Sjekk flybilletten nøye, og se at navnet stemmer. I verste fall må du kjøpe ny billett ... Foto: Colourbox
Sjekk flybilletten nøye, og se at navnet stemmer. I verste fall må du kjøpe ny billett ... Foto: ColourboxVis mer

- Sjekk at navnet stemmer

I verste fall må du kjøpe ny billett!

«- Har man parkert feil, får man gjerne bot. Den som begår feilen, må ta ansvar for det.»



Ifølge en artikkel i forbrukermagasinet Tænk, som utgis av det danske forbrukerrådet, måtte et dansk ektepar betale til sammen 1000 danske kroner for å føye til mellomnavnene sine på flybilletten. De hadde glemt dette da de bestilte billetten, og ville ha det korrekt.

Du kan lese historien om det danske ekteparet i denne artikkelen på Taenk.dk.

Det danske paret skulle reise med Icelandair, som forklarer den skyhøye avgiften med mye arbeide og administrasjon ved denne typen billettendringer.

Det kan oppstå problemer dersom navnet i passet ditt ikke er likt det som står på flybilletten. Foto: Colourbox Vis mer


Har du hatt liknende opplevelser? Skriv det inn i debattforumet nedenfor.

Ryanair håver inn penger på ekstrautgifter

Det er ikke nødvendigvis en enkel affære å endre eller korrigere navnet på flybilletten, og selv om du hos noen flyselskaper får gratis assistanse, gjelder dette ikke alle. Ifølge nettreisebyrået Restplass.no sine reisebetingelser, heter det (sitat):

"Navn på reisende må skrives korrekt, og slik det framkommer i passet til den reisende på avreisedagen. Det er normalt ikke mulig å endre navn på flybilletter etter at de er utstedt, selv ved små skrivefeil. I de tilfelle der dette er mulig vil eventuelle gebyrer bli belastet deg som kunde. Hvis endring i navnet ikke er tillatt fra flyselskapets side må nye flybilletter kjøpes. En flybillett er et personlig dokument som ikke kan overføres til andre personer. Enkelte unntak finnes for reiser med SAS og Norwegian. Kontakt restplass.no for pris og regler i slike tilfeller."

Kansellerer returbilletten din uten varsel

- Kunden må ta ansvaret

- Dersom det er kunden som har gjort feilen, er det kunden som må bære ansvaret for det, sier Hilde Hirai, daglig leder i Thai Airways Norge. Vi skiller gjerne mellom det som er en resersvasjon av flyreise, og utstedt billettdokument. Dersom billetten er utstedt, er man forpliktet økonomisk, og dokumentet må refunderes i henhold til reglene, fortsetter Hirai. Vi ser ikke på årsaken til hvorfor feilen har oppstått - dokumentet som er utstedt har regler og betingelser som følger dokumentet, og ikke type feil, sier Hilde Hirai i Thai Airways Norge til DinSide.no

Hun sier det er mulig å gjøre en navneendring i reservasjonen dersom billettdokumentet ikke er utstedt, men at mulighetene for dette også avhenger mye av hvilket reservasjonssystem som bestillingen er gjort. Kort fortalt finnes det fire ulike reservasjonssystemer som benyttes ved bestillinger av flybilletter, og kun ett av disse systemene gjør det mulig å endre navn på en Thai Airways-billett i ettertid (Amadeus). Er reservasjonen foretatt i et av de 3 andre systemer, må du hos Thai Airways regne med å måtte avbestille den opprinnelige reservasjonen, og foreta ny reservasjon. Dersom billettdokumentet allerede er utstedt, så må ny billett utstedes, og den opprinnelige billettens pålydende gebyrer vil gjelde. Ved avbestilling av billettdokumentet får du refundert skattene og avgiftene, men må bære det økonomiske ansvaret for selve billetten selv. Dette kan også avhenge av billettype og hvilke begrensninger og muligheter som ligger i de ulike billettkategoriene.

- Hva hvis jeg kommer til flyplassen og opprager der og da at jeg har skrevet navnet mitt feil da jeg bestilte flybilletten, får jeg reise?

- I mange tilfeller er avviket så lite at man aksepterer passasjeren, men i andre tilfeller er avviket større. I verste konsekvens må man kjøpe ny billett med korrekt navn for å bli akseptert ombord. Jeg vil si at i 70-80 prosent av tilfellene går det bra, sier Hilde Hirai i Thai Airways.

- Men både reisebyrå og flyselskapene vil alltid forsøke så godt de kan å løse situasjonen til passasjerens beste. Samtidig er man forpliktet til å overholde internasjonale standarder og krav, og ikke minst de respektive lands immigrasjonsmyndigheter, forklarer Hirai.

Flyselskapenes ekstraavgifter

- Gratis

- I SAS tar vi ikke noe gebyr for navnekorrigering, sier informasjonssjef Knut Morten Johansen i SAS Norge. Du trenger heller ikke å ta med alle mellomnavn på flybilletten, men fornavn og etternavn må stemme i henhold til passet, fortsetter Johansen.

Ifølge Johansen får flyselskapet ofte henvendelser fra kunder som har skrevet feil da de bestilte flybilletten - gjerne i form av skrivefeil ved nettbestillinger.

- Ja, det er mye av det, fordi folk skriver feil når de sitter og booker. Det går ikke an å endre dette selv etter at bestillingen er gjort, så da ringer folk for å endre, sier informasjonssjefen i SAS Norge.

- Er det en frist for å få gjort slike navneendringer?

- Nei, man kan også få ordnet det på flyplassen, men det står selvsagt ikke noe fly og venter - du må ha tilstrekkelig tid til å ordne det også, sier Johansen til DinSide.no

Informasjonssjefen i SAS forteller at det heller ikke har noen betydning dersom du har en liten skrivefeil i navnet ditt på billetten dersom du skal reise innenlands - for eksempel at du skriver Tore i stedet for Thore.

- Men man bør generelt være påpasselig med at navnet på billetten stemmer med navnet i passet, særlig hvis man skal for eksempel til USA, sier informasjonssjef Johansen. Det er passasjerens eget ansvar å påse at dette stemmer overens og at alle reisedokumentene er i orden.

Også Norwegian hjelper deg med å rette opp eventuelle skrivefeil du måtte ha fått til under billettkjøpet, vederlagsfritt.

- Normalt skal man kunne få det rette opp, og man betaler ikke noe for det hvis det er en åpenbar skrivefeil, sier kommunikasjonsdirektør Anne-Sissel Skånvik i Norwegian. Når det gjelder mellomnavn, så trenger man jo ikke ha med alle mellomnavnene på billetten, heller, sier Skånevik til DinSide.no

- Sjekk billetten!

Det er ditt ansvar å sjekke at navnet ditt er skrevet riktig på billetten, og at det er samsvar mellom navnet på billetten og navnet i passet. Myndighetene har pålagt flyselskapene å sjekke at reisedokumentene er korrekte, og det er flyselskapene som må ta den økonomiske kostnaden dersom en passasjer blir avvist ev myndighetene ved innreise, og må sendes tilbake.

Merk deg at det er ulik praksis hos de ulike flyselskapene i forhold til navnekorrigeringer og -endringer. Dersom du må gjøre en navneendring, er det til dels store prisforskjeller hva gjelder avgiften som i de fleste tilfeller er forbundet med dette. Du kan se noen priseksempler lenger ned i artikkelen.

Korrigering vs. endring

Du skal merke deg at det er forskjell på navnekorrigering (som flyselskapene gjerne kaller 'name correction') og navneendring ('name change'). Endel flyselskaper gir deg muligheten til å foreta en navneendring på kjøpte billetter - eller egentlig da overdra billetten til en annen. Denne 'en annen' må selvsagt falle innenfor eventuelle begrensninger ved billettkategorien - men for øvrig kan billetten overdras til hvem som helst.

I motsetning til navnekorrigering, som er en korreksjon av et feilskrevet navn, og som er gratis hos både SAS' og Norwegians tilfelle, tar de seg begge betalt for å gjøre en navneendring: Prisen er 300 kroner hos begge. Ryanair tar 100 euro (861 norske kroner) for navneendring når dette gjøres på internett, og 150 euro (1289 norske kroner) dersom du gjør det via kundesenter på telefon, eller på flyplassen.

Har du opplevd problemer i forbindelse med skrivefeil på flybilletten, manglende mellomnavnsoppførelser eller annet? Skriv det inn i debattforumet nedenfor.