<b>LYKKELIG UVITENDE: </B>Her sitter vi og koser oss med filmer og gratis flybørst, uten å ane hva som mangler i bagasjerommet under føttene våre.  Foto: OLE PETTER BAUGERØD STOKKE
LYKKELIG UVITENDE: Her sitter vi og koser oss med filmer og gratis flybørst, uten å ane hva som mangler i bagasjerommet under føttene våre. Foto: OLE PETTER BAUGERØD STOKKEVis mer

Slik fikk jeg pengene tilbake da bagasjen min var forsinka

Få flyselskapet til å betale når kofferten ligger på andre sida av jorda.

Klokka er 21.30, og jeg har nettopp sittet 21 timer på fly. Kroppen er sliten, hodet forvirra av 12 timers tidsforskjell.

Jeg står på Hawaii i 31 varmegrader med langbukser og tykk gensere over armen, og har sånn cirka følgende med meg fra Norge:

  • Paraply.
  • Hodetelefoner.
  • Én halvfull snusdåse.
  • To tomme vannflasker.
Kofferten ligger nemlig i Amsterdam, ganske bokstavelig talt på andre sida av jorda. Delta Airlines klarte ikke å frakte meg og mine eiendeler i samme tempo.

Og mens jeg stresser og svetter meg rundt Waikiki for å kjøpe nye T-skjorter, shortser og dedoranter, sverger jeg til meg selv at jeg ikke skal la flyselskapet slippe unna gratis.

Slik får du til det samme.

LES OGSÅ: Hva har du krav på fra flyselskapet når bagasjen blir forsinka, eller flyet innstilt? Her får du svarene, enkelt og raskt

HONOLULU INTERNATIONAL AIRPORT: Flyplassen byr på trivelige hager, og trivelige flyplass-ansatte du kan snakke med når bagasjen er borte vekk. Foto: OLE PETTER BAUGERØD STOKKE Vis mer


#1: Klag, der og da

I forbrukerjussen er det et viktig poeng at man sier fra om det man er misfornøyd med, så raskt som mulig. I mitt tilfelle: At jeg ikke fikk bagasjen min, allerede på flyplassen.

Jeg henvendte meg til Delta Airline sin skranke på flyplassen i Honolulu, og flyplass-Kate ga meg et referansenummer jeg skulle bruke for å få refundert utgiftene mine. Med et kjapt mobilbilde av lappen trengte jeg ikke bekymre meg for å miste den.

Hun ga meg forresten også en T-skjorte i størrelsen XXXL og en tannbørste i størrelsen XXXS.

LES OGSÅ: Ti smarte ting du kan bruke mobilkameraet til

VIKTIG: Slike papirlapper trenger du for å vise flyselskapet hva du måtte ut med. Foto: OLE PETTER BAUGERØD STOKKE Vis mer


#2: Ta vare på kvitteringer

Det kan være fristende å handle liiitt mer enn man strengt tatt trenger. Men for å unngå krangling i ettertid lønner det seg nok å holde et edruelig nivå på utgiftene.

Det du har krav på, er nemlig erstatning for det «nødvendige» du måtte kjøpe som følge av forsinkelsen, som klær og toalettsaker. På denne handleturen er det viktig å ta vare på spesifiserte kvitteringer, da dette er dine bevis på utgiftene.

Selv handlet jeg klær for to dager, da Delta ikke kunne love når bagasjen kom. Det viste seg å ta én dag, uten at Delta kranglet om mine doble innkjøp av den grunn.

LES OGSÅ: Visste du at du ofte kan klare deg helt uten kvitteringer? Bruk nettbanken!

ARGH: Å fylle ut slike skjemaer er noe av det verste jeg vet. Men det skulle vise seg å være verdt jobben. Foto: OLE PETTER BAUGERØD STOKKE Vis mer


#3: Følg anvisningene

Vel hjemme i Norge starter den kjedelige jobben med få innfridd kravene dine.

Delta hadde et eget system for dette på nettsidene sine, som lappen jeg fikk på flyplassen fortalte meg om. Jeg måtte gjennom et intrikat system, hvor jeg i detalj måtte fylle ut skjemaer som spesifiserte hele reiseruta, og hver hver eneste vare jeg kjøpte med beskrivelse, kjøpstidspunkt og pris.

Neste skritt var å laste opp vedlegg, som Delta mente burde inkludere kvitteringer, flybilletter, boardingpass og lappen vi fikk av flyplass-Kate. Da var jeg såpass lei at jeg holdt meg til kvitteringer, som også var det eneste jeg hadde der og da. Det viste seg å gå greit.

LES OGSÅ: Du kan få dekket langt mer enn tannbørster når bagasjen blir forsinka – 5 interessante historier

LÆRERIKT: Jeg ante ikke hva IBAN og SWIFT var før Delta ba meg oppgi dem. Foto: OLE PETTER BAUGERØD STOKKE Vis mer


#4: Følg enda flere anvisninger

Men prosessen stoppet ikke der.

Snart dukket det opp en e-post hvor Delta ba om en smørbrødliste av detaljer om bankkontoen min, som «International Bank Account Number (IBAN), SWIFT code, bank name, bank address, currency of your account, full name and address of the account holder». Noe DNB.no hjalp meg med.

Så var det inn på Deltas nettsider igjen og finne ut hvor jeg kunne sende inn alt dette, for en lettvint løsning som å bare svare på e-posten, ville ikke flyselskapet høre snakk om.

LES OGSÅ: Derfor skal du aldri legge nøkler i bagasjen din

ÅJAVEL: Denne e-posten taler kanskje ikke verdens tydeligste språk, men det ligger klingende mynt mellom linjene. Foto: OLE PETTER BAUGERØD STOKKE Vis mer


#5: Vent

Jeg sendte inn kravet mitt 7. september. 13. september fikk jeg en e-post om at refusjonen var godkjent, med beskjed om at dette var en «goodwill gesture» da jeg ikke hadde sendt dem fullt så mange papirer som de ønsket seg.

Det kunne ta litt tid før pengene kom på konto, sa Delta. Men 21. september kom det en ny, kryptisk e-post om at kronasjer var på vei i min retning.

Og 23. september landet pengene på min konto.

LES OGSÅ: 6 ting du ikke bør pakke i kofferten

MYK LANDING: Pengene ankom rett inn i min konto til slutt. Foto: OLE PETTER BAUGERØD STOKKE Vis mer


#6: Katching!

Interessant nok fikk jeg faktisk mer enn hva jeg ba om: 518 kroner i stedet for de rundt 445 kronene jeg dokumenterte. Gjerne for meg.

Det tok meg altså 16 dager fra jeg sendte inn klagen til pengene var i hendene mine. Det skal selv en tabloid journalist holde seg for god for å klage på. Delta sine nettsider og endeløse skjemaer var ikke noen tur i parken, som de sier på Hawaii, men absolutt verdt 518 skattefrie kroner.

Og jeg har først og fremst lært to ting:

  1. Ikke pakk alt du trenger første dagen i kofferten.
  2. Det lønner seg å klage. Alltid.
LES OGSÅ: British Airways lar deg ha med 46 kilo håndbagasje, mens charterselskapene avspiser deg med kun fem kilo