<b>EN LITEN LØGN GJØR VEL INGENTING?</b> - Vi ser ikke mellom fingrene med slike saker. Det er aldri noen formildende omstendigheter når vi avdekker svik. De som blir skadelidende til syvende og sist er de ærlige forsikringstakerne som må tåle økt pris på forsikringene, sier Arne Einar Brun, kommunikasjonsrådgiver i Tryg. Foto: PantherMedia / Daniel Garcia
EN LITEN LØGN GJØR VEL INGENTING? - Vi ser ikke mellom fingrene med slike saker. Det er aldri noen formildende omstendigheter når vi avdekker svik. De som blir skadelidende til syvende og sist er de ærlige forsikringstakerne som må tåle økt pris på forsikringene, sier Arne Einar Brun, kommunikasjonsrådgiver i Tryg. Foto: PantherMedia / Daniel GarciaVis mer

Slik lyver nordmenn på forsikringen

Gjør seg til svindlere for små beløp.

Akkurat nå er det høysesong for feriereiser og for reiseforsikringssaker. Men det er ikke alle som er ærlige sjeler.

Så hva lyves det om? Vi har bedt forsikringsselskapene finne fram noen eksempler.

Europeiske: «Forsikringstaker meldte at han under et opphold i Tyrkia hadde falt ned en trapp og da pådro seg nesebrudd. Han ble som følge av dette operert i Tyrkia. Han sendte dokumentasjon for operasjonen til Europeiske. Selskapet tok kontakt med sykehuset i Tyrkia og fikk der opplyst at årsaken til operasjonen var at pasienten i lang tid hadde hatt problemer med tett nese og snorking.»

Storebrand: «Kunden har blitt frastjålet vesken sin på kafé på ferie. Hun sier hun hadde den i fanget hele tiden. Sidemannen forteller noe annet, nemlig at vesken må ha vært på stolen eller under bordet. Kunden får erstatning så lenge hun har holdt rimelig tilsyn med vesken sin. Men fordi hun blir tatt i løgn, får hun problemer og ekstra runder med forsikringsselskapet.»

Tryg: «En kunde har meldt fra om et tyveri av diverse klær. Ifølge kvitteringen skulle en vindjakke koste 1.499 kroner. Da vi sjekket opp med butikken viste det seg at jakken kun kostet 499 kroner. På kvitteringen ser du også at summen er skrevet over. Vedkommende mistet retten til utbetaling av hele kravet, og alle forsikringene sagt opp.»

SVINDEL: Jakken som liksom kostet 1.499 kroner kostet egentlig 499 kroner. Foto: Tryg Vis mer


Tryg: «Skadelidt sendte inn til oss en kvittering hvor det kom frem at vedkommende hadde betalt 286.000 chilenske pesos, noe som tilsvarer 3.336 kroner i dagens verdi. Da utrederne våre tok kontakt med det chilenske legesenteret fikk vi tilgang på kopien av kvitteringen, hvor det viste seg at vedkommende kun hadde betalt 136.000 chilenske pesos, eller 1.587 norske kroner. Vedkommende ønsket altså å gjøre seg til svindler for 1.800 kroner. Dette var kun en del av et krav på rundt 10.000 kroner. Hun mistet ikke bare retten til til erstatningen, alle forsikringene i Tryg ble sagt opp (som innbefattet hus-, bil-, innbo- og reiseforsikringen).»

KVITTERINGENE VISTE IKKE DET SAMME: Kvinnen ville svindle til seg 1.800 kroner. En telefon til legesenteret avslørte det hele. Foto: Tryg Vis mer


– Det vi synes er ekstra trist er at folk er villig til å gjøre seg til sviker for så beskjedne beløp. Hvis noen sender inn et krav på 99.000 kroner, og "pynter" på tallene slik at kravet blir på 100.000, mister vedkommende retten til hele kravet, og som nevnt blir alle forsikringene sagt opp hos oss. Det er forsikringsavtaleloven paragraf 8-1 som regulerer retten til å si opp kunder som prøver å svindle på forsikringen, sier Arne Einar Brun, kommunikasjonsrådgiver i Tryg, til DinSide.

Les også: Derfor bør du ha reiseforsikring

«Hemoroide-svindlere»

En del svindelforsøk gjelder også kamuflerte skjønnhetsoperasjoner. Man skal for eksempel til en klinikk i utlandet for å få fikset på en nese eller en mage.

– I løpet av det siste året har vi også fått en del svindelforsøk på hemoroide-operasjoner, av alle ting. Dette er gjerne folk som står i helsekø i Norge, og plages sikkert veldig av dette, som blir kreative og reiser utenlands for å få gjennomført operasjonen, forteller Brun i Tryg.

Etterpå mottar Tryg enten en forfalsket dokumentasjon, men det hender også at de får dokumentasjonen og satser på at forsikringsselskapet ikke får den oversatt.

Europeiske har også opplevd lignende historier, men som handler om fjerning av tatovering i utlandet.

– Forsikringstaker tok kontakt med Europeiske mens han fortsatt befant seg på reise i Asia. Han opplyste at han hadde pådratt seg en akutt infeksjon i ansiktet og at han i denne forbindelse måtte innlegges på sykehus og opereres. Han sendte dokumentasjon for operasjonen til Europeiske. Europeiske sjekket og fant ut at vedkommende kommuniserte på sosiale medier at han, samme dag som han angivelig var operert for infeksjonen, skulle oppsøke en klinikk for å få fjernet en tatovering i ansiktet. På denne bakgrunn undersøkte Europeiske saken nærmere på det aktuelle stedet. Det viste seg at sykehuset som angivelig hadde operert ham for infeksjonen ikke eksisterer og at fremlagt dokumentasjon dermed må være falsk, sier Askjell Hjellvik, utreder i Europeiske Reiseforsikring, til DinSide.

Tar du med alle verdisakene dine på tur? Det er ikke lurt

La til en null på kvitteringen

Europeiske: «Forsikringstaker skulle på handletur i Oslo og ble i denne forbindelse frastjålet et halskjede som hun hadde på seg. Det er ingen grunn til å betvile at et slikt tyveri har skjedd. Som dokumentasjon for smykket sendte vedkommende en kvittering fra en butikk i Oslo til Europeiske. Kvitteringen var fra 2001. I kvitteringen var prisen for smykket oppgitt til kr 13.000 kroner. Europeiske tok kontakt med den aktuelle butikken og det viste seg at butikken faktisk fortsatt hadde sin egen gjenpart av den aktuelle kvitteringen. I denne gjenparten var imidlertid beløpet bare kr 1.300 kroner. »

Europeiske: «Forsikringstaker skulle ta tog fra en by til en annen i utlandet. Da han kom hjem til Norge kontaktet han Europeiske og hevdet at i forbindelse med togreisen hadde han plassert en bag i togets bagasjehylle (i midtgangen). Da han skulle gå av toget oppdaget han at det hadde rent rød oljemaling fra den øverste bagen og ned i hans bag. Alle klær som han hadde i sin bag ble dermed ødelagt. Han ble bedt om å sende oss bilder av de skadde klærne. Det gjorde han. Han opplyser at han har tatt bildene etter hjemkomst, hjemme på sitt eget bad. Som du ser av bildet nedenfor glemte han å fjerne malingsspannet før han tok bilde av klærne …»

FIKK OLJEMALING PÅ KLÆRNE: Det ble en svært enkel jobb for forsikringsselskapet. Vedkommende glemte nemlig å hjemme malingsboksen hjemme ... Foto: Europeiske Vis mer


Store mørketall

– Det er et utbredt problem, dessverre, og mørketallene er store. Hvis vi sier at forsikringsbransjen avdekker svindel for cirka én milliard i året, kan vi nok helt sikkert gange dette beløpet med både 10 og 20 for å finne mørketallene, forteller Brun i Tryg.


For noen er det å prøve å lure forsikringsselskapene en lettvint måte å få inn penger på.

– Du har sikkert selv hørt det bli sagt i morsomt lag på folkemunne at hvis huset brenner har "alle" fryseren full av elgkjøtt. Det er et alvorlig samfunnsproblem, spesielt fordi folk har så få skrupler på å "pynte" på skademeldingen, forteller Brun.

– Å pynte på historien kan få veldig store konsekvenser. Blir du tatt i løgn, får du ingenting. Sakene blir også politianmeldt, sier Kristina Picard, kommunikasjonssjef i Storebrand.

Statistikken til FNO viser at det ble avslått 753 saker inne skadeforsikring og 342 saker inne person- og livsforsikring i 2011. Av de totalt 1.095 sakene er 207 politianmeldte. Storebrand hadde i overkant av 150 saker til utredning i fjor, ifølge Picard.

Les også: Glemte ting får du ikke dekt på forsikringen

Tror de ikke blir avslørt

Mange tror at sjansen for å bli avslørt er liten og at det er små/ingen konsekvenser dersom en blir tatt. Dersom en har et reelt tap, men overdriver kravet, mister en all rett til erstatning i forbindelse med hendelsen.

– Når vi avdekker slike saker er vi konsekvent i vår reaksjon. Faktum er at i Europeiske så viser det seg i cirka 80 prosent av de sakene vi utreder at det er ting som ikke stemmer, opplyser Askjell Hjellvik, utreder i Europeiske Reiseforsikring.

Europeiske Reiseforsikring har eksempler på at folk har mistet jobben som direkte følge av forsikringsbedrageri. Norske domstoler dømmer normalt forsikringssvindlere til ubetinget fengsel og strafferammen er opp til seks år for de alvorligste sakene, ifølge Hjellvik.