Du har vel også vært der: Du er på ferie og må sjekke ut fra hotellet på formiddagen, men flyet går ikke før senere. Du har god tid til sightseeing og opplevelser, men hva skal du gjøre med bagasjen?

Mange benytter seg av bagasjerom på hotellet - men da må du tilbake til hotellet og plukke opp bagasjen før du skal reise til flyplassen. Og det er en viss risiko du tar med tanke på om noe skulle bli borte ...

Tjenesten Airportr lar deg slippe dette.

Dinside har testet hvordan det virker:

London baby

Foreløpig er Airportr en tjeneste som kun er tilgjengelig i London, men den kan brukes både ved ankomst i forbindelse med et opphold i London, ved avreise fra London - eller ved mellomlanding.

Vi bestilte henting på hotellet med innsjekk til ankomststed.

Denne tjenesten, som inkluderer innsjekk på fly, er tilgjengelig kun for reisende med British Airways.

Alle andre reisende som ønsker å benytte seg av tjenesten, kan få hentet bagasjen på hotellet og fraktet den til flyplassen - men du må da plukke opp bagasjen hos Airportr på flyplassen og selv sjekke den inn, som vanlig.

Airportr kan også frakte bagasjen fra flyplassen til en adresse som du bestemmer; også denne tjenesten er tilgjengelig for alle passasjerer, uavhengig av London-flyplass.

GRUNDIG SJEKK: Du må ha sjekket inn før henting av bagasjen, og både pass og boardingkort må vises. Foto: Berit B. Njarga Vis mer

Frihet til 30 pund

Uansett hvilken av tjenestene du ønsker, starter prisen på 30 pund for én koffert. Her du flere kofferter du ønsker å sende, øker prisen med 10 pund per enhet.

Du kan også bestille henting eller levering av kabinbagasje, men da må dette selvsagt plukkes opp på flyplassen før avreise.

Bestillingen gjøres på nett og er veldig enkel. Du velger selv adresse og tidspunkt for henting eller levering.

Vi bestilte henting og innsjekk av bagasje fra et hotell i London tidlig på formiddagen. Det betydde at vi da slapp å tenke mer på kofferten før vi skulle plukke den opp ved ankomst Oslo Lufthavn.

Må jeg vente på gata i én time?

Når du bestiller henting eller levering, må du velge en tidslomme, for eksempel mellom klokka 8 og 9.

Vi valgte henting på hotellet mellom klokka 9 og 10. Når vi nærmet oss tidspunktet for reisen, kom usikkerheten smygende:

Det var beskrevet i bestillingen at vi måtte sitte klare i tidsrommet for henting. Hva betydde egentlig dette? Måtte vi stå utenfor på gata i en time og vente? Måtte vi sitte i lobbyen med kofferten klar? Eller hva var egentlig greia?

De viste seg at bekymringen var helt unødvendig:

Fem på 9 ringte de fra resepsjonen i hotellet med beskjed om at Airportr var på plass for å plukke opp kofferten vår.

INNVEIING: Kofferten veies og kontrolleres. Foto: Berit B. Njarga Vis mer

- Det er et problem med bestillingen din!

Vi løper ned med kofferten og treffer verdens hyggeligste mann fra Airportr i lobbyen.

Han kan imidlertid fortelle oss at British Airways har forsøkt å komme i kontakt med oss og at det er et problem med bestillingen.

Det er beskrevet i vilkårene at alle i reisefølget må være sjekket inn før avhenting av bagasjen, og at vi må fremvise både boardingkort og pass ved henting.

Vi hadde sjekket inn, hadde pass klart - men så er det altså et problem. Og de har ikke greid å få tak i oss? Bekymringen stiger.

PAKKES: Kofferten pakkes i plast og forsegles. Foto: Berit B. Njarga Vis mer

- Navnet ditt er feil!

Vi må snakke med de ansvarlige for bestillingen hos Airportr.

- Navnet ditt på flybilletten stemmer ikke med navnet ditt i passet, hevder vedkommende hos Airportr. Det er en feil i navnet ditt.

- Det er ikke en feil, det er den norske bokstaven «ø», svarer vi.

- Det er en feil med navnet ditt, gjentar vedkommende.

- Det er ingen feil, det er en «ø», gjentar vi ...

- Det er en feil med navnet ditt, det stemmer ikke, sier den Airportr-ansatte igjen ...

Jada ...

Det ordnet seg til slutt, og vi kunne fortsette med å få sendt kofferten med den hyggelige ansatte som skal ta med seg bagasjen.

PÅ VEI: Kofferten fraktes til flyplassen. Foto: Berit B. Njarga Vis mer

- Unnskyld, men det er en parkeringsvakt som er veldig interessert i bilen din

Bagasjen vår veies og pakkes inn i plast.

Vi må kvittere for at vedkommende skal ta med seg bagasjen vår, og vi må vise pass og innsjekkingsinformasjon.

Det hele tar rundt 10 minutter, og det er nok noe mer tid enn det ville tatt dersom du har et problemfritt navn ...

Etter en plutselig evakuering av hotellobbyen da ryktet om en snusende parkeringsvakt utenfor når Airportr-betjenten, kan vi se kofferten vår bli lagt i bilen - og borte er den.

Vi kan gå ut og nyte en hel dag i Londons gater uten å måtte dra på kofferten eller å måtte bruke tid på å reise tilbake til hotellet og hente bagasjen før vi må dra videre til flyplassen. Det er tid spart - tid vi kan bruke på andre ting.

BESKJED: Vi får beskjed om at kofferten er fremme på flyplassen i London. Foto: Kristin Sørdal Vis mer

Velkommen til Oslo Lufthavn

Det neste vi ser til bagasjen vår er når vi plukker den opp på bagasjebåndet ved ankomst Oslo Lufthavn.

Kofferten er like hel og fin.

FREMME I OSLO: Vi plukker opp kofferten på bagasjebåndet ved Oslo Lufthavn. Da har vi ikke sett den siden vi sendte den fra hotellet på morgenen. Den er like hel og fin. Foto: Kristin Sørdal Vis mer

- Ja, vi liker det!

Vi betalte 30 britiske pund for tjenesten, som tilsvarer 327 norske kroner med dagens kurs.

Er det verdt pengene?

Tjenesten fungerer utmerket: Deter enkelt å bestille, hentingen foregikk helt uten problemer, sjåføren kom til avtalt tid - og vi fikk kofferten levert på ankomststed som lovet.

Avhengig av hvor du bor, hvor du skal reise og hvor mye tid du har mellom for eksempel utsjekk fra hotellet og avreise, må du selv vurdere hvorvidt du synes det er verdt 30 £.

Men tjenesten som sådan fungerer helt supert. Og vi satte pris på å slippe logistikken.

Terningkast: 5

JA, VI LIKER DET: Det er enkelt, og det fungerer veldig bra! Terningkast 5. Foto: Kristin Sørdal Vis mer

Les også:

Den beste måten å komme seg til eller fra Heathrow

Den beste måten å reise mellom London sentrum og Gatwick

Legger du bagasjen i hotellets bagasjeoppbevarings-rom? Pass på!

Ikke legg nøkler og jakker i ubevoktede garderober