<b>HOLD PÅ HATTEN!</b> Lyntoget CRH2 går over 350 kilometer i timen.   Foto: Kristina Picard
HOLD PÅ HATTEN! Lyntoget CRH2 går over 350 kilometer i timen. Foto: Kristina PicardVis mer

Slik er det å ta lyntog

Lyntoget kjørte i 352 kilometer i timen, men merker du det?

DinSide har tidligere skrevet at lyntog vil utkonkurrere fly, og at folk er positive til å velge det som transportmiddel.

Selv om det er populært, må du foreløpig dra til utlandet for å kunne reise med lyntog.

Men hvordan er det egentlig? Det fikk DinSides journalist, Kristina Picard, oppleve i januar i år.

– Jeg tok lyntog i Kina fra Changsha til Guangzhou mest på grunn av selve opplevelsen. Setene var komfortable, og det var tilfredsstillende å komme langt av gårde på kort tid, forteller Picard.

Stille, men fort

Hun ble positivt overrasket over hvor stille China Railways (CRH2) faktisk gikk, og var fremme i Guangzhou etter 2,5 timer.

– Det var i alle fall oppe i 352 km/t mens jeg satt på. Men jeg vet det kan gå en del raskere, sier hun.

Ifølge Wikipedia har togtype CRH2-061C en fartsrekort på 394.2 kilometer i timen, mens togtype CRH380A kom opp i 416.6 kilometer i timen i september i høst.

BRA FART Inne i passasjervognen til China Railways (CRH2) kan du se hvor fort toget går. Her gikk det i 352 kilometer i timen. Foto: Privat Vis mer


Selv om lyntoget gikk fortere enn vanlige tog, merket ikke Picard noe særlig til det, bortsett fra at landskapet suste ekstra raskt forbi.

Se en video av toget her på YouTube.

Nytt høyhastighetstog designet i Storbritannia: Se bildene av Lyntoget

Måtte stå på rekke

Prisen var heller ikke så ille, 490 yuan for andre klasse og 780 yuan for første klasse, noe som tilsvarer cirka 430 og 690 norske kroner.

Ifølge Picard var det god plass og store vogner i andre klasse, og hun tar det gjerne igjen. Det var likevel en ting hun reagerte på før hun skulle gå ombord i toget.

– Dette er nok mer typisk for Kina enn for lyntog, men på perrongen i Changsha måtte alle passasjerene stå linjet opp på rekker akkurat der hvor vognene skulle stoppe, forteller hun.

Normenn vil heller ta lyntog enn fly: Er du enig?

Finnes flere lyntog

I tillegg til CRH2, finnes det også flere lyntog i Kina. Der i blant Shanghai Maglev, som kanskje er blant de mest kjente. Lyntoget har klart å komme opp i en imponerende hastighet på 581 kilometer i timen.

Maglev er en forkortelse for magnetic levitation, som betyr at toget svever på et magnetfelt som skyver det fremover. Dette gjør at toget kan komme opp i store hastigheter.

Lyntogsatsing i Europa

I Europa er kanske franske TGV best kjent. Disse lyntogene frakter franskmenn mellom de støsrste byene. Og lyntog er et satsingsområde for flere europeiske land. I Spania bygges det nå ut et lyntognett. Allerede i desember åpner en lyntoglinje mellom Madrid og Valencia. Etterhvert skal flere byer knyttes til.

Også Deutche Bahn satser på lyntog. I midten av oktober ankom det et tysk lyntog i London. Innen 2013 vil lyntoget kunne frakte passasjerer fra London til Köln, Rotterdam og Amsterdam via togtunnelen, som ligger under den engelske kanal, melder Deutsche Bahn.

Har du kjørt lyntog? Fortell om din opplevelse i debatten!