<b>DRØYERE ENN DEN ANDRE:</b> Svenske innbyggere bytter hver uke om å styre Twitter-kontoen til @sweden.
DRØYERE ENN DEN ANDRE: Svenske innbyggere bytter hver uke om å styre Twitter-kontoen til @sweden. Vis mer

Skeptisk til svensk Twitter-prosjekt

Det blir fort flaut når svenskene selv styrer landets Twitter-konto, @sweden.

Helt siden desember i fjor har den svenske regjeringen latt svenske borgere fått ansvar for styre Twitter-kontoen deres, @sweden. Hver uke får en ny person ansvar for å publisere fra adressen, der hensikten er å fremme Sverige som turistmål.

Sist uke fikk @sweden en drøss med nye følgere etter at The New York Times skrev en artikkel om fenomenet, ifølge mashable.com

«Sjansene for å tabbe seg ut er uvanlig høy når du er @sweden, landets offisielle talsperson for Twitter, » skrev nytimes.com Avisen er skeptisk til prosjektet fordi Twitter-meldingene stadig blir drøyere.

Les også: Stockholms offisielle julelysåpning var reklame - se video!

Kontroversielle tweets

Den aller første @sweden-brukeren var Jack Werner, som fikk tusenvis av følgere under kallenavnet «the masturbating Swede». Han bestemte seg for å være dønn ærlig da han listet opp sine favoritt-fritidssysler.

@Sweden så kanskje ikke så veldig mye bedre ut da Sonja Abrahamsson tok over Twitter-kontoen på mandag. Abrahamsson gasset nemlig på med kontroversielle "tweets" som dette:

KONTROVERSIELT: Sonja kommer med jødevitser. Foto: Twitter Vis mer


LEKKER BILDETEKST: Ingen spiser jordbær som svenskene. Foto: Twitter Vis mer


Vil ikke vise den fine varianten

I skrivende stund har @sweden cirka 40.500 følgere.

– Ingen eier merkevaren Sverige mer enn folket. Med dette initiativet lar vi dem vise deres Sverige til resten av verden, uttalte Thomas Brühl, administrerende direktør av VisitSweden, til Mashable.

Dette var kanskje ikke helt hva de hadde håpet på, mener teknologinettstedet.

Louise Winberg i VisitSweden. Foto: Kristin Sørdal Vis mer


Men, jo. Alt går etter planen, ifølge Louise Winberg i VisitSweden.

– Målet med dette er å vise Sverige uten filter og ikke bare vise den fine varianten. Vi ønsker å få større åpenhet og ønsker å verne om ytringsfriheten, sier Winberg til DinSide.

VisitSweden har bevisst valgt ut frittalende personer som skal twitre for dem.

– De sier hva de mener og det er viktig å ikke sensurere bort noe. Vi har fått en utrolig respons på dette. Kjempekult, forteller Winberg.

Prosjektet har nådd ut til 38 millioner mennesker bare ved å bli omtalt i The New York Times, ifølge Winberg.