Forbrukerombudet vil se på måten Hotels.com opererer med prisene. Foto: Faksimile
Forbrukerombudet vil se på måten Hotels.com opererer med prisene. Foto: FaksimileVis mer

Sjekker Hotels.coms priser

Forbrukerombudet vil sjekke om Hotels.com driver med villedende prising.

Hotels.com er en av de største hotellsøktjenestene i verden, og også populær blant mange nordmenn. Nå vil imidlertid Forbrukerombudet gå nettsiden nærmere etter i sømmene.

Hotels.com lokker brukere med laveste prisgaranti, noe som betyr at dersom du innen 24 timer finner overnatting på samme hotel i samme type rom på samme datoer rimeligere et annet sted, vil du enten få tilbakebetalt mellomlegget, eller kunne avbestille uten gebyrer.

Triksene som gir luksushotell til lavpris

Viser ikke riktig rompris

Dette er greit nok. Men det som ikke er fullt så greit, er at prisen Hotels.com presenterer for deg, ikke er den prisen du ender opp med å betale. Klikker du deg videre for mer info om hotellet, vises fortsatt en uriktig pris. Det er først når du klikker på "bestill"-knappen at du får opp den totale kostnaden. Nå har nemlig Hotels.com lagt til alle skatter og avgifter.

Her er et eksempel:
Vi søker på hotellovernatting i London i slutten av september. Vi får opp en liste over aktuelle hoteller, og gjennomsnittlig pris per natt. Vi går for Enterprise Hotel, som skal koste oss 768 kroner natten, eller totalt cirka 1.537 kr. Vi trykker "velg"-knappen. Ikke noe sted står det noe om at denne prisen ikke inkluderer skatter og avgifter. I neste steg er det fortsatt romprisen per natt på 768 kroner som dukker opp. Det står ingenting om at skatter og avgifter kommer i tillegg. Først når vi nå klikker på "bestill"-knappen, kommer den egentlige prisen på hotellrommet opp. Her står det at totalsummen er 1.537 kroner, men så kommer skatter og avgifter på cirka 230 kroner i tillegg, og dermed ender prisen vi må betale på 1.767 kroner, altså 883,50 kroner per natt. Ikke 768, som Hotels.com lokker oss med i begynnelsen av bestillingen.

Hotels.com presenterer oss for denne prisen to ganger, men det er ikke den vi ender opp med å skulle betale. Foto: Faksimile Vis mer



Noen flere forsøk viser at det ikke er noen fast prosentvis sum som legges til hotellbestillingen når du kommer til siste steg av prosessen. Det er nok fordi skatter og avgifter varierer fra land til land, by til by, og hotell til hotell. Men kunne ikke Hotels.com presentert oss for den totale prisen med én gang?

DinSide kontaktet Hotels.com for å få et svar, og fikk følgende tilbakemelding:

- Vi ser aktivt på dette, og er alltid glade for å samarbeide med Forbrukerombudet, til det beste for våre kunder, sa Nigel Pocklington, sjefen for global markedsføring og strategi i Hotels.com.

DinSide sendte en e-post til Forbrukerombudet og forklarte hvordan Hotels.com opererer, og fikk tilbakemelding om at dette var noe de ville se på. Da vi ringte til seksjonsleder Jo Gjedrem, bekreftet han dette.

- Ja, vi vil se på dette. Det er viktig at Hotels.com kommer med riktig prisinformasjon til kundene. Prisopplysningene skal være fullstendige, sier Gjedrem.

Norske regler gjelder

Hotels.coms konkurrenter som Restplass.no, Ebookers.no og Reisefeber.no inkluderer alle skatter og avgifter fra første stund. Det bør ikke gjøre noen forskjell at Hotels.com, som eies av Expedia, ikke er norsk.

- Når markedsføringen er rettet mot norske forbrukere kan den som hovedregel behandles etter markedsføringsloven. Vi må saksbehandle en slik sak før vi kan konkludere om den er i strid med loven, men markedsføring som ikke angir totalpriser/fullstendig pris, inkludert alle obligatoriske kostnader, vil meget lett anses som villedende og i strid med markedsføringsloven, sier Gjedrem.

Ryanair måtte legge om

Ryanair har blitt nødt til å inkludere skatter og avgifter i første del av bestillingen etter pålegg fra Forbrukerombudet. Tidligere kom ikke skatter og avgifter opp før lenger ut i bestillingsprosessen, men nå dukker dette opp straks du velger en avgang.