Slik finner du det beste hotellet

På leting etter hotellovernatting? Her er våre beste tips og råd.

For noen er hotellopplevelsen en viktig del av ferien, for andre er det bare et sted de skal sove noen timer hver natt. Uansett hvilke forventninger du har til hotellet, er det lurt å gjøre noen undersøkelser før du bestemmer deg for å bestille.

Her er tipsene til hvordan du finner det beste hotellet for deg - til riktig pris.

Beliggenhet

Beliggenheten er like viktig for hoteller som det er for boliger. Hvor langt er du villig til å måtte gå for å komme til stranden? Eller hvor mange stopp med metroen vil du bo fra sentrum av storbyen du skal besøke?

I de tilfellene der du ikke velger hotell utfra hvor det ligger (for eksempel spesielle hotell som Villa Fridheim ved Krøderen), er beliggenheten et av de viktigste kriteriene.

Sjekk ut byen eller området du skal ved å finne turistinformasjonssider på nett, og se kart på for eksempel på Google Maps, så får du et inntrykk av hvor alt ligger i forhold til hverandre, og i hvilke områder det passer deg å bo.

Hvilken standard?

Hotellets standard er utslagsgivende for prisnivået det legger seg på (selv om beliggenhet også spiller inn). Jo høyere standard, jo høyere pris, naturlig nok. Hvor viktig er hotellets standard for deg? Er det greit at rommet er lite, og biltrafikken dundrer forbi utenfor vinduet, eller er du avhengig av stor boltreplass og panoramautsikt?

Mange har som generell regel at hotellet for eksempel må ha tre stjerner. Hva betyr det? Det er faktisk vanskelig å si eksakt, fordi det ikke er noen fellesregler for hvilken standard de forskjellige antall stjerner skal tilsi. Hvert land opererer med forskjellige regler, og i noen land er det ikke satt noen standard i det hele tatt. Hotellbookingsider kan ha sine helt egne måter å rangere hoteller. Mange charterselskaper opererer ikke med stjerner, men for eksempel med poeng.

Det er med andre ord ikke så godt å si hva som venter deg dersom du bestiller et trestjerners hotell.

Glimt fra en av juniorsuitene på Grand Hotel. Foto: Grand Hotel Vis mer


Her er imidlertid en oversikt som gir deg en viss indikasjon på hva du kan forvente:

Fem stjerner
Luksushotell med topp service, topp standard og topp renslighet. Her er trimrom, svømmebasseng og kanskje et spa. Sentral eller spektakulær beliggenhet. Kvalitetsmadrasser og sengetøy, prikkfritt bad, god frokost og restaurant med høy standard. Hotellets ansatte fikser utflukter, transport og andre forespørsler for deg med et smil. Eksempler: Grand Hotel eller Hotel Continental i Oslo.

Fire stjerner
Bedre hotell med sentral eller god beliggenhet. God standard både på rom, service og renslighet. Svømmebasseng og trimrom er vanlig, men ikke alle har det. Komfortabel, men ikke luksuriøs hotellopplevelse. Eksempler: Radisson SAS eller Clarion Hotel Royal Christiania i Oslo.

Et av de større rommene hos Rica Holberg Hotel. Foto: Rica Holberg Hotel Vis mer


Tre stjerner
Hotell med middels standard, som typisk retter seg mot turister. Relativt sentral eller god beliggenhet. Rommet har stort sett eget bad, garderobe, tv, telefon, men ikke nødvendigvis minibar (kanskje like greit). Hvis hotellet serverer frokost, er den OK, men ikke noen spesiell opplevelse. Eksempler: Thon Hotel Gyldenløve eller Rica Holberg Hotel i Oslo.

To stjerner
Hotell med to stjerner kan godt ha god standard, men ikke ekstratjenester som romservice eller frokostservering. Rommene er enkle, og oftest små, og kan virke litt slitne. Ikke nødvendigvis eget bad eller tv på rommet. Eksempler: Cochs Pensjonat eller City Hotel i Oslo.

Én stjerne
Helt enkelt hotell med usentral beliggenhet (for eksempel ved motorveien). Små rom som er spartansk innredet med billige møbler. Ofte ikke eget bad. Et sted der du bare skal sove. Eksempler: Anker Hostel eller Sentrum Pensjonat i Oslo.

Merk: Norsk hotellstandard er gjerne høyere enn standarden i andre land. Et trestjerners hotell i Norge kan derfor godt være finere enn et tilsvarende i for eksempel Spania.

Stort vs lite?

Vil du bo på et stort hotell, eller foretrekker du mindre hotell? Det er litt smak og behag. Såkalte boutique-hoteller er gjerne små, men har god standard (rundt fire stjerner). Denne type hoteller blir stadig mer populære - men de er også ofte fullbookede lenge i forveien. Ofte vil du oppleve at servicen er mer personlig på de mindre hotellene, enn på de store kjedehotellene. Større hotell kan også har stort trykk i frokostrommet om morgenen, slik at du kan ende med å stå i kø dersom du ikke kommer veldig tidlig eller veldig sent. På den andre siden har større hoteller ofte flere fasiliteter enn mindre hoteller - som svømmebasseng, trimrom, middagsrestaurant osv.

Fasiliteter

Dersom du ikke reiser helt på lavbudsjett, vil du sikkert ha eget bad. Det har de aller fleste hotell som har tre stjerner eller mer, men det finnes unntak, så forsikre deg om at rommet er en suite.

Har hotellet egen frokostservering? Og er frokosten inkludert i prisen? Sjekk dette før du bestiller.

Trenger du nettilgang? Sjekk om det finnes på rommet, eller om hotellet har maskiner tilgjengelige for gjestene. Noen hoteller har safe på rommet, andre en felles i resepsjonen.

Står det mellom hotellet med trimrom og svømmebasseng og et billigere hotell uten? Er det realistisk at du tar deg en tur på tredemøllen, eller noen lengder i bassenget? Hvis ikke kan du like gjerne velge det billigste hotellet.

Reiser du med barn? Da ser du kanskje etter hotell med eget svømmebasseng, spillrom og lekehjørne.

Er hotellet bra?

Antall stjerner forteller deg ikke nødvendigvis om hotellet er bra eller ikke. I noen land gis stjerner utfra en sjekkliste som krysses av - svømebasseng, ja, minibar, ja, eget bad, ja - men det betyr ikke at det er bra standard på hotellet, det kan være slitent for det.

Heller ikke servicen du får gjenspeiles alltid i stjernene. Men det kan vel sies at flesker du til med et femstjerners hotell, er du rimelig sikker på at det ER et bra hotell.

For andre, som har budsjettert med et tre- eller firestjerners hotell, er det en god idé å lese anmeldelser av hotellet. DN.no har for eksempel Hotelltesten, der de tester hoteller. Har de ikke testet hotellet du vil bo på, søk for eksempel hos noen av de britiske avisnettsidene. Både TimesOnline, Guardian.co.uk og Telegraph.co.uk tester hoteller i Storbritannia og hele Europa. Her kan du også søke etter byen/destinasjonen du skal, og lese artikler som inneholder hotelltips.

Et annet alternativ er å sjekke hva tidligere gjester synes om hotellet på nettsider som Tripadvisor, HotelChatter eller igougo. Vær bare oppmerkson på at det har vært tilfeller der ansatte ved hotellene selv legger inn falske hotellanmeldelser.

Les også: Slik unngår du hotellsvindel

Få riktig pris

Hvordan vet du at du har fått den laveste prisen for hotellrommet? Du bør i hvert fall ikke stole på første prisen som popper opp når du søker etter overnatting gjennom en av hotellsøknettsidene. Det er definitivt verdt å sjekke litt forskjellige nettsider, for prisene på samme hotellet i samme tidsperiode kan variere ganske mye.

Vær også oppmerksom på at noen hotellsøknettsider krever at du betaler for rommet idét du bestiller. Det betyr ganske mye styr i etterkant, dersom du likevel ikke skal ha rommet. Det aller beste er å bestille gjennom et nettsted der du betaler ved utsjekking, og kan avbestille rommet uten ekstrakostnader innen 48 eller 24 timer før innsjekking.

Sjekk også hotellets egen nettside. Kanskje er det slik du får beste pris. Et godt tips er også å kontakte hotellet direkte og høre hvilken rompris de kan tilby deg. Hotellrom er prutbare. Det fungerer ofte slik at det blir mer penger i kassen til hotellet dersom du bestiller direkte gjennom dem, i stedet for gjennom en av hotellsøknettsidene.

Skjulte hotellkostnader

Vær oppmerksom på at det kan dukke opp en rekke ekstrakostnader du ikke var klar over da du bestilte hotellrommet. Når du regner på hva hotellet vil koste deg, må du huske å få med deg alle de eventuelle ekstrakostnadene:

  • Moms og turistskatt - svært mange hoteller inkluderer ikke dette når de oppgir rompris (det gjelder spesielt i NYC). Det står gjerne i liten skrift, så les nøye.
  • Frokost - hvis det ikke står noe om at frokosten er inkludert, så er den mest sannsynlig ikke det.
  • Strykebrett - trenger du å stryke skjorten? Noen hoteller har ikke strykebrett på rommet, og tar seg dessuten betalt dersom du må låne.
  • Det er ikke gratis å ringe med hotelltelefonen, bortsett fra innad i hotellet. Ikke ring hjem til mamma for å fortelle om alt du har gjort dersom du ikke har penger til å betale hotellets saftige telefontakst.
  • Minibaren - dette vet du jo, at det som står i minibaren ikke er gratis. Og prisene hoteller pleier å ta for disse fristelsene er skyhøye.
  • Det er ikke pålagt, men som regel skal man gi noen mynter til pikkoloen som hjelper deg med bagasjen opp til rommet. Det er også gjengs at gjester legger igjen noen penger til værelsepikene etter endt opphold.