Foto: VisitNorway/Sheriff
Foto: VisitNorway/SheriffVis mer

Slik skal Norge selges

Kjent skuespiller fronter ny videokampanje som skal lokke turistene hit.

Innovasjon Norge har nylig lansert sin nye videokampanje som skal få flere utenlandske turister til å legge ferien til Norge.

Forrige videokampanje ble kalt Norway in Motion, og var en syv minutter lang video der turistene fikk bli med på en rundreise i Norge i rasende fart.

Denne gangen er tempoet roligere, og det dreier seg om hele tolv korte filmsnutter der den britiske skuespilleren David Spinx, som for de fleste er kjent som Keith Miller i Eastenders.

Londoneren har reist rundt i Ryfylke, Lofoten og Finnmark sammen med et filmteam og laget 12 reklamefilmer for Norge. Han går opp til Preikestolen, rir på fjordinger, drar på laksefiske, hundesledetur, havørnsafari, og ser på nordlyset sammen med samer, for å nevne noe.

Stilen er uformell, og Spinx' cockeyengelsk gir de skriptede replikkene hans ekstra sjarm. Håpet er å selge Norge som et reisemål som er tilgjengelig for alle, og fokusere på aktiviteter, og ikke bare postkortvakre bilder av storslått natur.

Reklamefilmene heter Stories for life, og Spinx' budskap er at i Norge får du opplevelser du vil huske livet ut.


Selv om stilen kanskje er litt annerledes enn "postkortfilmene" som er så typiske når Norge skal selges som reisemål, er innholdet ganske likt. Det er ingen store overraskelser i aktivitetene Spinx deltar på.

Du kan se alle filmene her: www.visitnorway.com