<b>SNART KLART:</b> Nye Oslo Lufthavn, eller Gardermoen på folkemunne, skal åpne 27. april 2017. Allerede 1. september i år prøveåpnes denne delen, som er ny ankomsthall for innenlandstrafikk. Foto: OLE PETTER BAUGERØD STOKKE
SNART KLART: Nye Oslo Lufthavn, eller Gardermoen på folkemunne, skal åpne 27. april 2017. Allerede 1. september i år prøveåpnes denne delen, som er ny ankomsthall for innenlandstrafikk. Foto: OLE PETTER BAUGERØD STOKKEVis mer

Slik blir det på «nye» Gardermoen

Utbyggingen av «nye Oslo Lufthavn» er snart ferdig, og de første delene skal åpnes i løpet av året.

Det er fem år siden utbyggingen av «nye Oslo Lufthavn» på Gardermoen startet, og to år siden vi ble busset rundt ute på byggeplassen under halvveismarkeringen.

Da var det ikke mye mer enn et 15.000 kvadratmeter stort krater i bakken å se - men nå begynner ting virkelig å ta form på Norges hovedflyplass.

De første delene av den nye flyplassen skal åpnes i løpet av 2016, og alt skal være i rute og klart til åpningen 27. april 2017.

Vi har vært på Oslo Lufthavn og sett hvor langt de har kommet og hvordan det blir. Du kan se både bilder og video av den nye flyplassen her:

NY PIR: Den nye piren strekker seg ut fra midt på den eksisterende bygningen. Grunnflaten på hele pir nord blir på 15.000 kvadratmeter, og den får et areal på totalt 63.000 kvadratmeter. Foto: OLE PETTER BAUGERØD STOKKE
1.500 JOBBER DØGNET RUNDT: Det er 1.500 personer som jobber natt og dag, for å bli ferdige til åpningen 27. april 2017. Foto: OLE PETTER BAUGERØD STOKKE
STAV FOR STAV: Utbyggingen er kostnadsberammet til 14 milliarder kroner. Det er mye tre, glass og betong. Her legges parketten stav for stav. Foto: OLE PETTER BAUGERØD STOKKE
«VEKSEL-GATER»: Det blir vekselgater på alle de nye gatene på den nye piren. Det betyr at de kan betjene både innnelandspassasjerene som reiser fra øvre nivå i piren og utenlandspassasjerene som reiser fra grunnplan. Foto: OLE PETTER BAUGERØD STOKKE
MIKSER AVGANG OG ANKOMST: I den nye terminalen kan du treffe på reisende som skal reise ut, når du kommer hjem. Det blir ikke noe skille mellom ankomst og avreisepassasjerer, som det er i dag. Foto: OLE PETTER BAUGERØD STOKKE
UTLAND NEDE, INNLAND OPPE: Utenlandspasasjerer har avgang og ankomst fra grunnplan i den nye piren, mens innenrikspassasjerer har ankomst og avreise fra øvre etasje. Foto: OLE PETTER BAUGERØD STOKKE
VELKOMMEN TIL INNLAND: Innlandsområdet er i andre etasje. Foto: OLE PETTER BAUGERØD STOKKE
FULL OVERSIKT: Bra med utsyn til alle kanter fra den nye piren, som er perfekt for fly-spottere. Foto: OLE PETTER BAUGERØD STOKKE
INNLAND: Lyst og luftig i innlandshallen. Foto: OLE PETTER BAUGERØD STOKKE
MULIGHETER FOR VIDERE UTBYGGING: Glassveggen i enden av den nye piren. Derfra er det tatt høyde for at man kan bygge på ytterligere 100 meter i lengderetning, som kan øke kapasiteten på flyplassen ved behov. Foto: OLE PETTER BAUGERØD STOKKE
LYS: Perforerte takplater slipper lyset gjennom. Foto: OLE PETTER BAUGERØD STOKKE
NY ANKOMSTHALL: Dette er den nye ankomsthallen for innenlandsreisende. Her blir det fem nye bagasjebånd. Den skal prøveåpnes 1. september i år. Foto: OLE PETTER BAUGERØD STOKKE
ANKOMST: Ankomst innland. Foto: OLE PETTER BAUGERØD STOKKE
SNART KLART: Nye Oslo Lufthavn, eller Gardermoen på folkemunne, skal åpne 27. april 2017. Allerede 1. september i år prøveåpnes denne delen, som er ny ankomsthall for innenlandstrafikk. Foto: OLE PETTER BAUGERØD STOKKE
FASILITETER: Nye toletfasiliteter på gang i ny ankomsthall. Foto: OLE PETTER BAUGERØD STOKKE
PÅ JOBB FOR LO: LO har en fast representant som jobber på heltid på Oslo Lufthavn under bygginga, for å etterse at arbeidsforholdene er som de skal. Foto: OLE PETTER BAUGERØD STOKKE
PROSJEKT: Utbyggingen startet i 2011, og skal fullføres innen 27. april 2017. Foto: OLE PETTER BAUGERØD STOKKE
NY AVGANGSHALL: Her blir den nye avgangshallen, som blir hjemmebane for Norwegian. SAS skal holde til i den gamle hallen. Foto: OLE PETTER BAUGERØD STOKKE
INNSJEKK: Her kommer innsjekkingsautomater. Foto: OLE PETTER BAUGERØD STOKKE
BAGASJEINNSJEKK: Det blir 34 nye skranker i den nye avgangshallen, fordelt på 17 øyer. Foto: OLE PETTER BAUGERØD STOKKE
RETT NED: I stedet for lange bånd rundt i lokalet, vil bagasjen sendes rett ned i bagasjeanlegget. Foto: OLE PETTER BAUGERØD STOKKE
TESTBAGASJE: Det er mye testing som skal til før anlegget settes i drift. Foto: OLE PETTER BAUGERØD STOKKE
RETT FRA TOGET: Her kommer du rett opp i den nye avgangshallen, fra togene. Foto: OLE PETTER BAUGERØD STOKKE



LES OGSÅ: Også sikkerhetskontrollen blir helt ny og eneste av sitt slag i verden. Vi har fått testet det ut: Se video her!

Dette vil åpne i 2016

Det er mye nytt å glede seg til, når nye Oslo Lufthavn åpner dørene. Taxfreebutikken blir ny og mye større - og det blir et veldig mye mer variert butikk- og serveringstilbud enn det som er i dag. Det er flere aktører som er på plass - og det vil bli matserveringssteder fra rimelig til dyrt. Kanskje blir det også amerikansk innreisekontroll på flyplassen, men det er ennå ikke avgjort.

Men, nå jobbes det døgnet rundt for at alt skal være klart til åpningen. Kommunikasjonssjef Joachim Westher Andersen forteller at det er 1.500 arbeidere som jobber dag og natt for at alt skal bli ferdig i tide.

PÅ JOBB FOR LO: LO har en fast representant som jobber på heltid på Oslo Lufthavn under bygginga, for å etterse at arbeidsforholdene er som de skal. Foto: OLE PETTER BAUGERØD STOKKE Vis mer


Allerede i 2016 vil noen av delene åpne, som ny ankomsthall for innenlandsflyvninger, ny taxfree og endel av de nye restaurantene.

1. mars i år blir det også helt nytt nummereringssystem for gatene: Det innføres bokstavnummerering i stedet for ren tallnummerering.

RETT FRA TOGET: Her kommer du rett opp i den nye avgangshallen, fra togene. Foto: OLE PETTER BAUGERØD STOKKE Vis mer


LES OGSÅ: Her er de nye spisestedene på «nye Oslo Lufthavn»

Slik blir det

Hele byggeprosjektet har en kostnadsramme på 14 milliarder, og omfatter både utvidet terminal, utvidet jernbanestasjon, forlenget veisystem og, ikke minst: En helt ny pir.

Den nye piren vil omfatte blant annet 11 nye gater, i tillegg til bagasjehåndteringsanlegg, butikker og andre servicetjenester.

Arealet på utbyggingen er 117.000 kvadratmeter, som kommer i tillegg til dagens 134.00 kvadratmeter.

Flyplassen vil da øke fra å ha en kapasitet på 23 millioner reisende per år som det er i dag - til 30 millioner passasjerer i 2017.

Det er også lagt til rette for en videre utbygging av den nye piren, som vil kunne øke passasjerkapasiteten til 35 millioner per år.

LES OGSÅ: Slik blir shoppingen på den nye flyplassen

«Veksel-gater»

Det blir selvsagt mye nytt på den nye flyplassen. Den nye avgangshallen blir til venstre for nedgangen til jernbanestasjonen, og her kommer de nye slusene i sikkerhetskontrollen. I denne delen av avgangshallen vil Norwegian ha hjemmeområde og kundetjenester.

SAS vil holde til i den gamle delen av avgangshallen.

Den nye piren vil være avgangssted både for innenlandsreisende og utenlandsreisende. Innenlandsreisende vil ha avgang i andre etasje, mens utenlandsreisende vil ha avgang i første etasje.

UTLAND NEDE, INNLAND OPPE: Utenlandspasasjerer har avgang og ankomst fra grunnplan i den nye piren, mens innenrikspassasjerer har ankomst og avreise fra øvre etasje. Foto: OLE PETTER BAUGERØD STOKKE Vis mer


Det blir «veksel-gater» som vi ikke har sett dem før, hvor man kan gå av og på både fra første og andre etasje. Dette systemet skal gjøre det smidigere både for passasjerer og flyselskap, ettersom flyene ikke må taues fra for eksempel innenlands- til utenlandsterminalen dersom flyet kommer fra en norsk by og skal videre til utlandet.

- Det er bra miljømessig, da vi slipper tauingen av flyene mellom utland og innland, og det er kortere «turnaround» for flyene, sier Westher Andersen til Dinside.

Det skal også bli mer effektivt for deg som reiser.

- Passasjerene vil merke det først og fremst på selve terminalen. Og det blir mindre bussing sammenliknet med dagens situasjon. I dag er det 14-15 prosent bussing av passasjerer, mens dette vil reduseres til kun 1-2 prosent når vi åpner den nye terminalen, sier han.

Ankomstpassasjerer og avgangspassasjerer vil ikke holdes adskilt som tidligere, men de vil gå om hverandre.

Non-Schengen blir der de er

De eneste som ikke vil reise fra den nye piren, er reisende til ikke-Schengen-land, som Storbritannia, USA, Emiratene og andre. Disse vil reise fra samme sted som tidligere - men denne delen av flyplassen vil gjøres større ved at passkontrollen flyttes lenger inn i piren.

- Det blir også vesentlig flere sikkerhetskontrollpunkter, som vil gjøre sikkerhetskontrollen raskere på de travleste tidene, sier Westher Andersen.

Det kommer også en ny ankomsthall for innenlandsreisende, som skal settes i prøvedrift allerede fra 1. september i år.

- Etter en prøveperiode, og når vi mener at den er robust nok, vil vi åpne denne delen for fullt - og gjøre utenlandsankomsten større, forteller han.

LES OGSÅ: Slik unngår du det dyre «flyplasstillegget» om du kjører drosje til Oslo Lufthavn