Bratt avgang med ekstrahjelp i avgangsfasen kan kreve kortere rullebaner og få flyet raskere opp i marsjhøyde. Foto: Airbus
Bratt avgang med ekstrahjelp i avgangsfasen kan kreve kortere rullebaner og få flyet raskere opp i marsjhøyde. Foto: AirbusVis mer

Slik flyr vi i 2050 - tror Airbus

Flygiganten Airbus viser sine ville visjoner for fremtiden.

For et drøyt år siden omtalte DinSide flygiganten Airbus' visjoner for fremtidens luftfart. Luftige visjoner var det bokstavelig talt, inspirert av fugler og Star Wars. Og de første skissene av gjennomsiktige fly la selskapet frem allerede året før.

Men nå kommer det mer. Denne uken la selskapet frem sin visjoner for smartere luftfart i 2050 og fremover. Altså hvordan de ser for seg luftfarten om 38 år og mer frem i tid.

Smarter skies

Airbus skisserer at noe av det viktigste for selskapet blir å jobbe med mer energieffektiv og bærekraftig luftfart. De legger frem visjonene under navnet "Smarter Skies". Og for første gang ser selskapet på mer enn bare flydesign. De inkluderer også bakkehåndtering og luftoperasjonen når de tenker fremover.

Bratt avgang med ekstrahjelp i avgangsfasen kan kreve kortere rullebaner og få flyet raskere opp i marsjhøyde. Foto: Airbus
Kjapp avgang og fort opp i marsjhøyde. Foto: Airbus
Flyene flyr i formasjon, noe som kan spare drivstoff. Foto: Airbus
Airbus tenker seg også at bakkehåndteringen kan bli mer effektiv. Foto: Airbus

Her er kort fortalt noen av momentene Airbus tror på:

  • Eco-climb: Brattere avgang med kraftigere akselerasjon skal minimere støy rundt flyplassen og flyet skal fortere komme opp i marsjhøyde. Det kan også gjøre det mulig å bruke mindre areal på selve rullebanen.
  • Motorveier i luften: Flyene flyr i formasjon langs "luftmotorveier" for å utnytte felles dragkraft og redusere forbruket. De benytter systemer som hjelper til med å velge de mest optimale rutene gitt vær og atmosfæriske forhold.
  • Glideflukt: Redusere utslipp og støy ved å glidefly inn til landing.
  • Bakketjenestene: Raskere håndtering på bakken gir mindre utslipp. Eksempelvis kan håndteringsfartøyer drevet av fornybar energi frakte flyet på plass, og fjerne det igjen når det er ferdig lastet.
  • Fremtidens drivstoff: Bruke fornybare energikilder og potensielle alternative energikilder som elektrisitet, hydrogen, solenergi eller lignende.

Airbus har forøvrig regnet seg frem til at det allerede i dag skulle vært mulig å spare både tid og penger på optimal bruk av Air Traffic Management (ATM) om bord. 13 minutter kortere flyreiser i gjennomsnitt i Europa og USA er hva selskapet mener kunne vært mulig allerede nå. Med 30 millioner årlige flyreiser i verden er det stort potensiale for kutt i utslipp også, i tillegg til redusert flytid for både maskiner, passasjerer og ansatte.

Nærmere i tid

Det er ikke alle fremtidsplaner som blir mottatt med like stor jubel. Umiddelbart ble mange lokket av Airbus planer om bredere seter på flyene, og innovasjonen fikk mye omtale, ofte litt flåsete omtalt som tjukkas-seter. Men når det viste seg at de brede setene hadde sin pris, fikk pipa en litt annen lyd. For når noen får mer plass, får andre mindre.

Minst like mye omtale har konkurrenten fått, med sin Dreamliner: Se Boeing 787-8 fra innsiden Dette flyet kommer med mange løsninger som tidligere ble sett som fremtidsvisjoner. For eksempel kan vinduene dimmes og bagasjehyllene er utformet slik at det blir romsligere i flyet.

Tilgjengelig nå hos forskjellige flyselskaper er også egne dametoaletter, coctailbarer og taxfree-butikker. Les mer her.