Kan bli pinlig i sikkerhetskontrollen ... Foto: Colourbox.com
Kan bli pinlig i sikkerhetskontrollen ... Foto: Colourbox.comVis mer

Skokontroll: Det en flypassasjer misliker mest ...

Og må fortsette med i lang tid.

Å ta av seg skoene i sikkerhetskontrollen er tidkrevende, irriterende og tidvis ganske pinlig. Et moment de aller fleste ønsker å slippe – eller faktisk ikke har beregnet tid til. Likevel er det mange steder nødvendig for å få adgang til avgangshallen.

USA har testet fire skanningenheter, uten hell

I løpet av de siste årene har man USA forsøkt å effektivisere sikkerhetskontrollen, og kutte ned på ubehaget rundt tidkrevende passasjerundersøkelser. Et av tiltakene har gått ut på å redusere tidsbruk rundt skokontroll. Det er brukt flere millioner dollar på å teste ut fire forskjellige skanningsenheter, som skulle gjøre det lettere for reisende å beholde skoene på gjennom sikkerhetskontrollen, men prosjektet viser seg nå å ha vært mislykket.

De testede enhetene ble avvist fordi de ikke klarte å oppdage eksplosiver og metall. Amerikanske luftfartsmyndigheter har derfor besluttet at de reisende likevel må fortsette å ta av skoene. Les mer om testingen av enhetene hos New York Times.

Bakterieskrekk? Her er det verst på fly og flyplass

Noen forenklinger innført


Skoprosjektet og andre forenklinger av sikkerhetskontrollen kommer likevel enkelte til gode. Eldre og barn får gå gjennom sikkerhetskontrollen uten å måtte ta av klær. Og en ”førsjekk” finnes på 20 flyplasser, der godkjente passasjerer får lov til å ha på sko, belte og jakke. Her kreves det heller ikke at datamaskiner og toalettsaker blir fjernet fra håndbagasjen.

Spar penger: Slik reiser du med bare håndbagasje

Likedan i Norge?

Oslo Lufthavn Gardermoen opplyser på sine nettsider at sko som gir/kan gi utslag i portalen skal gjennomlyses separat i røntgenmaskinen.

– Det stemmer. Vi har ikke noe utstyr som i forkant kan måle metallmengden i sko, men ved utslag på metall i detektorportalen skal sko tas av og sendes gjennom røntgenmaskinen for gjennomlysning, sier medierådgiver ved Oslo Lufthavn Gardermoen, Joachim Westher Andersen, til DinSide.

– Det er en stadig utvikling på sikkerhetskontrollutstyr. Likevel vil det i Norge være grunnprinsippene med en metalldetektorportal og røntgenmaskiner som råder i sikkerhetskontrollen i overskuelig fremtid, avslutter han.

Her er noe av utstyret som har blitt lansert de siste årene:

Oslo Lufthavn Gardermoen har også i likhet med andre flyplasser en tilfeldig etterkontroll, som er et krav fra myndighetene. Her velger portalene i sikkerhetskontrollen ut et visst antall reisende som skal etterkontrolleres. Blir du undersøkt nøyere enn de andre, betyr det med andre ord ikke nødvendigvis at du peker deg ut på noe vis, bare at du er en av de tilfeldig utvalgte. I denne typen kontroll blir du kroppsvisitert og sko må alltid tas av og sendes gjennom røntgenmaskinen.