<strong>FORSINKELSER:</strong> Det er slett ikke alle NSBs tog som har fløyet så raskt frem over skinnene som dette toget, her fotografert ved Ustaoset. Foto: Rune Fossum/NSB
FORSINKELSER: Det er slett ikke alle NSBs tog som har fløyet så raskt frem over skinnene som dette toget, her fotografert ved Ustaoset. Foto: Rune Fossum/NSBVis mer

Slik får du penger igjen fra NSB

Nå kan du få refusjon fra NSB, men husk å validere kortet først.

«Da må du altså ha vært på stasjonen, og validert kortet ditt der. Det holder ikke å se på nett at toget er forsinket.»


Vinterkulda har skapt store problemer for NSB, med påfølgende problemer for reisende og arbeidsgivere. Mange gikk i januar til det skritt å oppfordre arbeidsgiverne å gå til sak mot NSB. NHO bekreftet den fortvilte situasjonen overfor DinSide, men mente likevel at det var kundene - altså passasjerene - som måtte ta saken mot NSB.

- Vi har grepet fatt i problemet og vil følge det opp overfor politiske myndigheter. Vi ønsker oss langsiktige tiltak og også akuttiltak. Sånn umiddelbart så må NSB forbedre informasjonen ut til sine kunder, sa Olaf Stene, regiondirektør i Næringslivets hovedorganisasjon (NHO) til DinSide for halvannen uke siden.

Nå ser det ut til at en form for gjennomslag har kommet. NSB flagger ny refusjonsordning, med virkning fra 1. februar.

Les også: - De sa det skulle være så lett. Farsen rundt Flexus

Mer enn en halvtime

Fra 1. februar kan NSBs kunder søke refusjon ved forsinkelser etter følgende regler:

+ 30 minutters forsinkelse:
Refusjon av 50 prosent av billettprisen på de fleste strekninger. Unntakene ser du nedenfor.
+ 1 times forsinkelse: Refusjon av 50 prosent av billettprisen på langdistansestrekningene mellom de store byene (Oslo-Bergen, Oslo-Kristiansand-Stavanger, Oslo-Trondheim og Trondheim-Bodø).

Har du periodebillett får du også refusjon etter disse reglene, men da med en sum som tilsvarer 50 prosent av billettprisen delt på antall dager billetten gjelder for.

Ikke helt likefrem

Du må selv ta kontakt med NSBs Servicesenter for å få refusjon. De betjente stasjonene skal ha skjemaer for krav om refusjon, inkludert frankert konvolutt. Krav sendes til NSB Servicesenter, Prinsensgt. 7-9, 0048 Oslo. Kravet må inneholde tidspunkt for når reisen skulle foregå. Kvitteringer må være i original utgave. Dette gjelder for deg som har kjøpt papirbilletter/enkeltbilletter.

Har du periodebillett/Flexuskort, holder det å oppgi stamkundenummer, så kan NSB sjekke i loggene at du har forsøkt å reise på oppgitt tidspunkt.

NB: Da må du altså ha vært på stasjonen, og validert kortet ditt der. Det holder ikke å se på nett at toget er forsinket, holde seg til annen transport eller bli sittende på hjemmekontor/jobb, og senere søke refusjon.

Her kan du søke om refusjon om du har periodebillett.

Her finner du NSBs transportvilkår.

Mer om hvilke krav du har når tog og fly er forsinket - Merk: Her er ikke de siste endringene fra NSB tatt med!

Tidligere har NSB nektet å gi refusjon til passasjerer ved forsinkelse, men for ett år siden innførte selsakapet en refusjonsordning som skulle gi en form for prisavslag. Det er denne ordningen som nå har blitt mer konkret og utvidet.

Les også: Dyrere å reise kollektivt fra 1. februar