<b>FØRST I EUROPA:</b> Norwegian blir først i Europa som er ute med Boeing 737 MAX8. Den er ventet i 2017. Foto: Boeing
FØRST I EUROPA: Norwegian blir først i Europa som er ute med Boeing 737 MAX8. Den er ventet i 2017. Foto: BoeingVis mer

Slik er Norwegians nye fly

Sjekk ut flytypene Boeing MAX8 og Airbus A320neo.

Onsdag overrasket Norwegian mange da de kunngjorde at de hadde kjøpt 222 fly til 127 milliarder kroner. I perioden 2016 og 2017 venter de blant annet 22 Boeing 737-800, 100 Boeing MAX8 og 100 Airbus A320neo.

Kjøpet gjør at Norwegian blir de første i Europa som får fly det nye flyet Boeing 737 MAX8.

«Flyet har blant annet en ny utforming av motorene som gir 10-12 prosent lavere drivstofforbruk enn dagens markedsleder 737-800. Sammenlignet med en 737-800 fra 2001 er drivstoffbesparelsen 15-20 prosent, noe som gir en stor miljøgevinst og en kraftig kostnadsreduksjon for selskapet,» opplyser Norwegian i en pressemelding.

Ikke store forandringer

Overgangen fra dagens nye Boeing 737-800 til MAX8 eller Neo, blir sannsynligvis ikke så veldig stor for flypassasjerene.

– De nye flyene vil ha lekkert og komfortabelt interiør, samt mindre støy en dagens fly, forteller Lasse Sandaker-Nielsen, informasjonssjef i Norwegian, til DinSide.

Innfasingen av de nye flytypene starter i 2016, men allerede nå faser Norwegian inn de gamle flyene i stort tempo.

  • Norwegian kjøper 222 fly: –Dette er en historisk dag
  • «MAX8»

    MAX8 skal erstatte flytypen Boeing 737-800 når den er sertifisert for kommersiell trafikk i 2017.

    TAGGER: Legg merke til MAX8's spesielle tagger. Foto: Boeing Vis mer


    Den største endringen fra den eksisterende modellen, er nye motorer med større diameter, som skal øke effektiviteten. Dette har ført blant annet til små endringer på flynesen.

    Et av de mest synlige endringene er en større motordiameter, med «chevrons» ytterst på kanten. Dette er altså tagger, som, i tillegg til sitt spennende design, også skal være støyreduserende. Flyets haletipp stikker også litt mer ut sammenlignet med tidligere flytyper.

    MAX8 vil bli utstyrt med Boeing SKY Dreamliner interiør, Wi-Fi og den vil ha samme, eller bedre, benplass enn 737-800, ifølge pressemeldingen.

    Se video av MAX8 her:

  • Kjos avslører: Dette angrer Norwegian på
  • «Neo»


    Det er første gang Norwegian kjøper fly fra Airbus, noe som innebærer en helt ny flytype for selskapet.

    ”Neo” er en forkortelse for ”New Engine Option”. I likhet med MAX8, innebærer det en forbedring av en allerede eksisterende og velkjent flytype ved å innføre mer effektive motorer, opplyser Norwegian.

    Flytypen skal bruke 15 prosent mindre drivstoff enn dagens A320, noe som gjør den mer kostnadseffektiv og miljøvennlig.

    Neo er utstyrt med en annerledes vingtype enn A320. Tuppen av vingen blir omtalt som "sharklets" fordi det er en vinge med buet tupp. Dette er aerodynamiske finner, en såkalt "winglet".

    NEO: Du kjenner igjen Airbus A320neo ved dens spesielle vingetupp, også kalt "sharklet". Foto: Airbus Vis mer

    Slik vil Neo se ut:

    Skal fly kortdistanse

    De 222 nye flyene kommer bare til å fly kortdistanse-ruter, men Norwegians passasjerer kommer neppe til å slite dem ut til de blir gamle og møllspiste.

    – Vi har en tommelfingerregel at vi kommer til å fly flyene mellom syv og åtte år. De flyene som vi henter fra Seattle i dag, vil fases ut i denne perioden. Vi vil ha faset ut veldig mange av disse flyene etterhvert som vi får de nye flyene, fortalte Kjos til DinSide tidligere denne uken.

    Per dags dato består Norwegians flyflåte av 62 fly.