Sjekk tidene!

Her er ventetidene på flyselskapenes bookingtelefoner. Norwegian er verst, Widerøe er best.

Telefonverstingene

  1. Sjekk tidene!


Norwegian har den enkeltstående lengste ventetiden i vår test, med opptil ti minutter og 55 sekunder. Det er også Norwegian som har den gjennomsnittlige lengste ventetiden av våre fem testobjekter, med fire minutter og 37 sekunder i gjennomsnitt.

SAS følger på en andreplass, med en gjennomsnittlig ventetid på tre minutter og 53 sekunder. I verste tilfelle hos SAS måtte vi vente i åtte minutter og 45 sekunder, ennå vi var blitt lovet en ventetid på fem minutter …

Bestemann

Desidert best og med en ganske så jevn responstid til alle testede tider, er Widerøe. Her ventet vi fra i beste fall 31 sekunder til i verste fall 40 sekunder, og i gjennomsnitt 35 sekunder. Dette er svært gode resultater. Nærmeste konkurrent til Widerøes svært kundevennlige ventetider er Sterling, som i gjennomsnitt svarte etter ett minutt og elleve sekunder. Heller ikke verst!

Når bør du ringe?

Det vil selvsagt være forskjeller i ventetid avhengig av når på døgnet du ringer. Vi testet telefontjenesten til forskjellige tider på døgnet; mer om i hvilke perioder vi har testet, kan du se i tabellen nedenfor. Av de tidspunktene vi har ringt på, ser det ut til at det for de fleste selskapene er travlest rundt lunsjtider; i vårt tilfelle fikk vi de drygeste ventetidene hos tre av selskapene i tidsrommet mellom 11 og 11.30. En ide for å unngå de verste køene kan kanskje være å unngå å ringe akkurat rundt lunsj …

Hvem er verst?

Hvilket av selskapene har du dårligst erfaringer med, når det gjelder ventetid på bookingtelefonen? (Avsluttet)
SAS(57%) 209
Norwegian(24%) 88
Braathens(9%) 34
Widerøe(5%) 19
Sterling(4%) 15
Avstvemningen er ikke styrt og reflekterer kun lesernes egne meninger.


Hvem bør du ringe?

Noe annet du bør vurdere, er selvsagt hvilket flyselskap du ringer. I vår test kom Widerøe ut som bestemann, med en gjennomsnittlig ventetid på 35 sekunder. Til sammenlikning er den gjennomsnittlige ventetiden to minutter og 36 sekunder hos Braathens og tre minutter og 53 sekunder hos SAS. Ønsker du å unngå køen, bør du i stedet for å ringe eksempelvis SAS, heller benytte deg av Widerøes tjenester. Du får de samme billettene til den samme prisen her, og du slipper unna lange minutter med pausemusikk i telefonen. Du kan også kjøpe Braathens-billetter hos Widerøe.

Hvilket av selskapene har du dårligst erfaring med, når det gjelder ventetid på bookingtelefonen? Gi din stemme i boksen til høyre.

Ventetider
Selskap1. runde2. runde3. runde4. runde5. rundeGjennom-
snitt1)
Braathens00:5402:5700:5804:1703:5502:36
Norwegian05:3001:0004:0510:5501:3404:37
SAS06:0301:4601:3508:4501:1403:53
Sterling01:1201:1601:0901:1001:1001:11
Widerøe00:4000:3500:3100:3100:3600:35
1. runde: Mandag 22. sept. mellom kl. 12.40 og 13.10
2. runde: Mandag 22. sept. mellom kl. 14.30 og 14.45
3. runde: Tirsdag 23. sept. mellom kl. 9 og 9.15
4. runde: Tirsdag 23. sept. mellom kl. 11 og 11.30
5. runde: Tirsdag 23. sept. mellom kl. 12.30 og 12.50
1)Tidene er avrundet til nærmeste hele sekund.


  • Tilbake til hovedartikkelen.