<b>DU KAN HA KRAV PÅ MER ENN DU KANSKJE TROR:</b> Dårlig utsikt fra rommet eller forsinkelser på fly? Er du misfornøyd med ferien kan du kreve kompensasjon. Men husk å sende kravet i tide. Foto: KRISTIN SØRDAL
DU KAN HA KRAV PÅ MER ENN DU KANSKJE TROR: Dårlig utsikt fra rommet eller forsinkelser på fly? Er du misfornøyd med ferien kan du kreve kompensasjon. Men husk å sende kravet i tide. Foto: KRISTIN SØRDALVis mer

Slik klager du på ferien og får penger tilbake

Misfornøyd med ferien? Du kan kreve penger tilbake.

Har du opplevd flyforsinkelser, bagasje som har forsvunnet eller blitt ødelagt eller hoteller som ikke var slik du trodde? Du kan klage på mye mer enn du kanskje tror, og selv om det noen ganger kan være vanskelig å vinne frem mot store selskaper, finnes det klare linjer for hva du har krav på og hvor du må henvende deg for å kreve din rett.

- Tidligere undersøkelser viser at folk er usikre på rettighetene sine. For eksempel visste bare halvparten av de spurte at det er gyldig grunn til å klage hvis utsikten fra rommet ikke er som lovet, forteller Ingeborg Flønes, direktør for Forbrukerservice i Forbrukerrådet, til Dinside.

Husk den første fristen!

Du må alltid klage eller fremsette kravet til det aktuelle selskapet først, og dette må du gjøre så raskt som mulig.

Ingeborg Flønes, direktør for Forbrukerservice i Forbrukerrådet, forteller at mange er usikre på hva de har krav på. Foto: FORBRUKERRÅDET Vis mer


Sjekk klagefristene under vilkår eller informasjon på selskapenes nettsider.

Charterselskapene krever at du må ha fremsatt klagen innen fire uker etter hjemkomst.

Ifølge Forbrukerrådet, er det ikke en fastsatt frist for å klage til flyselskapene. Så lenge klagene er innenfor foreldelsesfristen, kan de behandles.

Dette betyr normalt tre år i Norge, ifølge Lov om foreldelse av fordringer.

Forbrukerrådet anbefaler imidlertid alltid å klage så snart som mulig, da det kan være flere forhold som avbryter foreldelsesfristen og som kan gjøre at kravet bortfaller.

Send klagen videre

Dersom klagen til selskapet ikke fører frem - enten at du ikke får svar eller de ikke vil gi den den kompensasjonen du mener du har krav på - så kan du sende klagesaken videre til Transportklagenemnda.

Det er egne klagenemnder for pakkereiser, flyreiser og kollektivreiser.

Den gode nyheten for deg som er litt treig med å følge opp sakene dine, er at fristen for å sende klagesaken videre til transportklagenemnda er endret:

Fra 1. juli 2016 har du ett år på deg til å sende klagesaken din videre til Transportklagenemnda.

Altså må du sende klagen videre til nemnda innen ett år etter at du sendte den første klagen til det aktuelle selskapet.

Tidligere var denne fristen fire eller seks uker.

UTSIKT SOM LOVET? Fikk du ikke utsikten som lovet da du bestilte reiser, kan du klage. Det gir deg rett på prisavslag. Foto: SHUTTERSTOCK/NTB SCANPIX Vis mer



Misfornøyd? - Klag på stedet!

Pass også på at du må klage på stedet dersom det er noe du er misfornøyd med - som for eksempel utsikten fra hotellrommet.

– Er du misfornøyd, må du si ifra på stedet. Klager du når du er hjemme igjen, er det for seint, forteller Flønes til Dinside.

Dette er fordi reisearrangøren skal ha mulighet til å rette på problemet mens du er på reisen. Når du kommer hjem, kan du sende inn en skriftlig, begrunnet klage til selgeren av reisen.

- Forklar hva som har skjedd og bakgrunnen for kravet ditt. Du må reklamere så snart som mulig, og senest fire uker etter at turen er avsluttet, sier Flønes.

Dersom du har kjøpt to eller flere deler av en reise hos samme selskap, for eksempel en flyreise og hotell eller hotell og en dykkerutflukt, utgjør reisen etter loven en pakkereise - og du har rettigheter ifølge Pakkereiseloven.

Dette kan gi deg bedre beskyttelse og flere rettigheter enn du ellers ville hatt. Du er også bedre beskyttet ved konkurser, om du har bestilt en pakkereise - fordi du kan få penger tilbake fra reisegarantifondet.

TA VARE PÅ KVITTERINGER: Du har en sterkere sak dersom du har kvitteringer å vise til. Dette er noe vi kan bli bedre på, ifølge Forbrukerrådet og Transportklagenemnda. Og send kopier av all dokumentasjon med en gang - så går saksbehandlingen raskere. Foto: KRISTIN SØRDAL Vis mer



Dokumentasjon, dokumentasjon, dokumentasjon!

Skal du klage, er det viktig at du kan dokumentere kravet ditt, men det er folk sløve med.

- Mange bør bli flinkere til å samle på dokumentasjon, som kvitteringer og liknende, når de mener de har et krav på noe, sier Flønes.

Hun forteller at dersom du skal kreve noe kompensert utover standardsatsene som er bestemt for for eksempel flyforsinkelser og annet - så må du ha kvitteringer som begrunner kravet.

Dette kan for eksempel være utlegg til transport, mat eller hotell dersom flyet er forsinket og du må overnatte og du arrangerer dette selv.

- Dessuten er det lurt å ta med seg utskrifter, eller sørge for å ha tilgang på all informasjon du har fått på mobilen. Når du er hjemme igjen er det ikke så lett å huske all informasjon du har om reisen, sier hun.

DETTE HAR DU KRAV PÅ: Du kan ha krav på ganske mye dersom du har vært utsatt for forsinkelser på flyreisen, for eksempel mat, drikke, transport, hotell og annet du kan ha hatt behov for om bagasjen har vært utilgjengelig. Foto: KRISTIN SØRDAL Vis mer


Klage? Slik gjør du:

1: Sjekk hva du har krav på
Forbrukerrådet har en rettighetskalkulator som kan hjelpe deg med å finne ut hva du har krav på ved ulike situasjoner. Den finner du her. Sjekk også hva Transportklagenemnda for pakkereiser og for kollektivreiser skriver om hva du kan ha krav på.

2: Klag til selskapet:
Du må først klage til flyselskapet eller reisearrangøren. Mange har skjema på nettsidene sine for innsending av denne typen henvendelser. Forbrukerrådet har også en fin oversikt over hvor du kan finne denne informasjonen hos de største flyselskapene som flyr fra norske flyplasser. Du finner Forbrukerrådets oversikt her.

Forbrukerrådet har også ferdige forslag til klagebrev som du kan benytte dersom du for eksempel skal klage og kreve refusjon eller erstatning fra for eksempel charterselskap eller andre. Disse finner du her.

IBAN OG SWIFT? Noen selskaper krever at du oppgir IBAN og SWIFT når du skal kreve refusjon. Bankene har IBAN-kalkulator som hjelper deg med å finne denne informasjonen. Foto: KRISTIN SØRDAL Vis mer



3: Husk dokumentasjon:
Jo bedre dokumentasjon du har, jo sterkere sak har du. Ta derfor vare på alt av kvitteringer og korrespondanse. Ofte kan også bilder styrke saken din, spesielt dersom det dreier seg om klage på fasiliteter og annet.

4: Vet du at du har rett? Ikke gi deg!
Dersom du ikke vinner frem med dine krav og synspunkter hos det gjeldende selskapet, kan du klage videre til Transportklagenemnda for enten fly, pakkereiser eller kollektivreiser. Det kan også være du må klage videre til klageorganer i andre land - da kan Forbruker Europa hjelpe deg. Dette vil du i så fall få beskjed om fra Transportklagenemnda.

LES OGSÅ:

  • Julie og Andreas ble plukket ut ved gaten og fikk beskjed om å vente på neste fly, uten tilbud om kompensasjon. Da de senere ville klage, møtte de veggen.
  • Fem nordmenn som nekta å gi seg og vant over flyselskapet
  • Jada, du kan få erstatning for bråk på hotellrommet