<b>SATSER PÅ VIN FRA PLASTFLASKER:</b> 160 tonn i vektreduksjon får SAS ved å kvitte seg med glassflaskene. Foto: Silje Ulveseth
SATSER PÅ VIN FRA PLASTFLASKER: 160 tonn i vektreduksjon får SAS ved å kvitte seg med glassflaskene. Foto: Silje UlvesethVis mer

Slik skal SAS bli 160 tonn lettere

Bytter ut vinflaskene med plast.

«Kjære venner. Det er viktig for flyselskaper å redusere vekt. Vi har besluttet å bruke plastflasker (PET-flasker) i stedet for glass, uten at det skal gå utover kvaliteten på vinen. Vi velger dette primært for smakens skyld, men som i alt vi gjør, fokuserer vi alltid på miljøet. Gjennom dette initiativet vil vi bære 160 tonn mindre hvert år, noe som selvsagt vil ha en positiv effekt,» skrev SAS nylig på Facebook.

Dermed blir det servert vin fra plastflasker om bord SAS-fly i nærmeste fremtid.

– Dette vil faktisk ha ganske stor effekt på flyenes vekt i løpet av et år med flere titalls tusen flygninger. Hele 160 tonn er dette beregnet til å utgjøre i vektreduksjon. Dette betyr mindre forbruk av drivstoff, noe som er bra for miljøet og økonomien, samt at det også ligger et HMS motiv bak siden serveringstrallene, som i dag har en ganske betydelig vekt, også blir lettere, forklarer informasjonssjef i SAS, Knut Morten Johansen, til DinSide.

Ikke la deg lure av nødutgangssetet - du får ikke alltid bedre beinplass

Satser fortsatt på vin

Flypassasjerer er glade i å ta seg en drink når de flyr med SAS.

Hvert år serverer nemlig SAS totalt 232.000 liter rødvin, 90.000 liter hvitvin, 46.000 liter Champagne, 5.000 liter Cognac, 4.000 liter gin, 4.000 liter vodka og 1.000 liter calvados på sine flyvninger. Det melder SAS på sin Facebook-side.

De nye hvitvinene som kommer i plastflasker er the Janeil Gros Manseng 2010 og Dona Dominga from Casa Silva 2011. De nye rødvinene vil være Alain Grignon's Mongravet Cabernet - Merlot 2010 og Paul Mas Syrah 2010.

– I tillegg så er det jo veldig bra å vite at kvaliteten på vinen fortsatt skal være like høy. Fra eksperthold får vi forsikring om at smaken definitivt ikke skal forringes som følge av at den serveres fra plastflasker om bord i stedet for glass, understreker informasjonssjefen.

I november i fjor lanserte også flyselskapet cocktails som er spesiallaget for å nytes om bord i flyet.

Slik skal SAS redusere vekten

Under NHO Luftfarts miljøkonferanse i november i fjor, presenterte SAS' miljødirektør flyselskapets miljøstrategi frem mot 2015. SAS har som mål å redusere sine totale utslipp med 20 prosent.

Lars Andersen fortalte blant annet at SAS bygger om sine gamle fly, hvor de eksempelvis bytter ut gamle flymotorer til nye, moderne motorer.

– Dette minsker gapet mellom gamle og nye fly, uttalte miljødirektøren.

Han fortalte også at det er viktig for SAS å kjøre med fulle fly, samtidig som at tyngden på flyet også er avgjørende i forhold til miljøet. Han trakk frem flere eksempler på tiltak, som endringer i interiør, seter og lignende. Og alle monner drar - SAS fortalte at de også ser på mindre detaljer:

– Vi har byttet ut glassene våre, som nå veier et gram mindre. Det er et steg i riktig retning og hvert gram er viktig, påpekte miljødirektøren.

SE SÅ SLANKE: Flypassasjerene får 5,2 centimeter bedre beinplass til neste år. Foto: SAS Vis mer


I løpet av året skal også SAS få nye seter til sine kortdistansefly. De nye setene fra Recaro skal ha bedre komfort og gi større beinplass for passasjerene. Setene er i tillegg mindre enn før.

Norwegian satser på nye fly

Men SAS er langt i fra det eneste flyselskapet som ønsker å være miljøbevisst. Norwegian-sjefen legger ikke skjul på at han synes nye fly er den eneste miljøvennlige løsningen.

– Kjør de gamle flyene på dynga, sa Bjørn Kjos i november på NHO Luftfarts miljøkonferanse.

Kjos var selv ikke til stede på konferansen, men hadde på forhånd laget en video hvor han fortalte hvordan Norwegian mener vi kan fly smartere.

– Du må ha nye fly! Vi har faset ut de gamle flyene våres. De nye bruker mye mindre drivstoff, sa Kjos bestemt. Se videoen her (ekstern lenke)

Norwegian faset inn 16 fabrikknye Boeing 737-800-fly med Dreamliner-interiør i løpet av 2011, og i år venter flyselskapet 13 nye fly. Totalt har Norwegian 18 fly med Dreamliner-interiøret Boeing SKY, som skal avgi mindre støy, ha større hattehyller og bedre beinplass.