Slik legges ekstrakostnadene til

Slik foregår nettbestillingen hos de fire forskjellige selskapene. Se hvor du må passe på, så ikke ekstrakostnadene legges til automatisk.

Lavprisbilletter kan bli dyr moro. Foto: Pavel Jedlicka Vis mer

Så billig at det blir dyrt

  1. Slik legges ekstrakostnadene til


RYANAIR

Fy dæven, jeg har funnet billett til London for 277 kroner! Fantastisk! Litt ugunstige flytidspunkt, nemlig onsdag formiddag til lørdag formiddag, men likevel. 277 kroner er jo nesten gratis!

I neste vindu har Ryanair slengt på en reiseforsikring til 115 kroner. Irriterende! Det trenger ikke jeg, jeg har min egen forsikring. Jeg fjerner reiseforsikringen.

Men bagasje må jeg ha med meg. Maks håndbagasje er åtte kilo. Det koster meg 102 kroner å ta med meg 15 kilo innsjekket bagasje frem og tilbake til London. Tar jeg med meg mer enn 15 kilo i innsjekket bagasje, koster det åtte euro (cirka 65 kroner) per kilo. Dette gjelder uansett om du betaler for å sjekke inn flere enn én kolli. De 15 kiloene kan fordeles i flere kolli, men er totalvekten på mer enn 15 kilo, må du betale overvekt.

Videre har Ryanair automatisk krysset av for at jeg vil at de skal spare mine personopplysninger til neste bestilling. Det kan jo være greit, men jeg er ikke en flittig Ryanairkunde. Jeg kan selv krysse av for at Ryanair skal sende meg reklame på epost.

Jeg vil gå videre, men da kommer det opp et vindu der Ryanair vil forsikre seg om at jeg ikke skal ha reiseforsikring. Nei, nei, nei. Jeg HAR reiseforsikring!

277 kroner har blitt 379 kroner. Fortsatt billig, da.

Jeg begynner å plotte inn kortdetaljene mine. Da ser jeg at det står at det kommer ”additional charges”, og det enda jeg ikke kan betale på annen måte enn med kort. Jeg skal betale med Visa, og det koster 40 kroner for transaksjonen, 20 kroner per passasjer per flytur.

Dermed koster Ryanairbilletten til London 419 kroner, 142 kroner mer enn den første prisen som ble presentert.

Men hva skjer om jeg ikke trenger å sjekke inn bagasje? Jo, da legger Ryanair automatisk til 50 kroner likevel, for prioritert innsjekking, dvs. at jeg kan sjekke inn på nettet fra to dager til fire timer før avgang, og slippe å stå i innsjekkingskø. Frekt. Jeg gidder ikke betale 50 spenn for det. For å slippe dette, må jeg klikke på en bitteliten lenke som ligger under bagasjeregistreringen.

Vis mer


Konklusjon: Ryanair er etter min oppfatning aller verst til å legge på ekstrakostnader, og til å prøve å "lure" til seg pengene mine. Her er i hvert fall to tilfeller av at de legger til ekstrakostnader uten at du er klar over det (reiseforsikring og kortbetalingsavgift). Det er grisepriser for å sjekke inn bagasje, og en grense på 15 kilo er vel ikke akkurat generøst. 65 kroner per kilo overvekt er også mye dyrere enn det de andre selskapene i denne testen tar. Og fy så frekt å prøve å lure til seg 50 kroner dersom du ikke har bagasje å sjekke inn. Prisen du blir forespeilet i utgangspunktet har ingenting å gjøre med prisen du faktisk må betale til slutt. Men det er jo fortsatt billig, da.

STERLING

Det er lett å finne frem til de rimeligste billettene hos Sterling. En helgetur til København med utreise torsdag ettermiddag og hjemreise søndag kveld koster 1.138 kroner, inkludert skatter og avgifter, ifølge første steg av bestillingen.

Videre skal jeg fylle inn personopplysninger, og da legger jeg merke til at Sterling automatisk har krysset av i en boks der det står at jeg ”ønsker å motta gode tilbud fra Sterling”. Tror ikke det. Jeg krysser av.

Lenger ned er det krysset av i ruten for avbestillingsforsikring – på 88 kroner hver vei, altså 176 kroner ekstra. Godt jeg så den, for jeg vil ikke ha avbestillingsforsikring.

Like under har jeg muligheten til å velge forsikring mot forsinkelse som gjør at jeg ikke rekker flyet jeg skal videre med. Det gjelder ikke meg i dette tilfellet, jeg skal ikke videre fra København. Denne forsikringen koster 88 kroner hver vei, og dekker rimelige utgifter til ny flybillett (hva nå rimelige utgifter betyr), og utgifter til hotellopphold og mat på inntil 1.500 danske kroner per dag.

Jeg fortsetter bestillingen min.

Flotte saker, jeg kan velge sete selv! Men … det koster visst 168 kroner hvis jeg vil ha sete med ekstra benplass (hver vei), og 56 kroner hvis jeg bare vil velge et vanlig sete (hver vei). Jasså, det blir altså enten 112 eller 336 kroner hvis jeg vil velge hvor jeg skal sitte på flyet ut og hjem igjen. Er det verdt prisen for å slippe å rushe for å finne et sete når ombordstigningen åpner? Nei, flyturen er så kort, og det er da uansett et sete til alle med billett.

Videre i neste steg av bestillingsprosessen har Sterling automatisk krysset av for at jeg vil ha reservasjonsnummer og reiseplan på sms. Det koster 17 kroner. Det trenger jeg da ikke, de sender meg jo reservasjonsnummeret på epost. Jeg fjerner krysset.

Sterling tar overraskende nok ikke ekstra betalt for innsjekket bagasje, og jeg kan ta med meg 15 kilo innsjekket bagasje, pluss håndbagasje på maks ti kilo. Har du med deg mer enn de tillatte 20 kiloene i innsjekket bagasje, må du betale 60 kroner per ekstra kilo.

Jeg skal derfor betale 1.138 kroner, som var den første summen som dukket opp da jeg krysset av hvilke avganger jeg ville ta.

Men, hadde jeg ikke vært oppmerksom, hadde prisen på flybilletten min hoppet opp til 1.331 kroner, 193 kroner mer enn utgangspunktet.

Hadde jeg ønsket å velge sete selv (men ikke med ekstra benplass), måtte jeg ut med ytterligere 112 kroner, totalt 1.443 kroner, 305 kroner mer enn jeg i utgangspunktet fikk melding om at billetten kostet.

Anne-Lise Sørli tror på rekordsommer for charterbransjen. Vis mer


Konklusjon: Sterlings nettbestilling er plundrete, og det er veldig irriterende å bli påprakket ekstrakostnader jeg ikke trenger. At Sterling automatisk krysser av for diverse tjenester som koster penger, er direkte frekt, spør du meg. Det positive med Sterling, er at det er et av få lavprisselskap som (fortsatt) ikke tar betalt for innsjekket bagasje.

NORWEGIAN

Jeg er så heldig at jeg kan ta meg fri en uke i mai, og bestemmer meg for at jeg vil til Paris. En billett med avreise mandag morgen og hjemreise fredag morgen, koster 514 kroner med Norwegian. Superpris!

Hmmm. Nå spør bestillingsskjemaet om jeg skal sjekke inn bagasje. Klart det, jeg klarer meg ikke fire dager i Paris uten en stor koffert. Det koster 25 kroner hver vei, altså 50 kroner til sammen.

Hos Norwegian kan du ta med inntil 15 kilo gratis i håndbagasjen, men håndbagasjen har en maksstørrelse, og hvem får med seg 15 kilo i en håndbagasje som måler 55x40x20 cm? Veier håndbagasjen mer, må du betale 40 kroner per ekstra kilo. Norwegian tar også 40 kroner per ekstra kilo innsjekket bagasje utover de kolliene du har betalt for da du bestilte billetten. (Du kan ha med deg 20 kilo i innsjekket kolli, og maks betale for to kolli, altså 40 kilo.)

Jeg blir bedt om å taste inn mobilnummer og epostadresse, og kan selv velge å krysse av for om jeg vil motta tilbud på epost eller sms. I think not. Men hyggelig at jeg faktisk må krysse av selv, og ikke automatisk blir registrert som om jeg vil ha slik info.

Det er det. Norwegianbilletten til Paris ender på 564 kroner, 50 kroner mer enn det jeg først ble forespeilet.

Vis mer


Konklusjon: Norwegians bestillingssystem er enkelt og brukervennlig, og vi er spesielt begeistret for lavpriskalenderen. Prisene er lave, men Norwegian har begynt å ta betalt for innsjekket bagasje. Den ekstra 50-lappen for å sjekke inn bagasje (begge veier) er ikke så ille, i hvert fall ikke sammenlignet med Ryanairs 102 kroner. Og vi må ikke ut med et ekstrabeløp for å betale med kort.

SAS BRAATHENS

Da prøver jeg SAS Braathens. Jeg vil bestille en billett til Amsterdam, og finner en med utreise onsdag og hjemreise søndag til 1.695 kroner, inkludert skatter, avgifter, og et servicehonorar på 50 kroner. Jeg hadde håpet å få tak i billigere billetter, men tidspunktene passer bra. Utreise tidlig onsdag ettermiddag, og hjemreise søndag kveld.

I neste vindu blir jeg bedt om å fylle inn navn, epostadresse og telefonnummer. Ingenting jeg må krysse av eller motsatt for å legge til/unngå andre tjenester.

Deretter må jeg legge inn kortdetaljene mine, velge om jeg vil bruke kortet jeg betaler med som min elektroniske billett, eller om jeg bare vil bruke bestillingsreferansen.

Og vips, så er bestillingen fullført. Jeg har til og med 24 timer på meg til å kansellere hele bestillingen, og få alle pengene igjen.

SAS Braathens tar ikke ekstra betalt for innsjekket bagasje, og den kan veie opptil 20 kilo. Jeg kan også ta med en håndbagasje på åtte kilo når jeg reiser på økonomiklasse. Tar jeg med meg mer bagasje enn dette, skal SAS Braathens ha 40 kroner per ekstra kilo.

Vis mer


Konklusjon: SAS Braathens ligger høyere i pris enn de andre flyselskapene i testen, og det er ikke lett å finne de laveste prisene. Men her er prisen du blir forespeilet i begynnelsen av bestillingen den du faktisk betaler til slutt. Et servicehonorar på 50 kroner er litt irriterende. Hva skal de ha det for? Korttransaksjonen? Uansett, det positive er at dette honoraret blir lagt til helt i begynnelsen, og gjemmes ikke bort senere i bestillingen. Det er dessuten bra at SAS Braathens ikke tar ekstra betalt for bagasjen. Alt i alt er bestillingsprosessen rask og enkel.