Foto: Lufthansa
Foto: LufthansaVis mer

Slik ser Lufthansas nye A380 ut

Se bildene av det tyske selskapets nye stolthet.

19. mai ble Airbus' A380 fly overlevert til Lufthansa. Nå får de ansatte noen dager på å venne seg til det nye flyet før det settes i rute mellom Frankfurt og Tokyo 11.juni.

Se bilder av flyet i bildespesialen under.

Når Lufthansa mottar de neste tre A380-flyene, vil selskapet passasjerer kunne fly A380 på ruter til Beijing og Johannesburg også (Selskapet har bestilt 15 A380-fly totalt.)

Lufthansas versjon av A380 har åtte førsteklasseseter, 98 businessklassepassasjerer og 420 økonomiklassepassasjerer - altså 526 tilsammen.

Mens andre flyselskap har valgt å installere både bar og dusj ombord kjempeflyet, har Lufthansa valgt en mindre ekstravagant løsning - det eneste spesielle er at førsteklassepassasjerene har tilgang til et ganske stort bad.

Hvem har lekrest førsteklasse på A380? Singapore Airlines vs. Emirates

Som de andre A380-flyselskapene, har Lufthansa installert liggeseter på førsteklasse. Disse er hele 2,07 meter lange og 80 cm brede, så selv de høyeste passasjerene kan strekke seg ut. Gardinene man trekker rundt setet sitt er lydabsorberende, og det samme er gulvteppet. Businessklassesetene kan også gjøres om til senger, men disse er ikke horisontale, og hvor godt man egentlig får sove av å ligge i nedoverbakke er ikke godt å si.

Og prisen? For en tur/returbillett til Tokyo på førsteklasse må du ut med over 12.000 euro, rundt 100.000 kroner. Samme tur i businessklasse koster fra rundt 3700 euro, rundt 30.000 kroner. Begrenser budsjettet seg til økonomibillett, kan du få turen for under 900 euro, rundt 7.300 kroner.

Du kan teste superjumboen A380 for under 800 kr

Da kan vanlige økonomipassasjerer trøste seg med at det er litt bedre benplass på A380-flyet enn på Lufthansas andre fly. Økonomisetene er designet med ekstra tynne rygger, noe som gir fem cm ekstra benplass. Mens Lufthansas gamle fly har en seat pitch på 81 cm, har A380-flyene altså 86 cm.

Les mer om Lufthansas A380 på Lufthansas nettsider.

Se bildene av Lufthansas A380 her

Lufthahsas A380-fly ble levert i slutten av mai 2010. Foto: Lufthansa
Slik ser flyet ut innvendig. Foran på øvre dekk er førsteklasse, så kommer businessklasse. Nedre dekk er forbeholdt økonomiklasse. Foto: Lufthansa
Slik ser cockpit ut på Lufthansas nye stolthet. Foto: Lufthansa
Flyet har bare åtte førsteklasseseter. Foto: Lufthansa
Benplass er ikke noe tema for førsteklassepassasjerene. Foto: Lufthansa
Slik er utsikten fra setet. Foto: Lufthansa
Blir man trøtt, er det bare å gjøre om setet til en helt flat seng. Foto: Lufthansa
På badet kan førsteklassepassasjerer stelle seg. Foto: Lufthansa
Ikke fullt så god boltreplass på økonomiklasse. Foto: Lufthansa
Men alle seter har privat flatskjerm, i hvert fall. Dette er nesten blitt standard på økonomiklasse på langdistansefly. Foto: Lufthansa
Bredere seter på businessklasse enn økonomiklasse. Foto: Lufthansa
Businessklassesetene kan gjøres om til tilnærmet flate senger. Foto: Lufthansa