Slik blir nye Gardermoen seende ut. Foto: Narud-Stokke-Wiig
Slik blir nye Gardermoen seende ut. Foto: Narud-Stokke-WiigVis mer

Slik blir Gardermoens nye terminal

I går bestemte styret i Avinor seg for hvordan den nye terminalen til Oslo Lufthavn Gardermoen skal se ut.

De kunne velge blant fem forslag, men endte med forslaget fra Narud-Stokke-Wiig, Cowi, Norconsult, Aas-Jacobsen, Ing. Per Rasmussen og flere underleverandører.

"Forslaget gir et anlegg med fremragende arkitektonisk utforming, meget god funksjonalitet, stort økonomisk potensial og ivaretar nye miljø- og energikrav på en fremtidsrettet måte," heter det.

Siden Gardermoen ble åpnet i 1998, har flytrafikken i Norge eksplodert. Den opprinnelige terminalen ble bygget for å håndtere 17 millioner passasjerer i året. Den har fått en rekke påbygninger allerede (blant annet står en utbygging av Terminal Øst ferdig i april i år), men nå slår altså Avinor til og går inn for å bygge en helt ny terminal.

Se skisser av den nye terminalen:

Slik vil nye Gardermoen se ut fra luften. Legg merke til den nye piren nordover. Foto: Narud-Stokke-Wiig
Slik vil terminalen fremstå fra flyvinduet etter landing. Foto: Narud-Stokke-Wiig
Et glimt fra innsiden av pir B. Foto: Narud-Stokke-Wiig
Her ser vi inn i terminal nord fra sentralbygningen. Foto: Narud-Stokke-Wiig
Inngangshallen med stasjonen i bakgrunnen. Foto: Narud-Stokke-Wiig
Trapp opp til avgangsnivået. Foto: Narud-Stokke-Wiig
Et nytt system for trafikken kommer også på plass. Foto: Narud-Stokke-Wiig



Avinor er ikke redd for at utflatingen i trafikkveksten Gardermoen opplevde i 2008 på grunn av finanskrisen skal fortsette. Ifølge Oslo Lufthavns prognoser vil flytrafikken igjen vokse i 2010. Avinors styre skal endelig vedta bygging av ny terminal eventuelt mot slutten av 2009.

- Vi tenker langsiktig og bygger for fremtiden. Selv om vi får en midlertidig nedtur vil behovet på sikt ligge langt over de 20 millionene passasjerer dagens terminal er bygget for, sier administrerende direktør ved Oslo Lufthavn, Nic Nilsen, i en pressemelding.

Ny terminal, ny pir

Forslaget Avinor har gått inn for, er å bygge terminal 2 som en forlengelse av dagens terminal. Dermed vil det fortsatt bare være ett terminalbygg på Gardermoen. Jernbanestasjonen markerer skillet mellom de to terminalene, og gjør gangavstanden så kort som mulig for passasjerene, uansett hvilken terminal de skal reise fra. Sikkerhetskontrollen vil samles på ett sted.

Det er også planlagt en ny pir nordover med flyoppstillingsplasser. Piren starter bak dagens sikkerhetskontroll. Målet for laget bak vinnerforslaget var å komme med et forslag som gjorde at Gardermoen fortsatt vil være en flyplass der avstandene er korte, og passasjerflyten bra.

Bedre plass

Med ny terminal vil passasjerene få større vrimlearealer både før og etter sikkerhetskontrollen. I avgangshallen er det i første omgang planlagt 36 innsjekkingsskranker. Bagasjesystemet vil kunne ta 3.000 kolli i timen. Etter sikkerhetskontrollen vil det være serveringssteder, duty free og butikker. Det er dessuten foreslått å lage et utsiktspunkt med muligheter for servering.

Oslo Lufthavn er opptatt av sin miljøprofil, og dermed at den nye terminalen kan bygges på en miljøvennlig måte, og være mest mulig klimanøytral og energieffektiv. De føler at vinnerforslaget oppfyller dette.