Ta en tur i dobbeltdekker i løpet av 2004-2005. Senere kan det være for sent. Foto: Stine Okkelmo
Ta en tur i dobbeltdekker i løpet av 2004-2005. Senere kan det være for sent. Foto: Stine OkkelmoVis mer

Skraper verdens mest berømte buss

Ta en dobbeltdekkertur om du er i London det kommende året. Etter 2005 er det slutt for verdens mest berømte buss.

Den tradisjonsrike londonbussen fyller i år 50. Men det blir ikke flere år for de velkjente Routemaster-bussene. Londons røde ikoner vil i løpet av neste år bli helt utfaset, med unntak av turistsightseeing og enkelte turistruter.

De røde dobbeltdekkerne er både elsket og hatet; mens noen mener en Routemastertur er som å være fanget i en knirkende og pipende blikkboks, der det synes som om Darwins lov om den sterkestes overlevelse gjelder for hvordan komme av og på, syns andre at disse farkostene er av de mest sjarmerende og velfungerende transportmidler som tenkes kan i de trange londongatene.

Oppusset på 90-tallet

Bussparken ble totalrenovert på nittitallet, og femtiåringene er nå tilpasset dagens utslippskrav og kunne gått i ti år til. Så det er ikke alderen som fører til nedleggelsene. Noen hevder beslutningen er begrunnet i sikkerhet. Den åpne plattformen fører til flere ulykker i fart, og noen ender til og med med at passasjerer omkommer etter at de har falt av. Dessuten er ikke bussene handikapptilpasset eller egnet for transport av barnevogner.

Men vel så viktige er nok argumentene om kostnader. De røde bussene har både sjåfør og konduktør. Sistnevnte rasjonaliseres bort i de nye bussene, og erstattes med automater langs rutene. Moderne busser har dessuten plass til flere passasjerer - selv om det innebærer at disse ekstra passasjerene må ta til takke med ståplass.

Kampanjer mot

Motstanderne av bussnedleggelsene hevder imidlertid at ingen av argumentene holder. De mener det er betryggende med konduktører om bord, at de nye billettautomatene er så dyre at det nesten ikke ligger innsparing i å kutte konduktørene (og at de dessuten er utsatte for hærverk og nesten aldri virker som de skal) og at de nye bussene er både dyre og ikke mer drivstofføkonomiske enn Routemaster-bussene.

Det har i London blitt lansert flere kampanjer mot bussnedleggelsene. Mange mener det vil være å fjerne en viktig del av Londons identitet, og sammenligner bussene med trikkene i San Francisco.

Hvorfor ikke sette en digital urskive på Big Ben mens dere holder på! Det sier motstanderne av nedleggelsen på sine aksjonssider. I skrivende stund har omkring 6.000 personer skrevet under på protesten mot nedleggelse.

  • Mer om London
  • Eksterne lenker:

  • Save the Routemaster
  • Mer om de røde dobbeltdekkerne