SAS' hovedfokus er på forretningsreisende, men de tror god service også vil trekke fritidsreisende til selskapet. Foto: Stine Okkelmo
SAS' hovedfokus er på forretningsreisende, men de tror god service også vil trekke fritidsreisende til selskapet. Foto: Stine OkkelmoVis mer

Slik skal SAS' fremtid reddes

SMS-tjenester skal gjøre flyreisen enklere. Men er det nok?

Det er ikke fryd og gammen i SAS for tiden. Selskapet sliter økonomisk i en tid da flere flyselskaper har gått dukken.

I høst ble de tre SAS-grenene (Norge, Sverige og Danmark) slått sammen, som et ledd i effektivisering og innsparinger. Flere tiltak er på vei. Det er sannsynlig at organisasjonen skal slankes ytterligere.

SAS er pokka nødt til å ta grep for å klare seg i fremtiden. Derfor var DinSide litt spente da vi ble invitert til en pressekonferanse der SAS skulle lansere nyheter som var av interesse for flypassasjerene (og ikke bare aksjeeierne).

Hvilke manøvrer vil SAS gjøre for å øke passasjertallet?

Svaret er SMS-tjenester. I løpet av desember 2009 og utover i 2010 vil SAS lansere flere nye tjenester som ifølge flyselskapet skal gjøre flyreisen enklere for oss passasjerer.

- De site årene har industrien hatt en nedgangsperiode, og SAS har hatt en tøff tid, sa David Gram, utviklingssjef for innovasjoner og prosjekter i SAS.

- Derfor er vi enda mer fokuserte på å jobbe med innovasjon og gjøre flyopplevelsen bedre for våre passasjerer. Hva er det folk har mindre av i disse dager? Tid. Å reise tar tid. Pris er en viktig faktor, men effektiviteten og kvaliteten på den tiden man bruker på reisen er også viktig, sa Gram.

SAS har nylig gjort en undersøkelse blant passasjerer som viste at 64 prosent gjerne ville ankomme flyplassen tidlig. 30 prosent ville komme akkurat i tide. 65 prosent bruker reisetiden til å slappe av, mens 28 prosent bruker reisetiden til å jobbe.

Og dermed har SAS kommet frem til følgende slagord: ”Vi vil minimere tiden du bruker på å reise, og maksimere kvaliteten på tiden du bruker på å reise.”

- Du skal ikke bli stresset av å reise med oss, sier Gram.

Du skal gjøre alt selv


Løsningen er ifølge SAS å gjøre hele prosessen med å fly mer selvbetjent. Dvs. at passasjerer bestiller billett på nett (det gjør flertallet allerede), og sjekker inn på nett, via sms, eller på automater på flyplassene. Skal du sjekke inn bagasje, skal du selv kunne legge den på båndet som sender den avgårde til flyet ditt. Slik selvbetjent bagasjedrop vil komme i løpet av 2010.

Mye av dette er allerede implementert - norske innenrikspassasjerer har antagelig vært borti alt dette allerede, for mye av dette testes i Norge før det innføres globalt. Fra 2008 til 2009 estimerer SAS at manuell innsjekking går ned med 35 prosent. 80 prosent av SAS’ passasjerer sjekker inn på egenhånd. (40 prosent på nett og mobil, 40 prosent på automatene på flyplassen.)

Fra desember 2009 vil SAS introdusere SMS/Internett-sjekk inn for alle passasjerer som oppgir mobilnummer eller e-postadresse. Via mobilen kan du få opp en infoside med all relevant informasjon om flighten - boarding, gatenummer osv.

SAS vil også sende info om eventuelle flyforsinkelser eller kanselleringer og ombookinger på SMS. Det samme gjelder info om eventuelle bagasjeforsinkelser. Dermed skal passasjerer slippe å kaste bort tid på å vente ved bagasjerommet og stå i kø ved bagasjeinfodesken for å innrapportere at bagasjen ikke er på plass. Planen er at det skal komme automater for dette i bagasjehallen.

Sikkert bra dette, men i utgangspunktet skal jo ikke passasjerene oppleve at flyet er forsinket eller kansellert, eller at bagasjen ikke dukker opp. SAS er dessuten en av de beste i klassen når det gjelder både punktlighet og bagasjelevering. Så er dette virkelig nok til å få passasjerene til å velge selskapet?

DinSide stilte spørsmål ved nettopp dette. Vil utvidet selvbetjent sjekk inn og SMS-tjenester trekke flere passasjerer til selskapet?

- Vi håper det. Vi tror passasjerer som prøver dette vil like det og foretrekke oss. Per i dag er rundt 60 prosent av våre passasjerer forretningsreisende, og for dem tror vi dette vil gjøre flyhverdagen lettere, sa Gram.

Flybilletter

Hva er viktigst for deg når du skal bestille flybillett? (Hvis vi går ut fra at ETT kriterie skal veie tyngst) (Avsluttet)
Pris hvis jeg reiser privat, komfort og service hvis jeg reiser i jobb(35%)
Pris - uansett om jeg reiser privat eller i jobb(32%)
Reisetidspunkt/reisetid(17%)
Komfort og service(16%)
Avstvemningen er ikke styrt og reflekterer kun lesernes egne meninger.

Slik er drømmeflyselskapet


Økt konkurranse fra Norwegian

Som SAS selvsagt har fått med seg, har Norwegian gått inn i det danske og svenske markedet, noe som de så langt ser ut til å lykkes godt med. I tillegg har Norwegian et svært enkel bestillingssystem med sin lavpriskalender, som gjør det veldig lett for passasjerer å finne billige billetter. Vi spurte om SAS hadde noen planer om å gjøre sitt bestillingssystem enklere.

- Vi jobber med å harmonisere nettsidene våre i hele Skandinavia, og forenkle bookingsystemet slik at det blir enklere for passasjerer finne de beste alternativene for dem, sa Gram.

Lena Roökaas, visepresident for produkt og kundeservice mente at SAS har flere fordeler i forhold til Norwegian.

- Dette er spennende tider. Norwegian nå gått inn på det skandinaviske markedet, så konkurransen har hardnet til. Deres lavpriskalender er som du sa veldig brukervennlig. Men vi føler at vi er bedre på service og bakkeservice spesielt.

- Jeg kaller ikke selskaper som Ryanair og Norwegian lavprisselskaper, men lavserviceselskaper, sa Rökaas.

Så er det store spørsmålet om SAS har rett i at forretningsreisende er mest opptatt av service og ikke er så prisbevisste som fritidsreisende, eller om også disse først og fremst går etter pris når jobbilletten skal fikses.