80 KR EKSTRA: Norwegian tar 250 kroner i gebyr for å endre navn per strekning, men skal du gjøre det over telefon koster det 80 kroner ekstra.  Foto: Hans Olav Nyborg/Norwegian
80 KR EKSTRA: Norwegian tar 250 kroner i gebyr for å endre navn per strekning, men skal du gjøre det over telefon koster det 80 kroner ekstra. Foto: Hans Olav Nyborg/NorwegianVis mer

Sjekk inn på flyet på Oslo S

Norwegian lanserer ny tjeneste for passasjerene.

Skal du ut og fly i julerushet? Hvis du har billett med Norwegian kan du fra 17. desember sjekke inn før du går ombord på Flytoget på Oslo S.

Norwegian setter opp to innsjekkingsautomater på sentralstasjonen for å gi reisende mulighet til å sjekke inn så tidlig som mulig. I januar kommer flere automater opp, og da vil også reisende fra togstasjonen i Drammen kunne sjekke inn der.

- Vi ønsker å gjøre reisen så enkel og bekvem som mulig for passasjerene, og unngå julerushet på flyplassen. Hver gang det kommer et flytog til Gardermoen vet vi at det oppstår køer ved automatene. Ved at vi nå åpner for innsjekk allerede på flytoget vil mange komme ferdig innsjekket til Gardermoen og kan gå rett til bagasjeinnleveringen, sier sjef for stasjon i Norwegian, Bjørn Erik Barman-Jenssen, i en pressemelding.

Sjekk inn inntil en time før

- Passasjerne kan sjekke inn på Oslo S inntil en time før flyavgang. I dag må man møte senest en halv time før flyet går for å levere bagasje. Det er dermed de samme tidene som gjelder i forhold til ankomsttid på flyplassen, men den store fordelen for passasjerene er at de kan gjøre unna innsjekkingen med en gang de kommer på flytogterminalen, sier Barman-Jenssen.

SAS har sjekk inn på SMS og internett

Norwegian er første flyselskap i Norge som tilbyr innsjekking fra Oslo S. SAS vil sikkert komme etter, men har et forsprang på Norwegian med sine muligheter for å sjekke inn via SMS og internett, noe Norwegian ikke har ennå.

Flyselskapene satser mer og mer på tjenester der vi passasjerer gjør mesteparten av jobben selv. Selvbetjent innsjekking er bare ett av tiltakene. SAS har et uttalt mål om å effektivisere hele flyprosessen for passasjerene. Les mer om hvordan dette skal redde SAS' fremtid her.