Flyselskapene vil gjerne spare drivstoff, men ikke bare pga. miljøet. Foto: Illustrasjon av Per Ervland
Flyselskapene vil gjerne spare drivstoff, men ikke bare pga. miljøet. Foto: Illustrasjon av Per ErvlandVis mer

Slik skal fly bli mer miljøvennlige

SAS' miljødirektør forklarer hvordan det kan la seg gjøre.

Å fly kommer ikke spesielt godt ut i ditt personlige miljøregnskap. Du skal spise mye biff og kjøre ganske mange kilometer i bil for å slippe ut like mye co2 som du gjør når du flyr tur/retur til for eksempel London.

Riktignok har passasjerantallet ved norske flyplasser falt i 2009, men det er det nok finanskrisen som har sørget for, ikke en mer miljøbevisst befolkning.

Men, om ikke du og jeg tenker så mye over dette med co2-utslipp når vi er ute og flyr, så gjør flyselskapene selv det.

Da DinSide møtte SAS-ledelsen i slutten av november, sto dette med miljøsatsing på programmet. Lars Andersen, direktør for miljø og bærekraft i SAS, forklarte oss hva som nå gjøres i flyindustrien for å redusere utslippene.

Drivstoff spart er penger spart

Smart flyving sparer drivstoff, på samme måte som smart bilkjøring gjør det. Foto: Colourbox Vis mer


Aller først er det greit å få på det rene at å strebe mot en utslippsreduksjon også gavner flyselskapene. Reduserte utslipp fås ved å bruke mindre drivstoff. Og mindre drivstoffbruk sparer flyselskapene for penger. Det er veldig ønskelig i en tid da flybransjen sliter ganske kraftig med lønnsomheten.

Det er flere måter å kutte utslippene på, ifølge Andersen.

- Hvis man flyr flyet mer effektivt, kan det spare mye drivstoff. På en times flytur snakker vi om 5-6 prosent, sier Andersen.

Bedre planlegging

En av taktikkene er å i større grad bruke datamaskiner som hjelp til å planlegge flyturen og unngå "kork" i luften. For det oppstår stadig, særlig i luftrommet rundt store flyplasser med mye trafikk. Er det flykork, må flyet ofte ta en runde rundt i luftrommet før landing (alle som har fløyet til for eksempel London kjenner sikkert til dette). Dersom pilotene tidligere i flighten får informasjon om at det er flykork, kan de heller redusere marsjfarten, og dermed også drivstoffbruken, i stedet for å brenne mer enn vanlig på å ta denne ekstrarunden.

Det viser seg også effektivt å introdusere flere sjekkpunkter i løpet av flighten. Slik kan pilotene i større grad tilpasse fart, og dermed ankomme flyplassen akkurat i riktig tid i forhold til landinstidspunktet flyet er tildelt.

- En annen taktikk er å redusere motorkapasiteten til 15-16 prosent ved start av innflyvning, og dermed "seile" inn til landing, sa Andersen. Dette kalles også "grønn landing", og er noe SAS har testet ut i noen år. Les mer om "grønn landing" her.

Han forteller imidlertid at også stikk motsatt taktikk er utprøvd.

- Man har redusert marsjfart, men økt landingsfarten fra 210 til 260 knop. Det blir samme effekt som med båter - du må holde en viss fart for å få planet båten og utnyttet drivstoffet maksimalt. Det samme gjelder for fly. Blir hastigheten for lav i landingen, brukes det mer drivstoff enn ved høyere hastighet.

Har du fløyet Ryanair og lagt merke til den store landingsfarten deres? Etter sigende skal det være for å spare drivstoff - antagelig på grunn av effekten Andersen beskriver. Vi har imidlertid ikke fått dette bekreftet. Kanskje du vet noe? Skriv i debattforumet.

Det er ikke bare når flyet er i luften og skal inn for landing at flyselskapene ser etter mer effektive løsninger. Også før take off kan det være drivstoff å spare.

- Det kan være å starte flyet mer effektivt, å redusere ventetid før take off og bruke færre motorer under taxing, sier Andersen.

Felles flyrom

Det som antagelig vil gjøre størst forskjell mht. reduksjon av utslipp fra flytrafikk, er å lage et felles flyrom over Europa, kalt Single European Sky. I dag er flyrommet oppdelt i forskjellige soner som kontrolleres av forskjellige flymyndigheter. Dette gjør det vanskelig å fly effektivt over Europa.

- Vi har et felles flyrom over Sverige og Danmark i dag, og dette gjør at langdistanseflyene sparer fire minutter når de flyr over disse to landene. Får vi et felles flyrom for hele Europa, estimerer man at utslippene kan resuseres med 10-12 prosent, sier Andersen.

Se kartet som i realtid viser hvor flyvningene over Skandinavia og Nord-Europa befinner seg her.

Lettere fly

Jo mindre et fly veier, jo mindre drivstoff bruker det. Dermed er også flyprodusentene og flyselskapene opptatt av å utvikle fly som veier minst mulig. En lettere setetype vil for eksempel spare et fly for mange ekstrakilo. (Men, det er ikke sikkert det hjelper så mye når passasjerene bare blir tyngre og tyngre. Se bildebeviset i denne saken...)

- Hva med mer miljøvennlig drivstoff?

- Dette jobbes det med, og slik det ser ut nå er syntetisk drivstoff det som ser mest lovende ut. Men denne utviklingen vil ta tid. Om en ti års tid vil vi kanskje kunne blande inn 5-10 prosent syntetisk drivstoff i det fossile drivstoffet som brukes i dag, sier Andersen.

Les mer om hva som gjøres for å gjøre flytrafikken mer miljøvennlig her: Enviro.aero