Lufthansas versjon av A380 har åtte førsteklasseseter, 98 businessklassepassasjerer og 420 økonomiklassepassasjerer - altså 526 tilsammen. Foto: Lufthansa
Lufthansas versjon av A380 har åtte førsteklasseseter, 98 businessklassepassasjerer og 420 økonomiklassepassasjerer - altså 526 tilsammen. Foto: LufthansaVis mer

Sjansene for å fly A380 øker stadig

Superjumboen flyr fra 25 flyplasser verden over.

Er du glad i store fly, har du mye å glede deg til dersom du skal fly til Asia i løpet av året. Flere europeiske selskaper har nemlig fått Airbus' A380 i sine flyruter nå.

I dag er det 25 flyplasser som regelmessig får besøk av A380-fly, ifølge Check-in.dk

Lufthansa fikk A380 allerede i 2010, som er satt i rute mellom Frankfurt, Tokyo og Singapore. Air France har også A380-ruter mellom Paris, New York og Washington, samt ruter til Montreal og Johannesburg.

Se bildene av Lufthansas A380 her

Lufthahsas A380-fly ble levert i slutten av mai 2010. Foto: Lufthansa
Slik ser flyet ut innvendig. Foran på øvre dekk er førsteklasse, så kommer businessklasse. Nedre dekk er forbeholdt økonomiklasse. Foto: Lufthansa
Slik ser cockpit ut på Lufthansas nye stolthet. Foto: Lufthansa
Flyet har bare åtte førsteklasseseter. Foto: Lufthansa
Benplass er ikke noe tema for førsteklassepassasjerene. Foto: Lufthansa
Slik er utsikten fra setet. Foto: Lufthansa
Blir man trøtt, er det bare å gjøre om setet til en helt flat seng. Foto: Lufthansa
På badet kan førsteklassepassasjerer stelle seg. Foto: Lufthansa
Ikke fullt så god boltreplass på økonomiklasse. Foto: Lufthansa
Men alle seter har privat flatskjerm, i hvert fall. Dette er nesten blitt standard på økonomiklasse på langdistansefly. Foto: Lufthansa
Bredere seter på businessklasse enn økonomiklasse. Foto: Lufthansa
Businessklassesetene kan gjøres om til tilnærmet flate senger. Foto: Lufthansa


Barnefrie økonomiklasser hos Malaysia Airlines

Fra og med 1. juni i år vil Singapore Airlines og Emirates kun benytte seg av A380-fly på selskapenes ruter fra Singapore og Dubai til London.

På flyplassen i Hong Kong er det fem flyselskaper som flyr A280'er og snart er det like mange på John F. Kennedy-lufthavn i New York.

Malaysia Airlines starter sine A380-flyvninger mellom Kuala Lumpur og London fra 1. juli, og mellom Kuala Lumpur og Sydney 25. september. Flyselskapet har dessuten besluttet å la det øvre dekket på de nye Airbus A380-flyene være barnefrie soner. Det betyr at barn under 12 år ikke får lov til å sitte der.

Hvem har lekrest førsteklasse på A380? Singapore Airlines vs. Emirates

Jumbojet-destinasjoner:

Globale knutepunkt som London, Paris, Frankfurt, Singapore, Tokyo, Beijing og Los Angeles dominerer rutekartet til A380, men Manchester, Zürich, München, San Francisco, Washington, Montreal, Toronto, Shanghai og Bangkok er også med.

Ifølge Check-in.dk er Emirates den største operatøren av Airbus A380, og som har bestilt flest eksemplarer av dobbeltdekkeren. Hvis du bestiller fly hos Emirates via Dubai kan du fly til cirka 15 destinasjoner i A380. Herfra kan du fly til London, Manchester, Paris, Bangkok, Beijing, Sydney og New York. Emirates får A380-ruter til Tokyo og Amsterdam i løpet av året.

Fra og med våren 2013 får British Airlines A380-ruter mellom London og New York, London og Hong Kong, London og Bejing og London og Singapore, ifølge A380flights.net