Foto: Øyvind Paulsen
Foto: Øyvind PaulsenVis mer

Sjekk inn: Hilton Malta

Lever dette femstjerners hotellet opp til forventningene?

Hvor: Portomaso, Saint Julians, Malta.
Antall rom: Ca 300.
Pris: Vårt rom koster fra 305 til 320 Euro per natt (listepris) inkludert frokost, og var et ”Twin Executive Plus”-rom med balkong, sjøutsikt og et svært så lekkert bad. De billigste rommene starter for øvrig på 210 euro per natt - sjekk kursen i DinSides Valutakalkulator
Internett: Må kjøpes på rommet. Pris er 15 Euro for 240 minutter (3 dagers varighet), og dette dekker da hele hotellet. Det er i tillegg gratis nett i et bestemt område i 2 etasje, men merk deg at dette kun gjelder for datamaskiner, – og ikke for PDA-er eller mobiltelefoner.
På nett: Hilton Malta

Beskrivelse:

Stort femstjerners hotel i typisk Hiltonstil. Det betyr flott beliggenhet rett ved stranden og en klassisk luksuriøs stil. Hotellet er også rangert som nummer én på Tripadvisor over luksushotellene på Malta.

Stort bassengområde ved stranden, et hovedbasseng og to mindre avdelinger, alle med egne strandstoler og uteservering. Flere restauranter i hotellet, 24-timers room service, i tillegg Quarterdeck Bar. Egen spa-avdeling, stort – og godt utstyrt treningssenter, tennisbane og utleie av alt fra vannsportsutstyr til sykler. Også flere små butikker i hotellet, men hovedsakelig high-end produkter (smykker, klokker osv) i den øvre prisklassen.

Rommet:

Vi bodde på et flott rom i 11 etasje med egen balkong to stoler og utsikt over sjøen. (Se bildespesialen!). Stor dobbeltseng, to lenestoler med bord, flat-TV på 26-tommer og DVD-spiller, radio med alarm, minibar, skrivebord med mye skuffeplass. Gang med garderobe, stor safe, minibar, strykejern, hårføner, 2 X slåbrokker og tøfler. Stort og lekker bad med walk-in dusj og badekar, samt to fancy håndvasker. Svært godt utstyrt med speil. Fullt klima-anlegg, lysbrytere flere steder, men det meste kan styres fra sengen. Godt lydisolert, bortsett fra bølgesuset når verandadøren sto åpen hørte vi ikke et kvekk – verken fra naborommene eller gangen.

Minus: På et hotell i denne prisklassen er det irriterende å måtte betale for internett-tilgangen her. Legg også merke til at det er lite vann på Malta. Ut av det gigantiske dusjhodet er altså vanntrykket fint lite å skryte av. Dette kan vi leve med, men det gjør også at badekaret på hotellrommet ikke vil bli brukt, skal du ta et bad før middagen bør du nemlig starte fyllingen rett etter lunsj om du skal ha håp om at det blir klart i tide.

Poeng (av ti): 8

Slik ser hotellets bassengområde ut. Foto: Øyvind Paulsen
Ingentin å si på utsikten fra hotellrommet. Foto: Øyvind Paulsen
Det er god plass på rommet, som er holdt i forholdsvis mørke farger. Foto: Øyvind Paulsen
OK bad, men dårlig trykk i dusjen. Foto: Øyvind Paulsen
Quarterdeck bar har også utebord med utsikt over marinaen. Foto: Øyvind Paulsen
Hovedinngangen til Hilton Malta. Foto: Øyvind Paulsen
Hotellet ligger i vannkanten. Foto: Øyvind Paulsen
Fra St. Julian's Bay, som er fullt av restauranter. Foto: Øyvind Paulsen
De lokale busssene er gamle og slitne, men går kontinuerlig. Ikke for deg med rullestol... Foto: Øyvind Paulsen

Se bilder fra hotellet:

Frokost:

Frokosten ble inntatt i Oceana restauranten som ligger i 1. etasje ved utgangen til bassengområdet. Her var det buffetløsning, hvor man møtte opp og ble anvist til bord av kelner. Ved godvær er det også mulig å bli plassert utendørs. Kaffe/te ble servert ved bordet, resten forsynte man seg av selv. Svært godt utvalg både av varm og kald mat, ekstra pluss for egen kokk som steker egg og omeletter etter dine ønsker. Frokostrestauranten er åpen fra 7 til 10:30, og maten så innbydende ut – i tillegg til at det smakte godt.

Minus: Ved to av fire anledninger måtte vi vente 15 minutter mens et par ufattelig trege kelnere klargjorde bordet. Til sammenligning ryddet den samme kelneren bort tilsvarende bord på under to minutter da restauranten stengte. På et hotell i denne prisklassen er dette et stilbrudd og hindrer full pott på frokosten, som ellers var meget bra.

Poeng (av ti): 9

Beliggenhet:

Hotellet ligger cirka 25 minutters busstur fra flyplassen, og siden Malta er en liten øy er det svært enkelt å komme seg rundt på øya. Spaseravstand til flere restauranter av relativt god kvalitet, i tillegg til rimeligere, men like fullt hyggelige fortausrestauranter nede ved havnen. Med unntak av butikker i det øvre prissjiktet er det imidlertid få shoppingmuligheter i nærområdet. Skal du shoppe bør du altså reise til Valetta, kun 10 km unna. Mdina er perfekt for sightseeing, og ligger cirka 18 km unna. Lokale busser går rett utenfor hotellet, likevel er det svært lite støy fra veitrafikk, og siden det heller ikke var noe bygging i nærområdet var det stille og rolig på hotellet.

Barnevennlig:

Barnebasseng og lekeplass tilgjengelig, barneseng og barnestoler fås ved behov. Hotellet har egen strand (som vi ikke prøvde). Det var få små barn der ved vårt besøk, noe som sikkert skyldes tidspunktet på året. Stort utvalg av vannsportsaktiviteter tilgjengelig, men vi tipper likevel at dette hotellet passer best for ungdom, og at det vil være hoteller som har flere muligheter for de aller minste barna.

Funksjonshemmede:

Ramper, heiser og romslige fellesområder, men baderommet vårt ville antagelig blitt litt vanskelig tilgjengelig med rullestol. Sjekk derfor med resepsjonen ved bestilling. For øvrig er det mye høye fortauskanter på Malta, og siden de lokale bussene er av den gamle typen vil vi ikke anbefale offentlig transport med rullestol.

Totalinntrykk:

Hilton på Malta er et flott og klassisk luksushotell med god beliggenhet. Fine badeområder og fellesområder, samt innbydende rom. Svært god frokostbuffet og jevnt over svært høflig og korrekt betjening.

Minus: Vi forventer gratis nettilgang på et hotell i denne prisklassen, men her må du altså betale for moroa. Prisen er 15/30 Euro avhengig av hvor mange minutter du vil ha, og det trådløse nettet har heller ingen hastighet å skryte av.

Som nevnt var servicen jevnt over god, men den når ikke helt opp til de Malaysiske topphotellene. I Quarterdeck bar opplevde vi f.eks to kvelder på rad at vårt følge på syv personer satt i nærmere 15 minutter uten at de ansatte registrerte at vi var der. Hadde dette skjedd i Malaysia hadde antagelig hodene rullet…

Poeng (av ti): 8

Gjennomsnittlig poengsum: 8,33 av 10