Planen er at terminalen skal være like enkel, oversiktlig, effektiv og arkitektonisk attraktiv som den er i dag. Det vil også bli brukt naturmaterialer og enkle og nøkterne løsninger.  Foto: osl.no
Planen er at terminalen skal være like enkel, oversiktlig, effektiv og arkitektonisk attraktiv som den er i dag. Det vil også bli brukt naturmaterialer og enkle og nøkterne løsninger. Foto: osl.noVis mer

Slik blir den nye Gardermoen

Oslo Lufthavn blir utvidet. Prislapp: 12,5 milliarder.

Det er forventet økt trafikkmengde på Oslo Lufthavn, derfor må flyplassen utvide kapasiteten. Planen er at flyplassen skal kunne håndtere 28 millioner passasjerer, skriver OSL i en pressemelding.

Utvidelsen starter allerede i april, og planen er at alt skal stå ferdig våren 2017. OSL har satt en kostnadsramme på 12,5 milliarder.

Og hva får du for 12,5 milliarder?

Du kan forvente at det blant annet blir bygging av taksebaner, betongbassenger for oppsamling av forurenset overflatevann, banestasjon, asfaltarbeid, og omfattende arbeid med grøfter, rør og kummer. Det skriver Skansa i en pressemelding.

Ny regel fra 15. mars: Nå må du vise flybilletten her

Dette blir nytt

– Vi skal øke terminaldelen med 117.000 kvadratmeter, sier Jo Kobro, informasjonssjef ved Oslo Lufthavn, til DinSide.

Det blir blant annet ny ankomst- og avgangshall på 52.000 kvadratmeter, og 34 nye innsjekkingsskranker på innsjekkingsområdet.

Det skal også komme en ny pir med flyoppstillingsplasser for innland og utland. Denne blir 63.000 kvadratmeter, og vil ligge på nordsiden av dagens ankomst- og avgangshall, melder OSL.

Vrimlearealene blir også større, både før og etter sikkerhetskontrollen. I tillegg vil sikkerhetskontrollen bli utvidet med 12 nye sluser, som skal være samlet på ett område. En annen god nyhet er at det vil bli kort gangavstand til både innlands- og utenlandsfly.

Verdenspremiere: Avinor har fått PMS

– Blir en utfordring å ha normal drift

Men disse endringene skjer neppe i stillhet.

– Vil passasjerene bli berørt av dette?

– Det vil være vår største utfordring. Med denne utbyggingen blir det nok en utfordring å ha normal drift. Men vi er veldig bevisst på dette og gjør det vi kan for at det ikke skal bli en sjenanse for publikum. Det blir nok umulig å ikke legge merke til dette, men vi lover å holde dem så informert som mulig, forteller Kobro.

Da Oslo Lufthavn Gardermoen åpnet 8. oktober 1998, var den beregnet for å ha en kapasitet på 17 millioner passasjerer. I dag har flyplassen en kapasitet på 23 millioner passasjerer, og i 2017 skal den ha plass til 28 millioner.

– Det er en stor utvidelse, men den blir gjort med tanke på passasjerer og plass til flyparkering, påpeker Kobro.