Slik krever du pengene tilbake

Forbrukerombudet etterlyser bedre vern for flypassasjerer ved konkurser, men anbefaler at du uansett krever penger tilbake.

«Etter kredittkjøpsloven er kredittyter (...) pliktig å gjøre opp på vegne av flyselskapet.»


Konkursen i Coast Air rammer hundrevis av passasjerer. Reisegarantiordningene gjelder ikke ruteflyselskaper og deres passasjerer, og Coast Airs passasjerer mister sannsynligvis de pengene de har betalt for sine fremtidige reiser med selskapet.

Usikrede ruteflypassasjerer

Passasjerer med rutefly forskuddsbetaler billettene sine, men har ingen sikkerhet for innbetalingen i tilfelle konkurs. Som regel er det ikke tilstrekkelig med midler i et konkursbo til å dekke uprioriterte krav som kundeinnbetalinger for flybilletter.

Dette manglende konkursvernet ønsker Forbrukerombudet å komme til livs, ved at dagens reisegarantiordning også bør utvides til å gjelde ruteflyselskap.

Mer om reisegarantiordningen

- Jeg mener at forbrukere som velger å kjøpe en flybillett fra et ruteflyselskap bør ha de samme rettighetene til å få igjen pengene sine ved en konkurs i selskapet som reisende som velger å kjøpe en pakkereise, sier forbrukerombud Bjørn Erik Thon i en melding på Forbrukerombudets nettsider.

Krev penger tilbake!

Forbrukerombudet anbefaler uansett kunder hos Coast Air å sende skriftlig krav om tilbakebetaling til selskapet.

Får du ikke noe derfra, og har betalt med kredittkort, kan du også rette krav mot kredittyter. Etter kredittkjøpsloven er kredittyter (vanligvis banken din) pliktig å gjøre opp på vegne av flyselskapet, opplyser Forbrukerombudet.

Reiseforsikring dekker normalt ikke tap ved flykonkurs, men forhør deg med selskapet for sikkerhets skyld.